Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijam, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje P.Z.E.br. 329

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na 34. sjednici održanoj 9. travnja 2013. godine Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 21. ožujka 2013. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je da se Republika Hrvatska obvezala uskladiti svoje zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije do trenutka pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji. Ovim se Zakonom u pravni poredak Republike Hrvatske prenose Direktive Europskog parlamenta i Vijeća koje su taksativno navedene u novom Članku 1.a ovoga Zakona. Direktivama je propisano: osnivanje i obavljanje djelatnosti kreditnih institucija, te dodatna supervizija financijskih subjekata u financijskom konglomeratu; adekvatnost kapitala investicijskih društava i kreditnih institucija, kao i ovlasti Europskog nadzornog tijela za bankarstvo, Europskog nadzornog tijela za osiguranje i strukovno mirovinsko osiguranje i Europskog nadzornog tijela za vrijednosne papire i tržište kapitala; godišnji računi i konsolidirani računi banaka i drugih financijskih institucija; programi osiguranja depozita i sustavi osiguranja depozita u pogledu razine pokrića i odgode isplate; reorganizacija i likvidacija kreditnih institucija; obveze filijala kreditnih i financijskih institucija otvorenih u nekoj državi članici pri čemu takve institucije imaju svoja sjedišta izvan dotične države članice, a koje se obveze odnose na objavljivanje godišnjih računovodstvenih dokumenata. Ovim Zakonom, osim ostalog, značajne novine se uvode u stečajni i predstečajni postupak koji se provodi nad kreditnim institucijama. Uređuju se važeće te dodaju nove odredbe o zaštiti potrošača, koje se odnose na: obavještavanje potrošača, promjenjivu kamatnu stopu, ugovaranje kamatnih stopa, naknade, prigovore potrošača i mjere zaštite potrošača.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i sa pisanim prijedlozima amandmana na predmetni Zakon od strane: Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske udruge banaka i Udruge Franak.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:

- Hrvatska udruga banaka predložila je da se u članku 40. (odnosi se na čl.169 stavak 3) nova točka 23. mijenja i glasi: „23) ako se povjerljivi podaci priopćavaju osobi koja je pogrešno uplatila novčana sredstva na račun klijenta kreditne institucije, i to samo podatke koji su potrebni u svrhu pokretanja sudskog postupka radi povrata pogrešno uplaćenih novčanih sredstava te ako se povjerljivi podaci dostavljaju između banaka u slučajevima kada postoji saznanje o potencijalnom kaznenom dijelu čija je posljedica neovlašteno raspolaganje računom klijenta banke i“.

- U članku 112. (odnosi se na članak 305. stavak 3) predloženo je brisanje zadnjeg dijela rečenice: „ o čemu bez odgađanja treba pisanim putem izvijestiti potrošača“. Naime, zbog specifičnosti poslovanja s potrošačima osobito kod sklapanja ugovora o financijskim uslugama, npr. kod otvaranja računa i sklapanja ugovora o računu, proces je vrlo kratak i odvija se na šalteru poslovnice, te nije svrsishodno nakon neposrednog kontakta s klijentom i obavještavanja ga o nemogućnosti otvaranja npr. računa, slati mu pisanu obavijest. Ukoliko se odustaje kod ove odredbe, u tom slučaju predlaže se brisati riječi „pisanim putem“.

- U članku 138. stavak (2) dopunjuje se tako da glasi: „ Kreditna institucija dužna je uskladiti se s člankom 116. ovoga Zakona u dijelu koji se odnosi na članak 308.a i na članak 308.b. Zakona najkasnije u roku od 90 dana od dana objave ovoga Zakona u Narodnim novinama“. Sukladno tome dopunjuje se i članak 139, prva alineja tako da glasi: „Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, osim: -članka 111., 112., 113., 115. i 116. u dijelu koji se odnosi na članak 308.a i na članak 308.b Zakona, koji stupaju na snagu prvi dan nakon isteka 90 dana od njegove objave“. Predloženim izmjenama predlaže se da oba predložena članka stupaju na snagu prvi dan nakon isteka 90 dana od njegove objave. Identičan prijedlog amandmana podnijela je i Hrvatska gospodarska komora.

- Udruga Franak predložila je da se u članku 116. u dijelu koji se odnosi na novi članak 308.a dodaje novi stavak koji glasi: „(2) Na postojeće ugovore sklopljene prije stupanja na snagu ovoga zakona u kojima nisu definirani parametri i njihove uzročno posljedične veze, vjerovnik mora s dužnikom u skladu sa člankom 11.a Zakona o potrošačkom kreditiranju ugovoriti promjenjive parametre u ovisnosti o valutnoj klauzuli ili nepostojanju takve klauzule, fiksnu maržu i razdoblja promjena kamata, tako da izračun promjenjive kamatne stope mora biti primjenjiv na prvu ugovorenu kamatnu stopu, a smiju se koristiti samo oni parametri koji su postojali kada je pojedini ugovor stupio na snagu. Izračunom na temelju zbroja vrijednosti promjenjivih parametara u trenutku stupanja na snagu pojedinog ugovora i fiksne marže ne smije se dobiti veličina kamate veća od prve ugovorene kamate na početku otplatnog plana. Ugovaranje u skladu s ovim stavkom i svi popratni troškovi u vezi s tim ne smiju se zaračunati korisniku kredita.“Naime, predloženim člankom 308.a u članku 116. određuje se da će se na sve kredite primjenjivati članak 11.a Zakona o potrošačkom kreditiranju što je potpuno u redu, kada se govori o budućim kreditima. Međutim, postojeći krediti u kojima nisu ugovoreni parametri za izračun visine kamate moraju se na pravilan način uskladiti s odredbama članka 11.a Zakona o potrošačkom kreditiranju.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora jednoglasno je odlučio da predložene amandmane Hrvatske udruge banaka, Hrvatske gospodarske komore i Udruge Franak, ne prihvati kao amandmane Odbora.

- U raspravi na Odboru iznijeto je mišljenje da se predloženim odredbama ovoga Zakona ne nalazi primjeren kompromis između klijenta i banke, te postoji bojazan od daljnje eskalacije problema na koje ukazuje Udruga Franak. Naime, građani su frustrirani jednom neravnotežom obveza i prava između vjerovnika i dužnika stoga o tom problemu treba i dalje tražiti nekakav kompromis koji bi zadovoljio obje strane. Istaknuto je da bi Hrvatska narodna banka, Hrvatska udruga banaka i Vlada Republike Hrvatske trebale i dalje raditi na rješavanju tog problema.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskom saboru donošenje

ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O KREDITNIM INSTITUCIJAMA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.,

 predsjednik Odbora PREDSJEDNIK ODBORA

mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.