Odbor za ravnopravnost spolova Hrvatskog sabora na 14. sjednici održanoj 19. veljače 2013. godine, raspravljao je o Konačnom prijedlogu zakona o dadiljama, P.Z.E. br. 214, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 14. veljače 2013. godine.
Odbor je navedeni Prijedlog zakona raspravio, sukladno članku 140. Poslovnika Hrvatskog sabora, kao zainteresirano radno tijelo.
Predstavnica predlagatelja uvodno je predstavila Konačan prijedlog zakona kao i razlike u odnosu na Prijedlog zakona (u prvom čitanju). Ovim zakonom omogućava se gospodarsko djelovanje u području izvaninstitucionalne skrbi o djeci, podiže se kvaliteta usluge dadilje na višu razinu te omogućuje roditeljima dobivanje odgovarajuće skrbi za djecu prilikom korištenja usluge dadilje. Dadiljama će ovaj zakon omogućiti zakonito obavljanje djelatnosti te će se time utjecati na smanjenje rada „na crno“. Također se očekuje pozitivan utjecaj na poticanje ženskog poduzetništva te doprinos većem zapošljavanju osoba koje će obavljati poslove dadilje, putem samozapošljavanja i zapošljavanja u obrtu. Nakon rasprave u radnim tijelima Hrvatskog sabora prihvaćeni su prijedlozi da se iz predloženog zakona uklone odredbe koje omogućavaju da se djelatnost dadilje obavlja u okviru trgovačkog društva s ograničenom odgovornošću te zadruge. Također je prihvaćena primjedba koja se odnosila na potrebu da se i pomoćne dadilje upisuju u poseban imenik kao i preciznije propisivanje poslova koje obavlja pomoćna dadilja. Izmijenjena je i odredba zakona koja regulira subvencioniranje obavljanja djelatnosti dadilje, na način da je određeno da jedinice lokalne samouprave sudjeluju u sufinanciranju obavljanja djelatnosti dadilje, na području svoje jedinice, sukladno svojim programima i odredbama posebnog propisa kojim je uređen djelokrug jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Predlagatelj nije prihvatio prijedlog da se zabrana obavljanja poslova dadilje proširi na sve osobe u odnosu na koje je započeo kazneni progon, jer bi to otvorilo mogućnost zlouporaba, obzirom da se započinjanje kaznenog progona ne veže za postojanje osnovane sumnje da je prijavljena osoba počinila kazneno djelo. Nadalje, prijedlog o uvođenju gornje dobne granice kao uvjeta za obavljanje djelatnosti dadilje nije prihvaćen jer je kao uvjet za upis u imenik dadilja te u imenik pomoćnih dadilja već propisana opća zdravstvena sposobnost za rad, koja se dokazuje potvrdom ovlaštene zdravstvene ustanove.
U raspravi koja je uslijedila izraženo je zadovoljstvo što su prihvaćene primjedbe iz rasprave o Prijedlogu zakona u prvom čitanju te Konačni prijedlog zakona sadrži brojna poboljšanja.
Pravobraniteljica za djecu ponovno je upozorila da obiteljski centri imaju mali broj zaposlenih te da će, uz sve postojeće poslove, teško moći odrađivati poslove predviđene Konačnim prijedlogom zakona. Nadalje, predložila je da, ukoliko se ne odredi gornja dobna granica za obavljanje poslova dadilje, treba propisati rok u kojem se provjerava opća zdravstvena sposobnost za rad.
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova također je ukazala na nedovoljnu stručnu i ljudsku ekipiranost obiteljskih centara.
Članice Odbora slažu se da bi obiteljske centre trebalo osnažiti. Nadalje, izražen je stav da bi institucionalni predškolski odgoj trebao biti prvi izbor za djecu predškolske dobi. Članica Odbora predlaže da se sporan izraz poučavati u odredbi članka 18. Konačnog prijedloga zakona, zamijeni sljedećim riječima stvarati pozitivno okružje za razvoj životnih i socijalnih vještina primjerenih dobi.
Nakon provedene rasprave članice Odbora jednoglasno su odlučile Hrvatskom saboru predložiti da donese
Zakon o dadiljama, P.Z.E. br. 214
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskog sabora, Odbor je odredio Nansi Tireli, predsjednicu Odbora.
Predsjednica Odbora
Nansi Tireli