Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o rudarstvu, prvo čitanje, P.Z.E. br. 249

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 18. sjednici održanoj 30. siječnja 2013. godine, Prijedlog zakona o rudarstvu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 10. siječnja 2013. godine kao Konačni prijedlog zakona, uz prijedlog da se sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku te je dopisom od 24. siječnja 2013. godine predložila Hrvatskom saboru da navedeni zakonski prijedlog razmotri kao prvo čitanje.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.
Odbor je za prethodnu, 17. sjednicu Odbora, primio obrazloženi zahtjev za povlačenjem Prijedloga zakona o rudarstvu, s Konačnim prijedlogom zakona iz saborske procedure donošenja upućen od strane Hrvatske udruge poslodavaca te dijela članova Radne skupine za izradu Zakona o rudarstvu pri Ministarstvu gospodarstva iz reda rudarskih stručnih, gospodarskih i interesnih udruženja (GIU PROMINS te Udruge hrvatskih rudarskih inženjera). Polazeći od pristiglih primjedbi Odbor je na svojoj 17. sjednici odlučio raspravu o predloženom Zakonu odgoditi za 18. sjednicu Odbora, kako bi predlagatelj razmotrio pristigle primjedbe te se o njima očitovao Odboru. 
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja obrazložio je značajne novine koje se predloženim zakonom uvode u području rudarstva, posebice vezano uz propisan postupak radi davanja koncesije za eksploataciju mineralnih sirovina, uvođenje jednog javnog natječaja za odobrenje istraživanja mineralnih sirovina radi davanja koncesije za eksploataciju mineralnih sirovina te postupak za sanaciju prostora. U svezi pristiglih primjedbi Odbor je izvješten o tijeku konzultacija te je informiran da će se tijekom sutrašnjeg dana održati sastanak nadležnog Ministarstva gospodarstva s predstavnicima podnositelja primjedbi na predloženi tekst Zakona.
Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je iznijet niz primjedbi, prijedloga i mišljenja na tekst predloženog Zakona.
Upozoreno je na neusklađenost odredbi predloženog zakona s odredbama Zakona o prostornom uređenju i gradnji („NN“ br. 76/07., 38/09., 55/11., 90/11. i 50/12), Zakona o zaštiti okoliša („NN“ br. 110/07), Zakona o zaštiti prirode („NN“ br 70/05., 139/08. i 57/11.) te propisima donesenim na temelju tih zakona. Napomenuto je da je, ne vodeći računa o važećoj zakonodavnoj regulativi, definirano da se za ishođenje lokacijske dozvole izrađuje idejni rudarski projekt te je za idejni rudarski projekt određeno da se izrađuje kao stručna podloga za ocjenu prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu i za izradu studije utjecaja na okoliš rudarskog zahvata.
U kontekstu važećih dokumenata prostornog uređenja postavljeno je pitanje provedivosti i prihvatljivosti za rudarsko gospodarstvo odredbe članka 23. stavka 1. kojim je regulirano da se odluka o provođenju javnog natječaja za odabir najpovoljnijeg ponuditelja za istraživanje mineralnih sirovina radi davanja koncesije za eksploataciju može donijeti za prostore koji su dokumentima prostornog uređenja planirani za izvođenje rudarskih radova.
 Izraženo je stajalište da bi trebalo preispitati odredbu članka 58. stavka 8. kojom je regulirano da nakon što prestanu prava ovlaštenika, eksploatacijsko polje ostaje kao eksploatacijsko polje sve dok se ne iscrpe rezerve mineralnih sirovina te da tijelo nadležno za rudarstvo može raspisati novi natječaj, ako su za to ispunjeni i drugi uvjeti. Naime, navedenom odredbom nije se uzelo u obzir da je značajan broj eksploatacijskih polja u zaštićenim područjima prirode (parkovi prirode) i da po prestanku tih eksploatacija raspisivanje novih natječaja nije prihvatljivo za očuvanje i upravljanje takvih područja. Ovo posebice stoga što dokumenti upravljanja tim područjima (prostorni plan područja posebnih obilježja i plan upravljanja) predviđaju prestanak eksploatacije po isteku tekuće koncesije i odgovarajuću sanaciju odnosno prenamjenu. 
U svezi odredbi članka 126. do članka 129., a kojima je uređeno postupanje s nezakonito izgrađenim rudarskim objektima i postrojenjima, uočeno je da predloženim rješenjima nije određeno postupanje u slučaju rudarskog objekta i postrojenja koje je izgrađeno protivno prostornom planu koji važi na dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Izraženo je mišljenje da način na koji je regulirano pitanje novčane naknade za izvođenje rudarskih radova u slučaju izmjene zakonskih i podzakonskih propisa, bez vezanja te promjene uz određene kriterije, rezultira neizvjesnošću u obavljanju ove djelatnosti.
Posebno je skrenuta pozornost na pitanje nekih rokova određenih predloženim zakonom, a koja su se pokazala spornim i sa stajališta predstavnika rudarske djelatnosti (rokovi sanacije,  maksimalno trajanje u danima privremenog prekida rudarskih radova u jednoj kalendarskoj godini i sl.).
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 glasova „za“ i 2 glasa „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg

ZAKLJUČKA

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o rudarstvu.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora. 


               PREDSJEDNIK ODBORA  
 
                              Branko Bačić, dipl.ing.