Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, P.Z. br. 184

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 15. sjednici održanoj 13. studenoga 2012. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 17. listopada 2012. godine. 

Odbor je prijedlog ovog zakona razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

U raspravi je podržano donošenje predloženog zakona, imajući u vidu činjenicu da se izmjene i dopune odnose na odredbe koje su u provedbi važećeg Zakona izazivala teškoće, pa ih je stoga nužno urediti na drugačiji način ili na određena pitanja za koja je praksa pokazala da ih treba detaljnije normirati.

Sukladno svom djelokrugu utvrđenom Poslovnikom Sabora, Odbor je posebno razmotrio  odredbe koje se odnose na ostvarivanje Ustavom zajamčenog prava građana na lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu, te na Ustavnim zakonom zajamčeno pravo pripadnika nacionalnih manjina na sudjelovanje u upravljanju lokalnim poslovima.
S tim u vezi u raspravi je posebno pokrenuto pitanje članka 15. Prijedloga zakona, kojim se predlaže biranje članaka 40.b i 40.c iz važećeg Zakona. Navedenim  člancima uređeno je  razrješenje općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovih zamjenika putem referenduma, koji može raspisati predstavničko tijelo na vlastitu inicijativu, kada spomenuti nositelji izvršnih funkcija u jedinici samouprave krše ili ne izvršavaju odluke predstavničkog tijela, ili kada svojim radom prouzroče znatnu materijalnu štetu. Također spomenutim odredbama (čl. 40.c) propisana je i mogućnost da građani/birači imaju pravo predložiti predstavničkom tijelu raspisivanje referenduma o pitanju razrješenja općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovih zamjenika.
U vezi s obrazloženjem predlagatelja da se brisanje navedenih članka iz Zakona predlaže zbog toga što se institut razrješenja putem referenduma kao jedinog mogućeg načina, nije u praksi pokazao adekvatnim, a što potvrđuje i činjenica da u protekle 4 godine od kako taj institut postoji u Zakonu, nije realizirano niti jedno razrješenje, u raspravi je ukazano na potrebu da se ovo pitanje  još jednom detaljno razmotriti u pripremi konačnog prijedloga zakona.
Konstatirano je da brisanjem navedenih odredbi predstavničko tijelo i građani/birači gube bilo kakvu mogućnost da pokrenu pitanje smjenjivanja nositelja funkcija izvršnih tijela u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, bez obzira na rezultate njihovog rada.
Izraženo je mišljenje da novi institut istovremenog raspuštanja predstavničkog tijela i razrješenja općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovih zamjenika, u slučaju nedonošenja proračuna, odnosno odluke o privremenom financiranju u zakonom propisanom roku (članak 47. Prijedloga zakona), teško može biti zamjena za pravo birača da traže smjenu nositelja spomenutih funkcija, ukoliko nisu zadovoljni njihovim radom.
Istaknuto je da je proračun samo jedan od  problema zbog kojih bi se trebalo omogućiti pokretanje postupka razrješenja. Osim toga, u raspravi je bilo i mišljenja da bi dodatna 3 mjeseca u kojima bi se u slučaju nedonošenja proračuna primjenjivala odluka o privremenom financiranju, u praksi  mogla biti korištena za različite vrste nagodbi između općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i članova  predstavničkog tijela, kako bi se izbjegli prijevremeni izbori, a što bi u nekim slučajevima moglo biti i na štetu općeg interesa, odnosno interesa birača/građana. Zbog svega toga, umjesto brisanja spomenutih odredbi iz Zakona, predloženo je da se ide na njihovu doradu, kako bi u praksi bile provedive. Sugerirano je predlagatelju da se u pripremi konačnog prijedloga zakona razmotre rješenja kojima bi se olakšalo provođenje referenduma, kao i to da se zakonom propiše  posebna većina u predstavničkom tijelu za donošenje odluke o razrješenju.

Kada su u pitanju prava nacionalnih manjina koja se uređuju predloženim zakonom, u raspravi  je osobita pozornost bila usmjerena na odredbe koje definiraju funkciju zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana iz reda pripadnika nacionalnih manjina. Naime, u članku 16. Prijedloga zakona kaže se da zamjenik iz reda pripadnika nacionalnih manjina ne može postati zamjenik koji obnaša dužnost općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana, dok članak 18. sadrži odredbu prema kojoj je izabrani zamjenik predstavnik nacionalne manjine u izvršnom tijelu. Ocjenjeno je da iz ovih odredbi nije sasvim jasna funkcija zamjenika koji je pripadnik nacionalne manjine, odnosno da bi se navedene odredbe mogle tumačiti i tako da je u pitanju zamjenik koji je to samo nominalno, ali u suštini bez ikakve funkcije, što ne bi mogao biti smisao primjene načela pozitivne diskriminacije, temeljem kojeg je u Ustavni zakon uvedeno pravo nacionalnih manjina (i pripadnika hrvatskog naroda u jedinicama samouprave u kojima pripadnici nacionalnih manjina čine većinu stanovništva) na zastupljenost u izvršnom tijelu, odnosno pravo na izbor zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana. Predloženo je stoga da se u tijeku pripreme konačnog prijedloga zakona dorade odredbe koje reguliraju ovo pitanje.
   
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 „za“ i 1 „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći


ZAKLJUČAK


1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.

2. Stajališta, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi o prijedlogu zakona upućuju se predlagatelju radi pripreme konačnog prijedloga zakona.

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.                                                                            

                                                                                         PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                                               dr.sc. Furio Radin