Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 100. sjednici održanoj 28. veljače 2024. godine, Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Ugovora o financiranju između Republike Hrvatske i Europske investicijske banke za projekt „Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske“ iz okvirnog zajma, drugo čitanje, P.Z. br. 629, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 22. veljače 2024. godine.
Odbor je o predmetnom aktu raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik predlagatelja naveo da se ovim Zakonom potvrđuje Ugovor o financiranju između Republike Hrvatske i Europske investicijske banke za Projekt „Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske“ iz okvirnog zajma, kako bi njegove odredbe u smislu članka 141. Ustava Republike Hrvatske postale dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske. Naime, spomenuti Ugovor o financiranju potpisan je 22. siječnja 2024. u Zagrebu i u Luxemburgu.
Ugovor o financiranju odnosi se na zajam u iznosu od 400 milijuna eura dok će preostali iznos odobrenog okvirnog zajma u iznosu od 500 milijuna eura biti predmetom sljedećih ugovora o financiranju, prema potrebi i sukladno dinamici korištenja prvog dijela zajma.
EIB je na sjednici Odbora direktora, održanoj 13. prosinca 2023. godine, odobrio Republici Hrvatskoj okvirni zajam u iznosu od 900 milijuna eura, kojim je predviđeno financiranje i/ili sufinanciranje projekata usmjerenih na poboljšanje željezničke infrastrukture kao i projekata usmjerenih na poboljšanje putničkog prijevoza.
Predviđeni iznos prve tranše ovog Ugovora o financiranju (u iznosu od 400 milijuna eura), čiji je rok korištenja 5 godina te iznosi 108,5 milijuna eura. Prva tranša se odnosi na financiranje i sufinanciranje projekata koji se planiraju realizirati u 2024. godini, a sredstva za realizaciju projekata kao i sredstva za podmirenje financijskih obveza su planirana Državnim proračunom za 2024. godinu. Predviđeni rok otplate prve tranše je 25 godina s počekom 5 godina, a indikativna stopa za I. tranšu iznosi 3,234%. Što se tiče budućih tranši, njihovi točni iznosi i rokovi za njihovo podmirenje će se utvrđivati naknadno, tijekom povlačenja istih, u skladu s planiranom dinamikom izvršavanja projekata, a sredstva za podmirenje financijskih obveza za Republiku Hrvatsku će se osigurati u Državnom proračunu za naredne godine. Naime, svaka pojedina tranša pretpostavlja utvrđivanje zasebnih uvjeta otplate i iznosa same tranše u skladu s odredbama Ugovora o financiranju.
Neki od projekata koji se planiraju realizirati i pokrenuti u 2024. godini iz sredstava ovog Zajma su obnova dionice Andrijevci-Garčin lk (7,8 km) i Strizivojna Vrpolje-Andrijevci dk (8,9 km), na pruzi Novska-Vinkovci-Tovarnik-DG. Također, na pruzi Zagreb Gk – Rijeka planira se obnova dionice Ogulin - (Moravice) (29,4 km) i obnova dionice Generalski Stol-(Oštarije) (21,4 km). Obnovit će se i dionica Pitomača-Kloštar (8,5 km) na pruzi Varaždin-Dalj te na pruzi DG-Čakovec-Kotoriba-DG dionica Donji Kraljevec-Kotoriba (11,6 km), Kotoriba-DG (3,8km) i dionica DG-Čakovec (8,4km). Ovim sredstvima u 2024. godini planira se također financirati obnova pruge Knin-Zadar kao i obnova dionice Kutina- Deanovec (36,43 km), na pruzi Dugo Selo-Novska. Uz navedene obnove pruga financirat će se i sanacije kolosijeka na dionici Karlovac – Ozalj, kao i sanacija kolosijeka 53,4 km na dionici Banova Jaruga – Daruvar.
S obzirom na prirodu postupka potvrđivanja međunarodnih ugovora, kojim država i formalno izražava spremnost da bude vezana već potpisanim međunarodnim ugovorom, kao i na činjenicu da se u ovoj fazi postupka u pravilu ne mogu vršiti izmjene ili dopune teksta međunarodnog ugovora, predlaže se Konačni prijedlog zakona raspraviti i donijeti u jednom čitanju.
U raspravi na Odboru konstatirano je da se ovaj Ugovor odnosi na 400 milijuna eura za petogodišnje razdoblje. Prva tranša ovoga Ugovora iznosi 108,5 milijuna eura za 2024. godinu.
Postavljeno je pitanje da li se mogu financirati projekti koji nisu na inicijalnoj listi. Potvrdno je odgovoreno. Može se intervenirati u konačnu listu.
Zatražena je informacija o fazi spremnosti projekata. Odgovoreno je da je spremna Podravska magistrala uz druge projekte. Dodano je da još nisu dobili konačnu listu Hrvatskih željeznica, te će se ista dobiti nakon donošenja Zakona o potvrđivanju Ugovora.
Članove Odbora posebice je interesirala obnova pruge Knin – Zadar. Obnova predstavlja poboljšanje usluga prometa roba i putnika.
Rečeno je da je kod realizacije projekata najveći problem javna nabava. Navedeno je da je povlačenje sredstava fluidno, te da će se tranše za realizaciju projekata vjerojatno prije isteka od pet godina povući.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskom saboru donošenje
Zakona o potvrđivanju Ugovora o financiranju između Republike Hrvatske i Europske investicijske banke za projekt „Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske“ iz okvirnog zajma
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.