Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu i projekcijama za 2014. i 2015. godinu

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je na 15. sjednici održanoj 23. studenoga 2012. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu, Prijedloge financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19. studenoga 2012. godine.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je Prijedlog državnog proračuna kao zainteresirano radno tijelo.

Odbor je proveo objedinjenu raspravu o predloženom Državnom proračunu i Konačnom prijedlogu zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu, P.Z. br. 202.

Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo je da se planirani državni proračun temelji na projiciranom realnom rastu BDP-a od 1,8% u 2013. godini uz očekivani nastavak gospodarske aktivnosti te ubrzanje realnog rasta bruto domaćeg proizvoda na 3,0% u 2014. te 3,5% u 2015. godini. Predviđa se da će proračunski prihodi u 2013. iznositi 113,7 mlrd kn odnosno s postupnim oporavkom gospodarske aktivnosti 118,3 mlrd kn u 2014. te 123,8 mlrd kn u 2015. godini. Ukupni rashodi državnog proračuna za 2013. godinu iznose 124,5 mlrd kn, za 2014. godinu 128,4 mlrd kn i za 2015. godinu 133,5 mlrd kn. Planirani manjak državnog proračuna za 2013. godinu iznosit će 10,9 mlrd kn ili 3,1% BDP-a.

Predstavnik Ministarstva zaštite okoliša i prirode istaknuo je da je novina u proračunu razdjela Ministarstva uključivanje nove glave – Državni hidrometeorološki zavod za koji je planirano 101,5 mil kn za 2013. godinu. Usporedba planiranih sredstava u 2013. u odnosu na 2012. pokazuje da je navedeno rezultiralo povećanjem planiranih ukupnih sredstava za razdjel Ministarstva s 374,2 mil kn u 2012. godini (od čega se 272,8 mil kuna odnosi na Ministarstvo, a 101,4 mil kn za DHMZ) na 390,9 mil kn u 2013. godini. Naznačeno je kako je planiran niz novih projekata, posebno u gospodarenju otpadom, da su otvoreni novi projekti vezano uz IPA Operativni program te je istaknut novi projekt usmjeren poboljšanju kvalitete studija utjecaja na okoliš. Napomenuto je da je provedeno smanjenje planiranih sredstava za nacionalne parkove i parkove prirode. Navedeno se temelji na provedenoj analizi i očekivanom rastu njihovih prihoda kojima bi se pokrilo ovo planirano smanjenje sredstava iz državnog proračuna. Vezano za administraciju i upravljanje Ministarstvom naznačeno je da je u Izvješću o monitoringu upozoreno na nedostatak administrativnog kapaciteta i obvezu zapošljavanja novih djelatnika u Ministarstvu. Obrazloženo je da je u cilju provođenja projekata potrebno popuniti projektne timove u sektoru EU. Naglašeno je da se u planiranju rashoda Ministarstva polazilo od načela racionalnosti te da su postignute uštede na nizu stavki, posebice kod materijalnih rashoda. Sve uštede usmjerene su za financiranje ispunjenja zadanih ciljeva tj. za jačanje administrativnog kapaciteta Ministarstva odnosno povećanje broja zaposlenih te za otvaranje novih projekata.

Ravnatelj Agencije za zaštitu okoliša posebno je istaknuo ostvarenu suradnju s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u sklopu koje je, za razvoj Informacijskog sustava zaštite okoliša i informatizaciju Agencije, dogovoreno 8,5 mil kn godišnje u razdoblju od četiri godine. Naglašeno je da Agencija do 2014. treba zaposliti oko deset djelatnika što će se odraziti na kretanje planiranih sredstava za administraciju i upravljanje Agencijom. U kontekstu smanjenja određenih pozicija unutar razdjela Agencije istaknuto je smanjenje planiranih proračunskih sredstava za izvješćivanje o stanju okoliša za 1 milijun kuna, ali je napomenuto kako se očekuje da će s ulaskom RH u Europsku uniju Agencija uspijevati pravovremeno izvršiti sve svoje obveze izvješćivanja prema EU.

V.d. ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu prirode ukazao je na činjenicu da ovaj Zavod nema posebnu glavu u razdjelu Ministarstva. Istaknuto je da od 1. srpnja sljedeće godine Zavod preuzima značajne obveze, a prva od njih je šestogodišnje izvješćivanje o stanju prirode što će iziskivati bitne promjene u Zavodu. Riječ je o izvješću koje treba sadržavati rezultate monitoringa (praćenja stanja) očuvanosti vrsta i staništa. Ovakav monitoring je u uvjetima velike raznolikosti staništa u RH iznimno složen te će navedeno iziskivati potrebu osiguranja dodatnih financijskih sredstava te 30-50 novo zaposlenih djelatnika u sljedećih nekoliko godina.

