Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, P.Z. br. 184

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 19. sjednici održanoj 11. prosinca 2012. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. prosinca 2012. godine.

Odbor je prijedlog ovog zakona razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

U raspravi su osobitu pozornost izazvale odredbe koje se odnose na izbor i status zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana. Ocjenjeno je da tu postoji dosta otvorenih pitanja koja bi zakonom trebalo preciznije urediti. Izraženo je mišljenje da zakonom predviđeni različiti statusi za prvog zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana, kojemu se zakonom daje ovlast da u određenoj situaciji obavlja dužnost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana, i ostalih zamjenika koji takvu ovlast ne mogu imati, u praksi može stvoriti niz problema. Nije sasvim razvidno kako će birači imati saznanje o tome tko će nakon izbora biti u statusu „prvog“ zamjenika, što nije bez značaja za njihovo opredjeljivanje na izborima. Isto tako prema predloženom zakonskom rješenju proizlazi da drugi zamjenici ne mogu dobiti status „prvog“ zamjenika u slučaju da ovaj podnese ostavku, što u određenim slučajevima može dovesti do potrebe da se raspisuju prijevremeni izbori, čime se stvaraju dodatni troškovi.

Kada je u pitanju zamjenik općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana iz reda nacionalnih manjina (ili iz reda pripadnika hrvatskog naroda u jedinicama samouprave u kojima pripadnici nacionalnih manjina čine većinu stanovništva), naglašeno je da je potpuno otvoreno pitanje njegove nadležnosti. Iz teksta Konačnog prijedloga zakona proizlazi da taj zamjenik ne može obnašati dužnost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana, a nigdje nije definirano koji bi drugi poslovi bili u njegovom djelokrugu, što znači da je to prepušteno isključivo odlukama i volji općinskog načelnika, gradonačelnika, te župana, odnosno njihovoj spremnosti da im dodijele određene poslove. Imajući u vidu činjenicu da pravo pripadnika nacionalnih manjina na izbor zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana proizlazi iz Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i da je ono u funkciji ostvarivanja prava zajamčenih nacionalnim manjinama, ovlasti tog zamjenika morale bi biti zakonom precizirane. U protivnom se može dogoditi da će njegova uloga biti određivana od slučaja do slučaja ili da će se raditi o zamjeniku koji je to samo nominalno, a u suštini bez ikakve ovlasti i uloge, što nije smisao odredaba Ustavnog zakona kojima je to pravo zajamčeno nacionalnim manjinama.

Postavljeno je i pitanje opravdanosti zakonskog rješenja prema kojem se referendum za opoziv općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovog zamjenika ne smije raspisati prije proteka roka od 12 mjeseci od održanih izbora. Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (5 glasova „za“, 1 „protiv“ i 2 „suzdržana“ ) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese

ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
 dr.sc. Furio Radin