Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 17. sjednici održanoj 27. studenoga 2012. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2013. godinu i projekcije za 2014. i 2015. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19. studenoga 2012. godine.

Odbor je Prijedlog Državnog proračuna razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Odbor je u raspravi, polazeći od svog djelokruga utvrđenog Poslovnikom Hrvatskoga sabora,  detaljnije raspravio one dijelove Prijedloga Državnog proračuna koji se odnose na financiranje programa i aktivnosti usmjerenih na ostvarivanje prava nacionalnih manjina i zaštitu i promicanje ljudskih prava.

Konstatirano je da se potpore za ostvarivanje kulturne autonomije nacionalnih manjina, odnosno  sredstva koja udrugama i ustanovama nacionalnih manjina raspoređuje Savjet za nacionalne manjine, planiraju u 2013. godini u iznosu od 38.663.240 kn, što je za oko 6% manje nego u 2012. godini.

Značajno se umanjuju i sredstva koja se u okviru Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta osiguravaju za programe odgoja i obrazovanja djece pripadnika n.manjina (predškolska i školska razina odgoja i obrazovanja).
Tako se sredstva za poticaj obrazovanja djece pripadnika nacionalnih manjina, kojima se sufinancira izrada i nabava udžbenika i nastavnih sredstava i pomagala za nastavu na jeziku i pismu nacionalnih manjina smanjuju za 26,9% (od 2.802.500 kn na 2.050.000 kn.), a sredstva za „Posebne programe obrazovanja za provođenje  programa nacionalnih manjina“ iz kojih se financira provođenje ljetnih škola, seminara i stručnih skupova za učitelje u nastavi na jeziku i pismu nacionalnih manjina, natjecanja i smotre za učenike u toj nastavi, te učenje materinskog jezika i kulture na daljinu (dopisna nastava) i slične aktivnosti, smanjuju se za 34,9% (od 1.844.000 na 1.200.000 kn).
Sredstva za potrebe predškolskog odgoja djece pripadnika n.manjina smanjuju se od 1.445.500 na 1.400.708 kn, odnosno za 3,1%.
Prema obrazloženju predlagatelja financiranje povećanih potreba koje proizlaze iz integracije djece pripadnika romske nacionalne manjine u odgojno-obrazovni sustav, provodilo bi se u okviru postojećih sredstava, na način da se dio sredstva namijenjenih odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina preraspodjelom usmjeri na aktivnosti za predškolski odgoj, predškolu i stipendije za romsku nacionalnu manjinu.
Kao rezultat naprijed navedenih preraspodjela, sredstva za djecu pripadnike romske nacionalne manjine povećavaju se na stavci „Provedba Nacionalnog programa za Rome“ od 2.610.885 na 3.301.730 kn, odnosno za 26,5%, a na stavci „Poticaji predškolskog odgoja i predškole za Rome“ od 1.600.000 na 2.000.000 kn, odnosno za 25%.

Prema prijedlogu proračuna na stavci „Programi pomoći hrvatskoj manjini u inozemstvu“  planiraju se sredstva u iznosu od 1.500.000 kn (to su sredstva koja se raspoređuju putem povjerenstava pri veleposlanstvima Republike Hrvatske kao potpora udrugama hrvatske manjine u Crnoj Gori, Makedoniji, Srbiji, Mađarskoj i Kosovu), sredstva predviđena za hrvatsku nastavu u inozemstvu predviđaju se u iznosu od 360.800 kn što je 9,8% manje nego što je bilo predviđeno proračunom za 2012. godinu (400.000 kn), dok se na stavci „Sredstva za obrazovanje djece hrvatskih građana u inozemstvu“  planira iznosu od 25.883.588 kn, što je za 12,8% više nego što je planirano u proračunu za 2012. godinu.

