Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu s rasprave o Izvješću o obavljenoj financijskoj reviziji studentskih centara

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 62. sjednici, održanoj 11. ožujka 2020. godine Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji studentskih centara, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora u skladu s odredbom članka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“ broj 25/19.) dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 20. prosinca 2020. godine.

Odbor je u smislu članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora o navedenom pitanju raspravljao u svojstvu zainteresiranog radnog tijela.

U raspravi Odbor je raspolagao pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske (Klasa: 022-03/19-12/96, Urbroj: 50301-27/12-20-5) upućenog Hrvatskom saboru aktom od 20. veljače 2020. godine. 

Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici podnositelja Izvješća.

U uvodnom dijelu istaknuto je kako je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju dvanaest studentskih centara, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2017. (jedanaest studentskih centara) i 2018. (jedan studentski centar).  
 
Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko-računovodstvenim poslovanjem te pravilnost stjecanja prihoda i ostvarenja rashoda, odnosno, provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih planom poslovanja, planom rada i razvoja, financijskim planom i statutom studentskog centra te pravilnost izvršenja drugih transakcija. 

O financijskim izvještajima studentskih centara izraženo je šest bezuvjetnih i šest uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja pet bezuvjetnih i sedam uvjetnih mišljenja. 

Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja odnose se na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola, planiranje, financijske izvještaje, računovodstveno poslovanje, prihode, rashode, imovinu te postupke javne nabave.  
 
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da dva studentska centra na svojim mrežnim stranicama nisu objavila godišnji program rada, financijski plan, izvješće o radu, izvješće o izvršenju financijskog plana te informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima. Također, utvrđeno je kako pojedini studentski centri nisu sastavili financijske izvještaje na propisan način, odnosno podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu potpuni, jer ne sadrže dio prihoda, rashoda i vrijednosti imovine ili nisu istovjetni podacima evidentiranim u poslovnim knjigama niti su iskazani prema vrstama prihoda i rashoda utvrđenim Računskim planom za neprofitne organizacije. Nadalje, pojedini studentski centri u financijskim planovima nisu realno planirali pojedine prihode i rashode, a izmjene financijskog plana jednog studentskog centra ne sadrže preneseni višak prihoda iz prethodnih godina. Isto tako, godišnji program rada i financijski plan pojedinih studentskih centara nisu povezani, odnosno nisu utvrđeni iznosi potrebnih financijskih sredstava ni izvori financiranja pojedinih aktivnosti, zbog čega nije moguće pratiti njihovo ostvarenje ili se ne prati provedba aktivnosti jer nisu utvrđeni pokazatelji za praćenje provedbe zadaća i ciljeva iz godišnjeg programa rada, ni izvršavanje financijskog plana. U području prihoda, utvrđeni propusti i nepravilnosti odnose se na ostvarivanje prihoda od kazališnih predstava te prihoda od posredovanja pri zapošljavanju studenata putem studentskog servisa. Također, istaknuto je kako kod pojedinih studentskih centara kriteriji za utvrđivanje stimulativnog dijela plaće zaposlenika nisu utvrđeni, a dodaci na plaću su isplaćivani na temelju prijedloga neposredno nadređenih rukovoditelja i mjesečnih odluka ravnatelja u kojima nisu navedeni kriteriji na temelju kojih zaposlenici ostvaruju pravo na dodatke te mjerila za njihov obračun  nisu utvrđena unutarnjim aktom. U području javne nabave, između ostalog, utvrđene nepravilnosti i propusti odnose se na vođenje registra ugovora, zatim pojedine robe nabavljene su bez provođenja propisanih postupaka nabave, odnosno nabava je obavljena izravnim ugovaranjem, pojedini predmeti nabave su realizirani iznad procijenjene vrijednosti nabave roba te nije ustrojena evidencija praćenja izvršenja pojedinačno po ugovorima, evidencije zaključenih ugovora za jednostavnu nabavu, ni evidencija narudžbenica.
 
Zaključno, istaknuto je da je Državni ured za reviziju dao naloge i preporuke za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju studentskih centara čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava.
 
U raspravi članovi Odbora podržali su navedeno Izvješće ocijenivši ga transparentnim i sveobuhvatnim u svim dijelovima. Iako sadržajno kompleksno navedeno Izvješće ukazuje na potrebu cjelovitog rješavanja pitanja kvalitete studentskog standarda. Naime, analizom Državnog ureda za reviziju evidentna je potreba izmjene zakonodavnog okvira koji regulira prava i obveze dionika tijekom obavljanja studentskih poslova primjerice poput Zakona o studentskim poslovima, kao i stvaranja mehanizama koji će unaprijediti i poboljšati sustav upravljanja i kontrole studentskih centara u RH. Također, kada se govori o kontroli  poslovanja u raspravi je istaknuta važnost javnog objavljivanja ključnih akata studentskih centara (godišnji financijski plan, izvještaj o radu, izvještaj o izvršenju financijskog plana) što kod pojedinih centara unatoč preporukama nije bio slučaj.

Nakon provedene rasprave Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu jednoglasno je (8 glasova “ZA”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećeg  z a k lj u č k a

PRIHVAĆA SE IZVJEŠĆE O OBAVLJENOJ FINANCIJSKOJ REVIZIJI STUDENTSKIH CENTARA

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je doc. dr. sc. Irena Petrijevčanin Vuksanović, predsjednica Odbora, a u slučaju njezine odsutnosti dr. sc. Damir Tomić, potpredsjednik Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Irena Petrijevčanin Vuksanović