Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, na 23. sjednici, održanoj 5. lipnja 2013. godine, raspravljao je o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z.E. 376., koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. svibnja 2013. godine.
Sukladno članku 63. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je predloženi zakonski prijedlog razmatrao u svojstvu matičnog radnog tijela.
Predstavnik predlagatelja, Ministarstva unutarnjih poslova, uvodno je obrazložio Konačni prijedlog zakona te naglasio kako se predloženim izmjenama i dopunama usklađuje Zakon o sigurnosti prometa na cestama s pravnom stečevinom Europske unije odnosno sa šest direktiva Europske unije.
Istaknuo je kako se redefinira pojam bicikl, inozemna vozačka dozvola, prometna dozvola, a kao novina uvodi se definicija pojma stranac, inozemstvo, vozilo za prijevoz životinja. Također se smanjuje dobna granica za izdavanje vozačke dozvole kategorije AM na 15 godina, olakšava se prekogranična razmjena informacija o prometnim prekršajima vezanim uz sigurnost prometa na cestama, daju se ovlasti veterinarskim inspektorima mobilne jedinice da može isključiti iz prometa vozilo za prijevoz životinja u svrhu nadzora posebnih uvjeta iz posebnih propisa. Također se usklađuju odredbe ovog zakona s odredbama Kaznenog zakona.
Kao mogućnost za jednostavnije rješavanje zahtjeva građana za izdavanje vozačke dozvole predviđena je izmjena koja omogućava da se zahtjev za izdavanje vozačke dozvole može podnijeti u bilo kojoj policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji Ministarstva unutarnjih poslova na području cijele Republike Hrvatske.
Ujedno, racionaliziraju se i smanjuju troškovi za građane obzirom da se ukida knjižica vozila te se za registrirano vozilo izdaje samo prometna dozvola.
U raspravi koja je uslijedila istaknuto je da postoji velik broj neodgovornih vozača („recidiviste“) odnosno povratnika koji kontinuirano čine prekršaje ne poštujući pravila u prometu. Kako čitav niz takvih prekršaja ne završi u začetku velikom materijalnom štetom odnosno ljudskim žrtvama isti se nakon plaćanja novčanih kazni i eventualno kratkotrajnog zatvora vraćaju jednakom načinu ponašanja, a samo je pitanje momenta kada će svojim nepoštivanjem pravila u prometu prouzročiti prometnu nesreće s teškim posljedicama, posebice u smislu teških tjelesnih ozljeda i usmrćenja. Stoga je izneseno da je jedini način zaštite građana od takvih neodgovornih vozača da im se oduzme motorno vozilo kao sredstvo izvršenja prekršaja odnosno kaznenih djela, a s čime su se suglasili svi članovi Odbora.
Predstavnik predlagatelja se složio s ovim prijedlogom te je istaknuo kako i Prekršajni zakon i Kazneni zakon u svojim odredbama već predviđaju zaštitne mjere (Prekršajni zakon) i sigurnosne mjere (Kazneni zakon) zabrane upravljanja motornim vozilom no ove mjere izriče sud i izvan su nadležnosti policije.
Uz prihvaćanje predmetnog prijedloga od strane ostalih članova Odbora istaknuto je kako je bitno utvrditi koliko imamo takvih povratnika koji kroz kršenje odredbi o sigurnosti prometa na cestama na kraju počine i kaznena djela s teškim posljedicama te je predloženo da se kaznenim odredbama obuhvati ne samo oduzimanje motornog vozila nego i oduzimanje vozačke dozvole.
Nadalje, u raspravi je istaknuto kako nisu jasne izmjene predviđene člankom 8., a odnose se na upravni i inspekcijski nadzor nad radom autoškola i ovlaštenih stručnih organizacija jer iz odredbe nije vidljivo ima li auto škola mogućnost plaćanjem kazne odmah, smanjiti iznos kazne ili ne. Predstavnik predlagatelja je istaknuo kako je zakonskim prijedlogom predviđen zakonski minimum i maksimum kazne, a na sudu je da uzimanjem u obzir svih relevantnih činjenica odredi kaznu te je time isto izvan nadležnosti policije.
Dio članova Odbora je istaknuo kako su novčane kazne predviđene za pravne ili fizičke osobe obrtnika u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna, ako na vozilu nema propisan broj pločica ili na kojem su te pločice ili međunarodna oznaka postavljene tako da se dobro ne vide ili nisu čitljive, prevelike, posebice zakonski minimum u iznosu od 5.000,00 kn. Neovisno što su ovom odredbom obuhvaćene samo pravne osobe i fizičke osobe obrtnici kazne su drakonske.
Ujedno, nije se napravila jasna distinkcija između osobe kojoj je slučajno otpala pločica ili pločice s vozila od namjernog skidanja pločice ili pločica s vozila. Dio članova Odbora je istaknuo kako bi se trebala napraviti distinkcija kada nedostaje jedna pločica u odnosu kada nedostaju sve propisane pločice, te u slučaju kada nedostaje samo jedna izreći usmenu opomenu, kao upozorenje, a kada nedostaju obje odnosno sve propisane pločice, izreći novčanu kaznu.
Samo pojašnjenje predlagatelja da se osoba kojoj je pločica slučajem otpala, na sudu može osloboditi odgovornosti, a da je odredba predviđena za osobe koje su se s namjerom dovele u položaj da nemaju propisan broj pločica, nije zadovoljio dio članova Odbora.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno, s 9 glasova „za“, donio sljedeći zaključak:
Predlaže se predlagatelju zakona da svojim amandmanom na predloženi zakonski prijedlog ugradi odredbu o oduzimanju motornog vozila i vozačke dozvole vozačima „recidivistima“ koji kontinuirano čine prekršaje na način da definira tko je „recidivist“ i za koju vrstu prekršaja bi se pristupilo oduzimanju motornog vozila i vozačke dozvole.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno s 9 glasova „za“, odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je prof. dr. sc. Miroslav Tuđman, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Igor Dragovan, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
prof. dr. sc. Miroslav Tuđman