Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti naplate prihoda u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 36. sjednici održanoj 23. travnja 2013. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti naplate prihoda u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Državni ured za reviziju aktom od 2. travnja 2013. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju  članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Izvješću kao matično radno tijelo. 
U uvodnom izlaganju predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknuo je, osim ostalog, da je Državni ured za reviziju obavio 21 reviziju učinkovitosti naplate prihoda u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave kojima je obuhvaćeno 20 županija (sa svim lokalnim jedinicama na njihovom području) i Grad Zagreb. Revizija je obavljena na način i prema postupcima koji su utvrđeni okvirom revizijskih standarda Međunarodne organizacije vrhovnih revizijskih institucija (INTOSAI) i Kodeksom profesionalne etike državnih revizora. Postupci revizije su provedeni od 21. ožujka 2012. do 21. ožujka 2013. godine. Revizijom učinkovitosti kojom su obuhvaćeni vlastiti prihodi lokalnih jedinica, provjereno je jesu li lokalne jedinice uvele, obračunale i naplatile sve vrste prihoda koje su prema propisima mogle i trebale uvesti. Utvrđeno je da 49,0% lokalnih jedinica nije uvelo sve prihode, koje su prema propisima mogle i trebale ostvariti. Također je provjereno na koji su način lokalne jedinice izvještavale javnost o provedenim aktivnostima vezanim uz naplatu i namjensko korištenje vlastitih prihoda. Obuhvaćeno je 576 lokalnih jedinica, odnosno sve županije, gradovi i općine. Prihodi i primici lokalnih jedinica za 2011. godinu su ostvareni u iznosu 21.919.046.803,00 kuna, što je u odnosu na prethodnu godinu manje za 795.656.808,00 kuna ili 3,5%. Lokalne jedinice su koncem 2010. i 2011. iskazale vrijednosno značajna potraživanja. Potraživanja iskazana koncem 2010. čine 39,2% prihoda ostvarenih za 2010., a potraživanja iskazana koncem 2011. čine 36,8% prihoda ostvarenih za 2011. godinu. U izvješćima o obavljenoj reviziji učinkovitosti naplate prihoda, Državni ured za reviziju je lokalnim jedinicama dao 2 404 preporuke. Kod sedam lokalnih jedinica ( gradovi: Bakar, Čakovec i Kutina, te općine: Blato, Drnje, Đelekovec i Hlebine)  revizijom nisu utvrđene nepravilnosti i propusti u vezi naplate i korištenja vlastitih prihoda.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
-U izvješćima o obavljenoj reviziji učinkovitosti naplate prihoda, Državni ured za reviziju dao je lokalnim jedinicama 2404 preporuke. Navedene preporuke Državnog ureda za reviziju trebalo bi, prema iznijetom mišljenju, ubuduće dostavljati i predstavničkom tijelu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave a ne samo načelnicima, gradonačelnicima i županima. Naime, predstavnička tijela trebala bi biti upoznata sa podacima iz predmetnog Izvješća te razmotriti pojedine prijedloge kojima se upozorava na potrebu mijenjanja  određene zakonske regulative u cilju što učinkovitijeg funkcioniranja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
- Upozoreno je na potrebu što bolje suradnje između Porezne uprave i jedinica lokalne i područne  (regionalne) samouprave radi što efikasnije naplate prihoda u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Istaknuto je da poseban problem predstavlja naplata starih obveza. Kao primjer naveden je problem naplate poreza na motorna vozila koja se ne realizira niz godina, a u većini slučajeva porez s tog osnova ne može se naplatiti jer subjekti koji su vlasnici tih vozila više ne postoje. Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave trebaju što prije, uz pomoć Porezne uprave, ažurirati podatke o broju kuća za odmor na njihovom području, jer je iz ovoga Izvješća razvidno da se prihodi od naplate poreza na kuće za odmor iz godine u godinu smanjuju.
- Potrebno je preispitati, prema iznijetom mišljenju, zakonodavni okvir kojim je propisan način trošenja sredstava s osnova naplate komunalne naknade. Jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave trebalo bi dozvoliti, proširenjem zakonskog okvira, trošenje sredstava komunalne naknade i za druge namjene a ne samo za one utvrđene sada važećim zakonom.
-Također je istaknuto stajalište da bi ubuduće predmetno Izvješće trebalo proširiti i dopuniti sa podacima o obvezama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, razlozima nastanka njihovog zaduživanja, evidenciji imovine i načinom upravljanja tom imovinom, kako bi se dobila kompletnija slika o njihovom funkcioniranju.
- U raspravi na Odboru pohvaljeno je predmetno Izvješće, koje je objavljeno i na Internet stranicama DUR-a te je i na taj način dostupno svim zainteresiranim subjektima.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je, jednoglasno, predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

1. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti naplate prihoda u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave  
               
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković,dipl.oec., predsjednik Odbora

   PREDSJEDNIK  ODBORA
                                                                                                    mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.