Odbor za financije i državni proračun

Mišljenje Odbora za financije i državni proračun o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izvješćivanju i transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira COM (2014) 40. –D.E.U.br.14/033

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na 73. sjednici održanoj 4. srpnja 2014., razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izvješćivanju i transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira COM (2014) 40.-D.E.U.br.14/033, koje je predsjedniku Odbora za financije i državni proračun u skladu s člankom 154. stavkom 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio predsjednik Odbora za europske poslove, aktom od 18. lipnja 2014.godine.

Koordinacija za vanjsku i europsku politiku Vlade Republike Hrvatske usvojila je predmetno stajalište Republike Hrvatske Zaključkom: Klasa: 022-03/14-07/2017, Urbroj: 50301-21/21-14-1 na sjednici održanoj 27. svibnja 2014. godine.
Stajalište Republike Hrvatske obrazložio je dr.sc.Maroje Lang, pomoćnik ministra financija.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća mišljenja:
Pozitivnim je ocijenjena inicijativa Europske komisije da se nešto što je izvan bankarskog sektora regulira i može se podržati sve što ima za cilj veću transparentnost određenog sustava. Tako u ovom slučaju ne bi samo potrošači  nego i kompanije koje trguju sa svim mogućim vrijednosnim papirima trebale dobiti puno korisnih informacija npr. u što se ulažu vrijednosni papiri, kako se rade određene transakcije i druge aktivnosti vezane uz vrijednosne papire. To su pozitivni elementi ove Uredbe, međutim postoje i potencijalno negativni elementi koji su sadržani u tome da treba voditi računa da na kraju troškovi provođenja Uredbe ne unište i ono malo tržišta kapitala koje u Europi treba jačati. Naime, cilj je da se alternativni načini financiranja što više pojačaju. Kao primjer iznijet je podatak da se u Europi 75 % gospodarstva financira putem banaka, a 25 % otpada na alternativni način financiranja, dok je u Americi upravo obrnuto. Također je istaknuto da ukoliko je cilj jačanje alternativnog tržišta onda nije potrebna nikakva pretjerana regulacija, jer treba pažljivo odvagati i voditi računa o tome da troškovi i način implementacije te Uredbe ne oslabe mogući rast alternativnih tržišta kapitala.

Stavovi Republike Hrvatske trebali bi ići u smjeru održavanja ravnopravnosti na eurotržištu, prvenstveno u okviru odnosa unutar 28 zemalja članica EU, od kojih se jedan dio ne nalazi u euro zoni. Stoga se Republika Hrvatska treba zalagati za što je moguće transparentniji sustav koji bi osigurao izbjegavanje mogućih manipulacija na području koji se nalazi izvan bakarskog sustava. Naime, kao mala zemlja sa relativno slabo razvijenim financijskim tržištem moramo voditi računa da se ne dovedemo u neravnopravni položaj sa zemljama koje se nalaze u euro zoni. Stoga se trebamo pridružiti i podržati stajalište zemalja koje će čuvati interes jačanja alternativnih financijskih tržišta, kojima će se ujedno jačati i gospodarstvo unutar tih tržišta.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora je podržao Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izvješćivanju i transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira COM (2014) 40.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Odboru za europske poslove Hrvatskoga sabora sljedeće

MIŠLJENJE

Podržava se Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izvješćivanju i transparentnosti transakcija financiranja vrijednosnih papira COM (2014) 40.

PREDSJEDNIK ODBORA
mr.sc. Srđan Gjurković, dipl.oec.