Odbor za europske poslove je, na temelju ovlasti dodijeljenih Zakonom o suradnji Hrvatskoga sabora i Vlade Republike Hrvatske u europskim poslovima i Poslovnikom Hrvatskoga sabora, održao 2. listopada 2014. zajedničku sjednicu s Odborom za zaštitu okoliša i prirode na kojoj je raspravljao o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni direktiva 2008/98/EZ o otpadu, 94/62/EZ o ambalaži i ambalažnom otpadu, 1999/31/EZ o odlagalištima otpada, 2000/53/EZ o otpadnim vozilima, 2006/66/EZ o baterijama i akumulatorima i o otpadnim baterijama i akumulatorima te 2012/19/EU o otpadnoj električnoj i elektroničkoj opremi COM (2014) 397.
U skladu s ovlastima koje nacionalnim parlamentima dodjeljuje Ugovor o funkcioniranju Europske unije, a posebno Protokol 2. o primjeni načela supsidijarnosti i proporcionalnosti, članovi odbora raspravljali su o Prijedlogu direktive iz perspektive poštovanja načela supsidijarnosti kako je ono definirano člankom 5. stavkom 3. Ugovora o Europskoj uniji.
Nakon provedene rasprave, uzimajući u obzir zaključak Odbora za zaštitu okoliša i prirode od 3. listopada 2014., Odbor za europske poslove je na temelju članka 158. stavka 5. Poslovnika Hrvatskoga sabora donio sljedeće
OBRAZLOŽENO MIŠLJENJE
Prijedlog direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni direktiva 2008/98/EZ o otpadu, 94/62/EZ o ambalaži i ambalažnom otpadu, 1999/31/EZ o odlagalištima otpada, 2000/53/EZ o otpadnim vozilima, 2006/66/EZ o baterijama i akumulatorima i o otpadnim baterijama i akumulatorima te 2012/19/EU o otpadnoj električnoj i elektroničkoj opremi COM (2014) 397 nije u skladu s načelom supsidijarnosti.
OBRAZLOŽENJE
Odbor za europske poslove, polazeći od cilja politike okoliša Unije utvrđenog člankom 191. Ugovora o funkcioniranju Europske unije da se pri uređivanju područja okoliša uzima u obzir gospodarski i društveni razvoj Unije te uravnotežen razvoj njezinih regija, smatra da predmetni Prijedlog Europske komisije ne doprinosi ujednačenom razvoju sustava gospodarenja otpadom u državama članicama.
Zbog značajnih razlika u smislu gospodarenja različitim vrstama i kategorijama otpada u državama članicama Odbor je mišljenja da će se daljnjim propisivanjem još ambicioznijih ciljeva, bez diferenciranog i fleksibilnog pristupa odnosno na jednaki način za sve države članice, u smislu vremenskih rokova i količinskih ograničenja, stvoriti dodatne nejednakosti među državama članicama u gospodarskom i društvenom razvoju, a što je suprotno ciljevima Unije.
Slijedom navedenog, Odbor za europske poslove ističe da je postojeće pravno uređenje gospodarenja otpadom na razini Europske unije dostatno te da prioritet politike treba biti osiguranje uvjeta za učinkovito ispunjavanje postojećih ciljeva u državama članicama.
Odbor za europske poslove posebno ističe da Hrvatska u pogledu provedbe pravne stečevine u sektoru gospodarenja otpadom ima specifičan položaj s obzirom na trenutak članstva u Europskoj uniji i prijelazna razdoblja predviđena Ugovorom o pristupanju. Također, Hrvatska je uložila znatne napore u ostvarivanje postojećih obveza zbog čega je potrebno uvažiti do sada poduzete mjere i uložena financijska sredstva, te raspoloživo vrijeme za korištenje fondova Europske unije u odnosu na druge države članice.
Zaključno, imajući na umu gospodarske ali i geografske različitosti država članica Odbor smatra da određivanje dodatnih ciljeva u području sustava gospodarenja otpadom treba biti u nadležnosti samih država članica ovisno o njihovim gospodarskim mogućnostima jer države članice mogu vlastitim uređenjem u zadovoljavajućoj mjeri pridonijeti ostvarivanju ciljeva europskog kružnog gospodarstva i na taj način donošenjem odluka na razini što je moguće bliže građanima doprinijeti većem demokratskom legitimitetu Europske unije.
PREDSJEDNIK ODBORA
Daniel Mondekar, prof.