Odbor za obranu, na 3. sjednici održanoj 20. travnja 2016. godine, razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o europskoj graničnoj i obalnoj straži te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2007/2004, Uredbe (EZ) br. 863/2007 i Odluke 2005/267/EZ COM (2016)671, koje je predsjedniku Odbora za obranu, dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 22. ožujka 2016.
Odbor je navedeni akt raspravio sukladno članku 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao zainteresirano radno tijelo.
Predmetno Stajalište Republike Hrvatske, usvojila je Koordinacija za vanjsku i europsku politiku Vlade Republike Hrvatske, Zaključkom: Klasa: 022-03/16-07/47, Urbroj: 50301-21/21-16-1 na sjednici održanoj 15. veljače 2016. godine.
Stajalište Republike Hrvatske detaljno je obrazložio g. Zlatko Sokolar, načelnik Uprave za granice Ministarstva unutarnjih poslova, naglasivši da se Uredbom predlaže da Frontex promijeni naziv u Agenciju za graničnu i obalnu stražu. Ključna uloga Agencije bila bi utvrđivanje operativne i tehničke strategije za primjenu integralnog upravljanja granicama na razini EU, u skladu sa načelom podijeljene odgovornosti. Prema Prijedlogu uredbe formirale bi se brze interventne jedinice, a sastojale bi se od pripadnika država članica. Brojčana veličina brzih interventnih jedinica bila bi oko 1500 pripadnika s time da bi Republika Hrvatske participirala u istima sa 4,3%, odnosno sa 65 pripadnika. Što se tiče utjecaja provedbe dokumenata na proračun Republike Hrvatske, rekao je da bi se isto financiralo iz proračuna EU.
U raspravi koja je uslijedila, neki od članova Odbora pitali su zašto su sporni članci 10, 11, 12, 14, 17 i 18 Uredbe i zašto se Republika Hrvatska ograđuje od istih, te da li je Agencija apstraktno tijelo i da li se radi o godišnjoj ili višegodišnjoj projekciji, Predstavnik Ministarstva unutarnjih poslova obrazložio je sporne članke predložene Uredbe te je naglasio da postoje tri stupnja intervencije koja će biti detaljno propisana Uredbom. Agencija bi u prvom stupanju bila nadležna naložiti državi članici da sama otkloni prijetnju, u drugom stupnju država članica zatražila bi pomoć, a u trećem stupnju reagirala bi Europska Komisija.
Članovi Odbora podržali su prijedlog Uredbe. Pojedini članovi u raspravi iznijeli su mišljenje da EU trenutno razmišlja i o tome kako redefinirati sustav. Republika Hrvatska također je suočena sa pojavom novih ugroza, danas Republika Hrvatska ima sposobnosti koje joj više nisu potrebne, a nove potrebne sposobnosti nema. Upravo iz istih i sličnih razloga EU međudjelovanjem sa drugim državama članicama EU ide korak dalje, što i potvrđuje osnivanjem nove Agencije umjesto Frotex-a, a koja će Agencija biti bolja i kvalitetnija od sadašnje.
Neki od članova Odbora bili su stajališta da se trebalo propisati da svaka država članica prvenstveno treba sama čuvati svoju granicu, a samo u slučaju kada država članica zatraži pomoć Europska komisija može dati nalog Agenciji da intervenira, te da bi se detaljno trebao propisati treći stupanj intervencije, odnosno da se ne bi moglo intervenirati bez suglasnosti države članice čije su vanjske granice ugrožene.
Predstavnik Ministarstva unutarnjih poslova naglasio je da sukladno predloženoj Uredbi Europska komisija ne bi mogla intervenirati bez stvarne prijetnje i bez procijene stručnjaka o istom.
Nakon provedene rasprave, Odbor za obranu jednoglasno ( 12 glasova „ZA“) donio je slijedeće
MIŠLJENJE
Prihvaća se Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o europskoj graničnoj i obalnoj straži te stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 2007/2004, Uredbe (EZ) br. 863/2007 i Odluke 2005/267/EZ COM (2016)671
PREDSJEDNIK ODBORA
Igor Dragovan