Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 8. sjednici održanoj 28. svibnja 2008. godine, razmotrio je Prijedlog zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 21. svibnja 2008. godine.
Odbor je u smislu članka 102. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu matičnoga radnog tijela.
U uvodnom izlaganju predstavnika predlagatelja istaknuto je, da se ovim Zakonom u cijelosti uređuje radno-pravni status službenika i namještenika u upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Također, u uvodnom izlaganju naglašeno je, da su rješenjima predloženim Konačnim prijedlogom ovoga Zakona, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ovlaštene općim aktima propisati i razraditi određena pitanja od važnosti za službeničke, odnosno radne odnose, primjerice, utvrditi nazive radnih mjesta i koeficijente za izračun plaće u okviru raspona utvrđenih ovim Zakonom.
Nakon uvodnog obrazloženja predstavnika predlagatelja, članovi Odbora u raspravi su iznijeli sljedeća mišljenja, primjedbe i prijedloge:
U odnosu na rješenje predloženo člankom 5. stavkom 1. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, kojim je regulirano pitanje prijema u službu, rasporedu na radno mjesto te o drugim pravima i obvezama službenika, te prestanku službe, iznijeto je mišljenje, prema kojem bi o tim pitanjima, pored pročelnika upravnog tijela ili osobe koju on za to ovlasti, trebali odlučivati, na odgovarajući način i općinski načelnici, gradonačelnici i župani.
Iznijeto je mišljenje prema kojem bi u članku 46. stavku 1. riječi: „s više od 35 000 stanovnika“ trebalo zamijeniti riječima: „kao i grad sjedište županije“, čime bi se osiguralo da i gradovi, sjedišta županija mogu samostalno ustrojiti službenički sud nadležan za vođenje postupaka zbog teške povrede službene dužnosti protiv službenika upravnih tijela grada. Pored toga, u raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi odredbe ovoga Zakona, kojima je regulirano pitanje službeničkih sudova, trebalo dopuniti, na način, da tim odredbama bude uređeno i pitanje njihovog financiranja.
U odnosu na rješenja predložena člankom 75. Konačnog prijedloga ovoga Zakona, članovi Odbora u raspravi su iznijeli različita gledišta.
Tako je, s jedne strane ocijenjeno, da predloženi klasifikacijski sustav s okvirnim rasponom koeficijenata za plaće službenika, na odgovarajući način rješava uvjete za raspored na radna mjesta službenika u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, u okviru predloženog raspona koeficijenata. S druge strane, iznijeta su mišljenja, prema kojima bi, predloženi klasifikacijski sustav s okvirnim rasponom koeficijenata, u značajnom broju jedinica lokalne samouprave, napose manjim, izazvao i kadrovske i financijske probleme, koji bi se negativno odrazili na redovito izvršavanje poslova u tim jedinicama. S tim u svezi iznijeto je mišljenje, prema kojem bi članak 75. Konačnog prijedloga ovoga Zakona trebalo dopuniti, na način da se pitanje minimalnih uvjeta za raspored na radna mjesta i okvirni raspon koeficijenata za plaće u jedinicama lokalne samouprave koje imaju manje od 10.000 stanovnika drugačije uredi, odnosno da se utvrde fleksibilniji uvjeti za zapošljavanje službenika u tim jedinicama, posebice za radna mjesta na kojima se upravlja upravnim tijelom. Također, u odnosu na rješenje predloženo člankom 75. ovoga Zakona, iznijeto je i mišljenje prema kojem bi trebalo preispitati predložene raspone koeficijenata, obzirom na njihovu visinu, pri čemu je posebice istaknut visok raspon koeficijenata u I. klasi, gdje su u pitanju radna mjesta na kojima se upravlja upravnim tijelom (pročelnik upravnog tijela u Gradu Zagrebu, velikom gradu ili županiji).
U raspravi je postavljeno pitanje o tome, može li službenik po potrebi službe biti premješten na drugo radno mjesto u istom ili drugom upravnom tijelu iste lokalne jedinice, bez njegovog prethodnog pristanka.
S tim u svezi, predstavnica predlagatelja odgovorila je, da, kada je u pitanju potreba službe, službenik može biti raspoređen, bez njegovog prethodnog pristanka na drugo radno mjesto u okviru iste stručne spreme, te iste ili približne složenosti poslova.
U raspravi je iznijeto mišljenje, prema kojem bi ovaj Zakon trebalo donijeti u redovitom postupku, a početak njegove primjene uskladiti s početkom primjene Zakona o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba („Narodne novine“ br. 109/07.). Naime, Zakon o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba počinje se primjenjivati od dana stupanja na snagu odluke o raspisivanju prvih, sljedećih, redovitih izbora općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba, koji se održavaju istodobno s izborima za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
S tim u svezi konstatirano je, da bi i prijelazne i završne odredbe Konačnog prijedloga zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, trebalo izmijeniti, na način, da određene radnje, primjerice, ustrojavanje službeničkih sudova, obavljaju županijske skupštine i Gradska skupština Grada Zagreba, koje će biti konstituirane nakon sljedećih izbora članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Nakon provedene rasprave, predsjednik Odbora predložio je, da Odbor utvrdi zaključak kojim će Hrvatskome saboru predložiti donošenje zaključka, kojim će se, o Prijedlogu zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, s Konačnim prijedlogom zakona (P. Z. E. br. 80) provesti rasprava u prvom čitanju.
Nakon toga, Odbor je većinom glasova (šest glasova „za“ i četiri glasa „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje sljedećeg
ZAKLJUČKA
1. O Prijedlogu zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, s Konačnim prijedlogom zakona (P. Z. E. br. 80) provest će se rasprava u prvom čitanju.
2. Mišljenja, primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi uputit će se predlagatelju da ih uzme u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić