Odbor za obranu

Izvješće Odbora za obranu o Prijedlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Europske unije o sudjelovanju Republike Hrvatske u Vojnoj operaciji Europske unije u Republici Čadu i Srednjoafričkoj Republici (Operacija EUFOR Tchad/RCA), s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 217

Odbor za obranu Hrvatskog sabora na 9. sjednici održanoj 10. prosinca 2008. godine, razmotrio je Prijedlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Europske unije o sudjelovanju Republike Hrvatske u Vojnoj operaciji Europske unije u Republici Čadu i Srednjoafričkoj Republici (Operacija EUFOR Tchad/RCA), s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 03. prosinca 2008. godine.
Odbor je na temelju članka 64.a Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao o predmetnom aktu, kao matično radno tijelo.
Sukladno odredbi članka 99. Ustava Republike Hrvatske  i članka 7. stavka 2. točke 25. Zakona o obrani („Narodne novine“ broj: 33/02, 58/02. i 76/07.), Odbor je raspolagao i Prethodnim mišljenjem Predsjednika Republike i Vrhovnog zapovjednika Oružanih snaga Republike Hrvatske o Prijedlogu navedenog zakona.
Predstavnik predlagatelja u uvodnom obrazloženju istaknuo je da je HrvatskI sabor 15. srpnja 2008. godine donio Odluku o sudjelovanju pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske u Operaciji EUFOR Tchad /RCA. Radi uspostave pravnog okvira kojim se detaljno uređuje pravni položaj te prava i obveze Oružanih snaga RH, vezano uz sudjelovanje u navedenoj Operaciji, dana 26. rujna 2008. godine u Bruxellesu, sklopljen je Sporazum između Republike Hrvatske i Europske unije o sudjelovanju Republike Hrvatske u Vojnoj operaciji Europske unije u Republici Čadu i Srednjoafričkoj Republici, a koji se privremeno primjenjuje od datuma potpisivanja. Ovim Zakonom potvrđuje se navedeni Sporazum između Vlade Republike Hrvatske i Europske unije, kako bi njegove odredbe u smislu članka 140. Ustava Republike Hrvatske postale dio unutarnjeg pravnog poretka.
Nadalje, predstavnik predlagatelja naglasio je da se predmetnim Sporazumom uređuju pitanja vezana za sudjelovanje Oružanih snaga Republike Hrvatske u Operaciji  EUFOR Tchad /RCA i to: pravni položaj snaga, klasificirani podaci, crta zapovijedanja, financijski aspekti, doprinos zajedničkim troškovima, dogovori za provedbu Sporazuma, neispunjenje obveza, rješavanje sporova i stupanje na snagu.

Nakon uvodnog izlaganja predstavnika predlagatelja uslijedila je rasprava u kojoj su pojedini članovi Odbora istakli potrebu da se o sudjelovanju pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske u vojnim operacijama i mirovnim misijama, članovi Odbora izvijeste prije nego pripadnici Oružanih snaga budu upućeni u iste. Predstavnik predlagatelja podržao je navedeni prijedlog te se obvezao da će o svakom zahtjevu za sudjelovanje pripadnika Oružanih snaga u mirovnim misijama koje nisu stalne tj. kada se ne radi o rotaciji, na vrijeme izvijestiti članove Odbora.
Predstavnik predlagatelja odgovarajući na upit člana Odbora da li su pripadnici Oružanih snaga kada se nalaze u mirovnim misijama osigurani za slučaj nesreće ili smrti, potvrdio je da su pripadnici Oružanih snaga osigurani za navedeni rizik kod osiguravajućeg društva, a koje je društvo odabrano temeljem javnog natječaja.
Članovi Odbora, predložili su da se preispita odredba članka 4. stavka 2. Sporazuma između Vlade Republike Hrvatske i Europske unije o sudjelovanju Republike Hrvatske u Vojnoj operaciji Europske unije u Republici Čadu i Srednjoafričkoj republici, a kojim je regulirano pravo zapovjednika Operacije EUFOR Tchad/RCA da može prenositi svoje ovlasti. Članovi Odbora bili su mišljenja da se ubuduće kad se sklapaju slični ili isti sporazumi mora voditi računa o pravu prijenosa zapovjedi te razina do koje se ista može prenijeti, budući da se u konkretnom slučaju više ne može vršiti izmjena ili dopuna teksta međunarodnog ugovora. Obzirom da nema matrice za operacije Europske unije već ista postoji samo za mirovne misije NATO-a, predstavnik predlagatelja ukazao je na odredbu stavka 5. istog članka, kojim je propisano da će Republika Hrvatska imenovati višeg vojnog povjerenika te da Predsjednik Republike kao Vrhovni zapovjednik uvijek može donijeti odluku o povlačenju pripadnika Oružanih snaga iz vojne operacije odnosno mirovne misije.
Na kraju rasprave članovi Odbora ukazali su i na činjenicu da Republika Hrvatska s obzirom na brojčano stanje pripadnika Oružanih snaga treba računati godišnje sa 1000 – 1200 pripadnika Oružanih snaga koji će biti upućeni u mirovne misije, a čime bi Republika Hrvatska ušla, ako već i nije u povećanu kvotu vezanu za angažman ljudskih resursa u mirovnim misijama a samim time i u povećanu kvotu materijalnih troškova.

Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno Hrvatskome saboru predložio, donošenje

ZAKONA
O POTVRĐIVANJU SPORAZUMA IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I
EUROPSKE UNIJE O SUDJELOVANJU REPUBLIKE HRVATSKE U VOJNOJ
OPERACIJI EUROPSKE UNIJE U REPUBLICI ČADU I SREDNJOAFRIČKOJ
REPUBLICI (OPERACIJA EUFOR TCHAD/RCA)

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Borisa Šprema, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK
         
       Boris Šprem