Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 620

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 40. sjednici održanoj 26. veljače 2014. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. veljače 2014. godine uz prijedlog da se sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao zainteresirano radno tijelo.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja ukratko je prezentirao predloženi Zakon s naglaskom na pitanje izdvajanja šume i/ili šumskog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske iz šumskogospodarskog područja te uvjeta izgradnje golf igrališta i kampova.

Odbor je od Zelene akcije te Hrvatske komore inženjera šumarstva i drvne industrije primio pisane primjedbe, prijedloge i mišljenja na tekst predloženog Zakona.

Sjednici je nazočila predstavnica Zelene akcije te istaknula kako za predloženi Zakon nije proveden postupak savjetovanja sa zainteresiranom javnošću što je u suprotnosti s odredbama Zakona o zaštiti okoliša („NN“, br. 80/13) koji propisuje minimalan rok od 30 dana za sudjelovanje javnosti u postupku izrade zakona i provedbenih propisa koji bi mogli imati značajan utjecaj na okoliš. Neprihvatljivim je ocijenjeno i upućivanje ovoga Zakona u hitnu proceduru čime je dodatno smanjena prilika za sudjelovanje javnosti. Stajalište je da je neprovođenjem javne rasprave nadležno ministarstvo prekršilo Kodeks savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata („NN“, br. 140/2009.) Upozoreno je da će primjena predloženog Zakona i Zakona o strateškim investicijskim projektima („NN“, br. 133/2013.), a sve u cilju jačanja investicijskog duha, dovesti u pitanje očuvanje vrijednih šuma i šumskog zemljišta. Zelena akcija, između ostalih primjedbi, predlaže brisanje u potpunosti članaka 51., 51a, 55. i 57a. iz teksta predloženog Zakona.

U raspravi koja je potom uslijedila član Odbora iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika, a koji je ujedno član Hrvatske komore inženjera šumarstva i drvne tehnologije, ukratko je prezentirao Odboru dostavljeno mišljenje Komore. Stajalište je da je u cilju sustavnog reguliranja problematike šuma i šumskog zemljišta, umjesto predloženih izmjena i dopuna, bilo prihvatljivije predložiti donošenje novog Zakona o šumama. U svezi izrade ključnih strateških dokumenata (Nacionalne strategije šumarstva i drvne tehnologije, Nacionalnog programa šumarstva te Nacionalnog programa drvne industrije) neprihvatljivim je ocijenjeno što predloženi Zakon ne definira rokove njihova donošenja. Istaknuta je primjedba na odredbu članka 12. kojom se predlaže brisanje stavka 2. u članku 29. važećeg Zakona. Naglašeno je kako se ovakvom odredbom ukida obveza pravne osobe koja koristi šumu i šumsko zemljište ili upravlja šumom i šumskim zemljištima u vlasništvu RH (primjerice javne ustanove nacionalnih parkova) da osigura sredstava za provedbu aktivnosti iz programa mjera za upravljanje ili korištenje povjerenih šuma. Stajalište je da je navedeno u suprotnosti s odredbom Zakona o zaštiti prirode („NN“, br. 80/2013.) koji u članku 140. propisuje obvezu uprava zaštićenih područja da donesu program zaštite šuma koji sadrži mjere njihove zaštite. Otvorenim pitanjem ostaje i tretman područja nakon njegova izdvajanja iz šumskogospodarskog područja ukoliko se u periodu nekoliko godina nakon njegova izdvajanja investicija ne realizira.
  
U nastavku rasprave posebice je neprimjerenim ocijenjeno što se omogućuje da se odlukom ministra zaobiđe postojeća procedura utvrđivanja interesa Republike Hrvatske. Izraženo je stajalište da bi ovaj zakonski prijedlog zbog svih prethodno navedenih razloga trebalo povući iz procedure donošenja. Međutim, s druge strane istaknut je prijedlog da se rasprava o predloženom Zakonu provede u dva čitanja.
 
Tijekom rasprave neprihvatljivim su ocijenjene predložene izmjene i dopune kojima se uređuje mogućnost gradnje golf igrališta i kampa koji su prostornim planom predviđeni na šumi i šumskom zemljištu s tim da se ista površina ne uključuje u građevinsko područje i ostaje u šumskogospodarskom području Republike Hrvatske, a svrha se ostvaruje osnivanjem prava građenja. Ukazano je na upitnost takvog definiranja prostora, budući da je prostor kampa nužno opremljen infrastrukturom te samim time u suštini predstavlja građevinsko zemljište. Nadalje su, sa stajališta proklamiranih ciljeva zaštite šuma i šumskog zemljišta, još upitnijim ocijenjene odredbe ovoga Zakona (primjerice odredba članka 25.). kojima se predviđa da se u šumama i na šumskom zemljištu mogu utvrđivati građevinska područja, dakle za bilo koju namjenu.

Uočeno je da je u članku 15. predloženog Zakona uveden institut „izričitog pozitivnog mišljenja“ Ministarstva poljoprivrede kao uvjeta za donošenje prostornog plana kojim se planira proširenje građevinskog područja na šume i šumsko zemljište. Upozoreno je da važeći  Zakon o prostornom uređenju („NN“, br. 153/2013.), koji definira postupak izrade i donošenja prostornih planova,  ne poznaje navedeni termin.
 
Temeljem provedene rasprave u kojoj je upozoreno na nedorečenost te dvojbenost niza odredbi kao i potrebu nomotehničke te sadržajne dorade predloženog Zakona, predloženo je da Odbor donese zaključak kojim bi se Vladi Republike Hrvatske predložilo da Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama povuče iz procedure. Navedeni prijedlog zaključka nije podržan budući da je 5 članova glasalo „za“, a 6 članova „protiv“.

Nakon toga Odbor je jednoglasno (11 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg

ZAKLJUČKA

1. O Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama, s Konačnim prijedlogom zakona provest će se rasprava u prvom čitanju.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi o Prijedlogu zakona na sjednici Hrvatskoga sabora i njegovih radnih tijela uputit će se predlagatelju da ih uzme u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića,  predsjednika Odbora. 

PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Bačić, dipl.ing.