Kada su u pitanju sredstva za zaštitu i promicanje ljudskih prava, Prijedlogom proračuna također je predviđeno njihovo smanjivanje.
U okviru Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, sredstva namijenjena poticanju djelovanja nevladinih udruga u području zaštite i promicanja ljudskih prava, smanjuju se od  1.010.000 kn u 2012. godini na 960.000 u slijedećoj (2013.) godini, što znači za 5%. 
Još veće smanjenje predloženo je na sredstvima za besplatnu pravnu pomoć, koja bi prema Prijedlogu proračuna u 2013. godini iznosila 1.800.000 kn, što je 21% manje nego što je bilo predviđeno proračunom za 2012. godinu (2.278.000 kn). U obrazloženju proračuna nema detaljnijeg obrazloženja za ovo smanjenje, već se samo konstatira da je „sustav besplatne pravne pomoći u potpunosti funkcionalan na cijelom teritoriju Republike Hrvatske“.
Međutim, u raspravi je istaknuto da pri tome treba imati da se u izvješćima pučkog pravobranitelja već duže vremena upozorava, a na to je ukazivao i ovaj Odbor, kako su prestrogi kriteriji i komplicirana procedura odobravanja besplatne pravne pomoći. Uslijed toga izuzetno je teško ostvariti tu vrstu besplatne pomoći,  pa osobito u uvjetima ekonomske krize pri sadašnjem sustavu besplatne pravne pomoći veliki broj građana ostaje bez pravne zaštite.       

Restrikcija sredstva predviđena je u Prijedlogu proračuna i kada su u pitanju sredstva za pravobranitelje. Za Ured pučkog pravobranitelja sredstva se predviđaju u iznosu od 8.948.988  kn ili 15,1 % manje nego u 2012. g. (Na ovo najvećim dijelom utječe smanjenje sredstava koja su Uredu osiguravana iz programa IPA 2009 I komponenta - Uspostava cjelovitog sustava za zaštitu od diskriminacije na kojem se u 2013.g. planiraju sredstva u iznosu od 367.000 kn, dok su u proračunu za 2012. godinu ta sredstva iznosila 1.341.100 kn ili 62,6% više).
Sredstva za pravobraniteljicu za djecu predviđena su u iznosu od 5.330.888 kn što je smanjenje u odnosu na 2012. od 0,5%, za pravobraniteljicu za ravnopravnost spolova planiran je iznos od 2.644.062 kn što je manje za 5,4 %, a za pravobraniteljicu za osobe s invaliditetom iznos od 2.970.849 kn što je manje za 5,7 % u odnosu na proračun za 2012. godinu.

U raspravi je kao i ranijih godina ponovljen zahtjev za objedinjenim – sektorskim iskazivanjem sredstava za pojedine društvene potrebe, kao što su sredstva za djecu (što je i obveza temeljem zahtjeva UN-ovog Odbora za prava djeteta), sredstva za osiguranje ravnopravnosti spolova (rodni proračun), sredstva za razvoj civilnog društva i sredstva za mlade.

Odbor je podržao predloženo povećavanje sredstava predviđenih za odgoj i obrazovanje djece pripadnika romske manjine, no ne slaže se s predloženim smanjivanjem sredstava s kojima se treba financirati ostvarivanje zajamčenih prava nacionalnih manjina, kao i financiranje aktivnosti kojima se promiču i štite ljudska prava, jer se uz predložene restrikcije te aktivnosti ne mogu pokrivati na zadovoljavajućoj razini. Međutim, imajući u vidu težinu ekonomske situacije, većina članova Odbora, ocijenila je potrebnim podržati predloženi proračun u cilju konsolidacije javnih financija, što je jedan od ključnih koraka u prevladavanju ekonomske krize s kojom smo kao društvo suočeni.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (glasova 7 glasova „za“ i 1 „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti da donese


DRŽAVNI PRORAČUN REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2013. GODINU I PROJEKCIJE ZA 2014. I 2015. GODINU


Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika  Odbora.

 

                                                                                          PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                                dr.sc. Furio Radin