Odbor za zdravstvo i socijalnu politiku

Izvješće Odbora za zdravstvo i socijalnu politiku o Konačnom prijedlogu zakona o dadiljama, drugo čitanje, P.Z. E. br. 214

Odbor za zdravstvo i socijalnu politiku na 22. sjednici Odbora, održanoj 20. veljače 2013. godine, raspravio je Konačni prijedlog zakona o dadiljama, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. veljače 2013. godine.
Odbor je Zakon raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno članku 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
U uvodnom izlaganju predstavnica predlagatelja je istaknula razlike između predloženih rješenja sadržanih u Konačnom prijedlogu zakona u odnosu na prvo čitanje Zakona. Tako se, između ostalog, Konačnim prijedlogom Zakona o dadiljama ukida mogućnost registriranja djelatnosti dadilja kroz trgovačka društva i zadruge te je omogućeno da se djelatnost obavlja isključivo kroz registraciju obrta. Onemogućavanjem osnivanja tvrtki čime bi se registrirala djelatnost dadilja, uklonjena je potencijalna opasnost zlouporabe i manipulacije zakona. Kako je istaknula predstavnica predlagatelja, vrlo jasno treba podvući crtu između onoga što predstavlja institucionalni oblik skrbi za djecu i onoga što predstavlja izvaninstitucionalni.  U raspravi, članovi Odbora su raspravili bitne novine u odnosu na prvo čitanje te  podržali predložena rješenja. Svi su se složili s činjenicom da je ovakav put donošenja Zakona i uvažavanja primjedbi iz rasprave o Prijedlogu zakona u prvom čitanju i mišljenja struke rezultirao brojnim poboljšanjima. Razmotrena je  uloga i značaj obiteljskih centara te je u tom smislu postavljeno pitanje postojeće ekipiranosti i utvrđivanja jasnijeg načina rada, s obzirom da je pred njima posao utvrđivanja ispunjavanja uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje. Predstavnica predlagatelja je obrazložila da će ustrojavanje i dodatno ekipiranje obiteljskih centara biti jedan od prvih koraka u  uspostavi adekvatnog okvira za obavljanje ove djelatnosti. Predloženim zakonskim okvirom i profesionalizacijom usluge dadilje omogućit će se ujedno poticanje poduzetništva i samozapošljavanja te doprinijeti suzbijanju „sive ekonomije“ u dijelu socijalno nezaštićenih oblika rada.
Članovi Odbora su se u raspravi nadalje osvrnuli na odredbu Zakona koja regulira subvencioniranje obavljanja djelatnosti dadilje od strane jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Složili su se s odredbom Zakona u Članku 37., koja je  izmijenjena na način da jedinice lokalne samouprave sudjeluju u sufinanciranju obavljanja djelatnosti dadilje, na području svoje jedinice, sukladno svojim programima i odredbama posebnog propisa kojim je uređen djelokrug jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Na njima je da sukladno svojim potrebama i mogućnostima odluče u kojoj mjeri i po kojim programima će subvencionirati obavljanje ove djelatnosti.
Stvaranjem zakonodavnog okvira za obavljanje djelatnosti dadilje u Republici Hrvatskoj daje se roditeljima mogućnost izbora između institucionalne i izvaninstitucionalne skrbi o djeci. Uz dobivanje odgovarajuće usluge i određene pravne sigurnosti, očekuje se i pozitivan učinak na poticanje poduzetništva, složili su se prisutni. 
Nakon provedene rasprave članovi Odbora su jednoglasno (8 glasova „za“) odlučili predložiti Hrvatskom saboru da donese

ZAKON O DADILJAMA

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Biljanu Borzan, predsjednicu Odbora.


      PREDSJEDNICA  ODBORA

                 Biljana Borzan