Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu, drugo čitanje, P.Z.E. br. 156

08.07.2025.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 31. sjednici, održanoj 8. srpnja 2025. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o  usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu, drugo čitanje, P.Z.E. br. 156, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. srpnja 2025. godine. 

Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da je, uzimajući u obzir zakonsku obvezu isplate plaća, mirovina i drugih redovitih primanja na račun u banci, cilj ovim Konačnim prijedlogom zakona osigurati potrošačima temeljnu razinu financijske usluge koja će im biti dostupna bez naknade. Ovim se Konačnim prijedlogom zakona potrošačima stoga omogućuje pristup njihovim redovnim primanjima bez dodatnih troškova. Radi ostvarivanja toga cilja, izmjenama i dopunama zakona se propisuje da kreditne institucije ne smiju naplaćivati naknade za određene usluge vezane za račun za plaćanje na koji potrošač prima svoja redovna primanja, tj. plaću, mirovinu, stipendiju i druge slične vrste stalnih priljeva koji se primaju na račune za plaćanje. Stoga se ovim Konačnim prijedlogom zakona osiguravaju pretpostavke kako bi sve kreditne institucije koje u svojoj ponudi nude potrošačima uslugu računa za plaćanje potrošaču na njegov zahtjev omogućile korištenje paketa besplatnih usluga koji je vezan za račun za plaćanje na koji potrošač prima redovna primanja. Paket besplatnih usluga obuhvaća sljedeće usluge: usluge otvaranja, vođenja i zatvaranja računa za plaćanje; usluge internetskog ili mobilnog bankarstva prema odabiru kreditne institucije; usluge koje omogućuju polaganje gotovog novca na račun za plaćanje na šalteru ili bankomatu, izuzev obrade kovanog novca; usluge koje omogućuju podizanje gotovog novca s računa za plaćanje na šalteru ili bankomatu kreditne institucije koja vodi račun za plaćanje prema odabiru kreditne institucije; priljev nacionalnih i prekograničnih platnih transakcija u eurima; usluge redovnog izdavanja debitne kartice i njezino korištenje, ako kreditna institucija tu uslugu pruža te usluge izvršenja plaćanja debitnom karticom na fizičkim prodajnim mjestima. Poseban naglasak stavljen je na zaštitu interesa umirovljenika i osjetljivih skupina kojima će biti omogućeno da u okviru paketa besplatnih usluga podižu gotov novac bez naknade i na šalteru i na bankomatu kreditne institucije koja vodi račun za plaćanje. Također, u svrhu smanjenja troškova za potrošače, u Konačnom prijedlogu zakona predviđeno je kako će od 1. siječnja 2027. kreditne institucije morati omogućiti potrošaču da bez naknade dva puta u mjesecu podigne gotov novac s računa za plaćanje koji sadrži paket besplatnih usluga na bankomatu bilo koje druge kreditne institucije u Republici Hrvatskoj koja nije kreditna institucija u kojoj potrošač ima račun za plaćanje koji sadrži paket besplatnih usluga. Kreditna institucija isto će morati omogućiti i potrošaču koji pripada osjetljivoj skupini, a kojem vodi osnovni račun. U odnosu na Prijedlog zakona Konačni prijedlog zakona dorađen je. Uz nomotehničke dorade, a kako bi se u potpunosti primijenilo načelo jednakog tretmana, prošireno je područje primjene propisa te je Konačnim prijedlogom zakona određeno da se odredbe o paketu besplatnih usluga primjenjuju na sve kreditne institucije koje u svojoj ponudi nude potrošačima uslugu računa za plaćanje u Republici Hrvatskoj. Nadalje, Konačnim prijedlogom zakona predloženo je da se i osjetljivim skupinama potrošača, koji su korisnici osnovnog računa, omogući da od 1. siječnja 2027. bez naknade dva puta u mjesecu podignu gotov novac s osnovnog računa na bankomatu bilo koje druge kreditne institucije u Republici Hrvatskoj koja nije njihova matična kreditna institucija. Zaključno, Konačnim prijedlogom zakona je predviđeno stupanje na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu 1. siječnja 2026., osim odredbi koje se odnose na podizanje gotovog novca s bankomata druge kreditne institucije, čije je stupanje na snagu predviđeno za 1. siječnja 2027.

U raspravi je članove Odbora zanimalo zbog čega banke automatizmom ne primijene ove izmjene, nego temelj za to mora biti zahtjev korisnika. S tim u vezi, izraženo je uvjerenje da će Ministarstvo financija dobro informirati građane o promjenama koje se uvode ovim zakonom. Također, zatraženo je pojašnjenje o mogućoj naplati prelaska na račun s besplatnim uslugama. Predstavnici predlagatelja pojasnili su da nije moguće unaprijed znati tko će sve željeti prijeći na paket koji nudi besplatne usluge, jer će to vjerojatno ovisiti o opsegu usluga koje građani koriste, radi čega je potreban zahtjev korisnika. Također, kako je rečeno, ne bi smjelo doći do naplate novih troškova prilikom prelaska korisnika na račun s besplatnim uslugama. 

Nakon kraće rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (8 glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru da donese

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o usporedivosti naknada, prebacivanju računa za plaćanje i pristupu osnovnom računu.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr. sc. Boris Lalovac, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
mr. sc. Boris Lalovac