Predstavnica Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost posebno se osvrnula na planirana sredstva za izgradnju centara za gospodarenje otpadom te u sklopu suradnje s Agencijom za zaštitu okoliša planirana sredstva za razvoj i održavanje Informacijskog sustava zaštite okoliša.

Nakon uvodnih obrazloženja uslijedila je rasprava u kojoj je naglašeno da Vlada Republike Hrvatske provođenjem rebalansa neposredno prije izrade prijedloga državnog proračuna za sljedeću godinu, nije ostavila dovoljno prostora za sustavnu analizu rebalansa i temeljem nje planiranja proračunskih prihoda i rashoda za naredno trogodišnje razdoblje. Navedeno se odrazilo i na prikaz podataka koji ne daje realnu sliku planiranih sredstava za 2013. u odnosu na državni proračun za 2012. godinu, budući da je za 2012. godinu iskazan prvobitni plan, a ne rebalans. Samim time, upitna su za sve proračunske korisnike, a tako i Ministarstvo zaštite okoliša i prirode, iskazani indeksi planiranih sredstava u 2013. godini u odnosu na 2012. godinu. Navedeno otežava praćenje trendova kretanja planiranih sredstava i podloga je za donošenje krivih zaključaka o kretanju rashoda za zaštitu okoliša.

U svezi ukupno planiranih sredstava za razdjel Ministarstva zaštite okoliša i prirode izražena je bojazan da se s ovako planiranim sredstvima neće uspjeti ostvariti zadane ciljeve u području zaštite okoliša, posebice u dijelu obveza koje proizlaze iz usklađivanja s europskom pravnom stečevinom. Ovu konstataciju opravdava i činjenica da je porast ukupno planiranih sredstava za razdjel Ministarstva rezultat nove glave Državni hidrometeorološki zavod za koju je planirano 101,5 milijuna kuna u 2013. godini.

Zabrinjavajućim je ocijenjeno smanjivanje proračunskih sredstava za Agenciju za zaštitu okoliša. Istaknuto je da bi Agencija već sada trebala imati znatno više zaposlenih djelatnika kako bi mogla izvršiti sve svoje nacionalne zakonske obveze i obveze u smislu razmjene okolišnih podataka s EU.

Izraženo je stajalište kako iz visine planiranih sredstava za određene namjene proizlazi da se predloženim proračunom ne planira provođenje prvobitno planiranih reformi. U tom smislu postavljeno je pitanje provođenja reforme u svezi posebnih kategorija otpadom. Uočeno je da najave o planu smanjenja naknada za gospodarenje ambalažnim otpadom nisu vidljive u Financijskom planu Fonda za zaštitu okoliša i prirode te je zatraženo dodatno pojašnjenje.

Vezano uz projekte jedinica lokalne samouprave koji se planiraju financirati iz pretpristupnih programa pomoći Europske unije odnosno strukturnih fondova, ukazano je na prisutan problem nedostatka financijskih sredstava jedinica lokalne razine, primjerice za otkup zemljišta. U raspravi je od predlagatelja zatraženo pojašnjenje je li u proračunu planirana pozicija kojom će se financijski podržavati takvi projekti lokalne razine.

Uočeno je da za osnivanje Agencije za energetsku učinkovitost i obnovljive izvore energije nisu planirana sredstva u 2013. godini, kao ni u projekcijama za 2014. i 2015. godinu. Pozicija za koju je Državnim proračunom za 2012. godinu u sklopu razdjela Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja bilo planirano 2,2 milijuna kuna, rebalansom je smanjena za cijeli prvobitno planirani iznos. Ovo pitanje osnivanja Agencije posebno je istaknuto u kontekstu obveza koje je RH preuzela tj. ostvarenja cilja 20-20-20 (smanjenje emisije stakleničkih plinova za 20%, povećanje udjela korištenja obnovljivih izvora energije na 20% i povećanje energetske učinkovitosti za 20%). Ujedno je napomenuto da je osnivanje ove Agencije Vlada RH regulirala koncem listopada ove godine novim Zakonom o energiji („NN“ br. 120/2012.) te stoga nije jasno zašto se u narednom trogodišnjem razdoblju odustalo od njezina osnivanja.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (5 glasova „za“, 2 glasa „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2013. GODINU I PROJEKCIJE ZA 2014. I 2015. GODINU

te sljedećih odluka:

Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Agencije za upravljanje državnom imovinom za 2013. i projekcije za 2014. i 2015. godinu.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.