Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 20. sjednici održanoj 13. studenoga 2012. godine raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 17. listopada 2012. godine.
Odbor je Prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 57. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se ovim Zakonom, osigurava jača politička stabilnost u odnosima između predstavničkog tijela i tijela izvršne vlasti, veća učinkovitost u obavljanju poslova i jasnije utvrđivanje njihovih prava, obveza i odgovornosti. Također, istaknuo je kako će se, između ostalog, ovim Zakonom omogućiti građanima veći doprinos u ostvarivanju prava na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu zajamčenu Ustavom Republike Hravatske. Nadalje, osigurava se kontinuitet u obnašanju dužnosti općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana u situaciji kada je proteklo više od pola mandata te ostavlja mogućnost obnašanja dužnosti od strane zamjenika koji je izabran zajedno i istovremeno s općinskim načelnikom, gradonačelnikom, odnosno županom kojemu mandat prestaje. Ostvaruje se pravo na bolju zastupljenost pripadnika nacionalnih manjina u predstavničkom tijelu i tijelu izvršne vlasti.
Nakon što je u raspravi većina članova Odbora podržala donošenje ovoga Zakona, iznesene su pojedine primjedbe i prijedlozi.
Predloženo je preispitati odredbu članka 2. u dijelu u kojem se u članku 24. dodaje novi stavak 5. kojom je određeno kako će formalnu ispravnost prijedloga za raspisivanje referenduma podnesenog od 20% od ukupnog broja birača, ispitivati središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu. Istaknuto je kako predloženo rješenje nije u skladu s Europskom poveljom o lokalnoj samoupravi koju je Republika Hrvatska u potpunosti ratificirala 2008. godine.
Nadalje, predloženo je preispitati odredbu članka 7. kojom se u članku 34. dodaje novi stavak 2., u smislu da se, ukoliko predstavničko tijelo ima dva potpredsjednika, jedan potpredsjednik bira na prijedlog predstavničke većine, a jedan na prijedlog predstavničke manjine.
Također, predlaže se uskladiti odredbu članka 8. (dodanog članka 34.a stavka 5.), sa odredbom članka 37. (dodanog članka 78.a stavka 2.), u dijelu koji se odnosi na „ništavost“ odnosno „nezakonitost“ sjednica predstavničkog tijela sazvanih protivno odredbama ovoga Zakona.
Predloženo je odredbu članka 10. kojom se u članku 35.a dodaje stavak 3., brisati obzirom da je isto uređeno zakonom kojim je reguliran registar birača kako bi se otklonila mogućnost eventualnog drugačijeg reguliranja istog sadržaja.
Potrebno je preispitati odredbu članka 15. obzirom da se predloženim brisanjem članaka 40.b i 40.c ukida mogućnost prestanka mandata općinskom načelniku, gradonačelniku i županu korištenjem instituta referenduma. U raspravi je naglašeno kako građanima mora biti ostavljena mogućnost da na ovakav način sudjeluju u izbornom procesu ali kako se istodobno moraju redefinirati uvijeti za pokretanje i ishod referenduma.
Također, predloženo je preispitati odredbu članka 16. (dodanog članka 40.d stavka 2.) koja se odnosi na određivanje roka potrebnog za primjenu instituta zamjenjivanja. Osim toga, potrebno je na precizniji način urediti odredbu stavka 3. kako bi bilo razvidno da će se, ako i zamjeniku koji je na kandidaturi bio prvi naveden iza kandidata za općinskog načelnika, gradonačelnika ili župana, nastupi prestanak mandata, raspisati prijevremeni izbori.
Predloženo je preispitati odredbu članka 21. kojom se u članku 48. stavku 1. dodaje nova točka 6. obzirom da je uređenjem odredbe na ovaj način općinskim načelnicima, gradonačelnicima i županima propisano ovlaštenje da imenuju članove upravih tijela i nadzornih odbora u javnim ustanovama i drugim pravnim osobama koji su u vlasništvu jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave. Naglašeno je kako bi ovakvo davanje ovlasti općinskim načelnicima, gradonačelnicima i županima, a bez određivanja mehanizama ravnoteže i kontrole moglo dovesti do neprimjerenog osnaživanja izvršnog tijela što je u suprotnosti s odredbama Ustava Republike Hrvatske kojima se ostvarivanje prava na samoupravu jamči preko predstavničkih tijela.
Predloženo je brisati odredbu članka 58. stavka 2. obzirom da je stupanje na snagu zakona kojim će se urediti lokalni izbori, predloženo na dan 1. siječnja 2013. godine.
Odbor jednoglasno (7 glasova „ZA“) podupire donošenje ovoga Zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Peđa Grbin