Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora raspravio je, na 39. sjednici održanoj 21. listopada 2010. godine, Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o postupanju i uvjetima gradnje radi poticanja ulaganja, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. listopada 2010. godine uz prijedlog da se sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.
Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo, na temelju članka 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi zakon kao matično radno tijelo.
Uvodno je državni tajnik Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja istaknuo da je praćenjem stanja u području graditeljstva od strane Ministarstva uočeno da i nadalje postoje razlozi za donošenje ovoga Zakona tj. produženje njegova važenja do 31. prosinca 2012. godine. Prezentirani su rezultati analize osnovnih pokazatelja uspješnosti provođenja ovoga Zakona dobiveni temeljem provedene ankete 49 nadležnih upravnih tijela s ovlastima izdavanja pojedinačnih akata u području prostornog uređenja i gradnje, odnosno rješenja za građenje u 20 županija, Gradu Zagrebu, 22 velika grada i 6 gradova. Navedena analiza pokazala je da je u razdoblju primjene Zakona od 25. lipnja 2009. do 31. kolovoza 2010. izdano 427 rješenja o građenju, da je u postupku rješavanja 153 zahtjeva, a odbijeno/odbačeno 186 zahtjeva. Najčešći su zahtjevi bili odbijeni/odbačeni jer su bili podneseni za građevine na koje se ne primjenjuje Zakon, jer investitor nije raspolagao dokazom da ima pravo graditi, zbog neusklađenosti glavnog projekta s prostorno planskom dokumentacijom i posebnim uvjetima, neplaćanja komunalnog i vodnog doprinosa, nepoštivanja roka za otklanjanje nedostataka u projektu ili su se građevine namjeravale graditi u zaštićenom dijelu prirode, bile započete ili izgrađene bez odgovarajućeg akta nadležnog tijela i sl. U odnosu na strukturu građevina prema namjeni za koje je izdano rješenje za građenje 37,2% je pretežito infrastrukturne namjene, 26,2% poslovne i proizvodne namjene, 24,4% stambene i stambeno poslovne namjene, 9,1% trgovačke te 3,1% ugostiteljsko-turističke namjene.
U raspravi na Odboru podržano je donošenje ovoga Zakona te istaknuto da provedena analiza ukazuje da je njegova provedba pozitivno djelovala na poticanje ulaganja u području gradnje. Ocijenjeno je da se Zakonom definiranim rokom od 45 dana od dana podnošenja zahtjeva u kom je nadležno tijelo dužno investitoru izdati rješenje za građenje uz propisane uvjete omogućilo brže započinjanje investicija.
Kao značajan čimbenik koji usporava realizaciju projekata potencijalnim investitorima uočeno je postojanje neusklađenosti podataka u zemljišnim knjigama i katastru te nesređeni imovinsko pravni odnosi. Naime, usklađivanje stanja u katastru i zemljišnim knjigama predstavlja pripremnu radnju i preduvjet je podnošenja zahtjeva te se kao takvo ne odražava na predviđeno trajanje upravnog postupka izdavanja rješenja za građenje, ali je kao pripremna radnja koju prethodno provodi investitor često vremenski dugotrajna. Stoga je u raspravi za efikasnost provođenja ovoga Zakona istaknuta važnost sređivanja zemljišnih knjiga i katastra.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (11 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENI ZAKONA O POSTUPANJU I UVJETIMA GRADNJE
RADI POTICANJA ULAGANJA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.