Mandatno-imunitetno povjerenstvo Hrvatskoga sabora (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) razmotrilo je na 23. elektroničkoj sjednici, održanoj dana 1. ožujka 2022. godine, zahtjev punomoćnika supsidijarnog tužitelja Društva prijatelja Grada Dubrovnika upućen predsjedniku Hrvatskoga sabora za davanje odobrenja za pokretanje kaznenog postupka protiv Mate Frankovića, zastupnika u Hrvatskome saboru zbog kaznenog djela zlouporabe položaja i ovlasti iz članka 291. stavka 2. Kaznenog zakona (Narodne novine, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18, 126/19 i 84/21 – u daljnjem tekstu: Kazneni zakon).
Mate Franković, zastupnik je 10. saziva Hrvatskoga sabora te na temelju članka 76. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, br. 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14) i članka 23. Poslovnika Hrvatskoga sabora (Narodne novine, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18, 53/20, 119/20 i 123/20 – u daljnjem tekstu: Poslovnik) ima imunitet do prestanka zastupničkog mandata te se bez Odluke Hrvatskoga sabora protiv zastupnika ne može pokrenuti niti voditi kazneni postupak.
Povjerenstvo je utvrdilo da je Državno odvjetništvo Republike Hrvatske, Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, rješenjem Poslovni broj: KP-US-2/2022 od 5. siječnja 2022. godine, na temelju odredbe članka 206. stavka 1. točke 4. Zakona o kaznenom postupku (Narodne novine, br. 152/08, 76/09, 80/11, 121/11, 91/12, 143/12, 56/13, 145,13, 152/14, 70/17, 126/19 i 126/19) odbacilo kaznenu prijavu Društva prijatelja Grada Dubrovnika protiv Mate Frankovića.
Povjerenstvo na osnovi odredbe članka 116. Poslovnika, jednoglasno ( 7 glasova „ZA“) predlaže Hrvatskome saboru donošenje sljedeće
O D L U K E
Za vrijeme trajanja zastupničkog mandata uskraćuje se odobrenje za pokretanje kaznenog postupka protiv zastupnika MATE FRANKOVIĆA po zahtjevu supsidijarnog tužitelja Društva prijatelja Grada Dubrovnika zbog kaznenog djela zlouporabe položaja i ovlasti iz članka 291. stavka 2. Kaznenog zakona.
O b r a z l o ž e n j e
Dosadašnja praksa odnosno načelan stav Povjerenstva je da po zahtjevu Državnog odvjetništva kao samostalnog i neovisnog pravosudnog tijela koje je dužno postupati protiv počinitelja kaznenih i drugih kažnjivih djela treba davati odobrenje za pokretanje kaznenog postupka, a isto tako i sudu koji vodi kazneni postupak, kako bi mu se omogućilo da na temelju Ustava i zakona samostalno i neovisno obavlja sudbenu vlast.
Međutim, u slučajevima privatnih tužitelja, a tu se uglavnom radi o kaznenim djelima klevete i uvrede, kao i u slučajevima kada oštećenik kao supsidijarni tužitelj stupa na mjesto državnog odvjetnika jer je državni odvjetnik ustanovio da nema osnove za pokretanje ili vođenje kaznenog postupka, Povjerenstvo je zauzelo stav da će Hrvatskome saboru predlagati uskraćivanje odobrenja. Naime, stav je Povjerenstva da je institut imunitetnog prava utvrđen u cilju zaštite digniteta zastupničke dužnosti, a ne u cilju zaštite zastupnika kao pojedinca, a vođenje kaznenog postupka, kao i sve radnje koje bi se u svezi s time morale poduzeti, mogle bi onemogućiti zastupnika u obnašanju njegove redovne zastupničke dužnosti te time utjecati i na rad Hrvatskoga sabora.
Kazneni postupak može se pokrenuti i voditi nakon isteka zastupničkog mandata, s obzirom na to da zastara ne teče dok postoje opravdani razlozi zbog kojih se postupak ne može provesti.
Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Povjerenstvo je odredilo Róberta Jankovicsa, predsjednika Povjerenstva.