Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 39. sjednici, održanoj 26. rujna 2018. godine Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti kapitalnih ulaganja u osnovne i srednje škole na području Republike Hrvatske, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora u skladu s odredbom članka 9. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“ broj 80/11) dostavio Državi ured za reviziju, aktom od 30. svibnja 2018. godine.
Odbor je u smislu članka 97. Poslovnika Hrvatskoga sabora o navedenom pitanju raspravljao u svojstvu matičnog radnog tijela.
Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnici podnositelja Izvješća.
U uvodnom dijelu istaknuto je kako je Državni ured za reviziju obavio 22 revizije učinkovitosti kapitalnih ulaganja u osnovne i srednje škole. Revizijom su obuhvaćena kapitalna ulaganja od 2014. do 2016. godine. Subjekti revizije bili su Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije te 20 županija, 34 grada i Grad Zagreb, kao lokalne jedinice koje su osnivači osnovnih i srednjih škola i na koje je preneseno financiranje decentraliziranih funkcija osnovnih i srednjih škola.
Također, istaknuto je kako su ciljevi revizije bili provjeriti postojeću Mrežu osnovnih i srednjih škola, ispunjavanje propisanih uvjeta prostora i opreme za obavljanje djelatnosti odgoja i obrazovanja u osnovnim i srednjim školama, donošenje odluka o kapitalnim ulaganjima u osnovne i srednje škole u skladu s provedenim analizama stanja, utvrđenim kriterijima i prioritetima ulaganja, provjeriti sustav financiranja, provedbu i praćenje provedbe kapitalnih ulaganja, sustav vrednovanja završenih kapitalnih ulaganja te ustrojavanje evidencija o stanju i opremljenosti osnovnih i srednjih škola.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno kako Mreža školskih ustanova nije optimalna, odnosno ne odgovara stvarnom stanju, kao i da se podaci iz e-Matice i drugih izvještajnih sustava ne analiziraju. Također, prema Izvješću Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi nije utvrđena ovlast za izradu i izmjenu Mreže školskih ustanova i način praćenja demografskih, gospodarskih, urbanističkih i drugih kretanja te izvori i institucije od kojih se podaci preuzimaju. Nadalje, ovim Izvješćem utvrđeno je da se nadzor nad provedbom državnih pedagoških standarda ne provodi i nije sastavljeno ukupno godišnje izvješće te podneseno Vladi Republike Hrvatske. Isto tako, prije donošenja odluka o ulaganjima u pojedine školske zgrade nisu procijenjeni troškovi korištenja, održavanja i zaposlenih te s osnivačima utvrđeni izvori financiranja troškova. Kriteriji i mjerila za dodjelu sredstava kapitalnih pomoći osnivačima i školama nisu doneseni te se ne obavlja nadzor i kontrola namjenskog trošenja sredstava. Većina osnivača nije izradila analizu stanja i opremljenosti osnovnih i srednjih škola u odnosu na mjerila za prostor i opremu te utvrdila kriterije za ulaganja, potrebna sredstva, izvore sredstava, aktivnosti, prioritete i rokove provedbe. Također, nije uređen sustav vrednovanja završenih kapitalnih ulaganja, izrađena analiza rezultata ulaganja u odnosu na planirane ciljeve te poduzete mjere u slučajevima kad pokazatelji odstupaju u odnosu na planirane ciljeve, odnosno nije postignuta svrha ulaganja.
Državni ured za reviziju dao je preporuke čija bi provedba pridonijela otklanjanju utvrđenih nepravilnosti i nedostataka Mreže osnovnih i srednjih škola, ispunjavanju propisanih uvjeta prostora i opreme za obavljanje djelatnosti odgoja i obrazovanja u osnovnim i srednjim školama, u donošenju odluka o kapitalnim ulaganjima, sustavu financiranja, provedbe i praćenju provedbe kapitalnih ulaganja, vrednovanju završenih kapitalnih ulaganja te ustrojavanju evidencije o stanju i opremljenosti osnovnih i srednjih škola, čime bi se povećala učinkovitost kapitalnih ulaganja u osnovne i srednje škole na području Republike Hrvatske.
U raspravi pohvaljen je rad Ureda za reviziju te je ocijenjeno kako Izvješće na jezgrovit i sadržajan način prikazuje učinkovitost kapitalnih ulaganja u osnovnim i srednjim školama na području Republike Hrvatske. Suprotno tome, istaknuto je mišljenje kako Izvješće u pojedinim dijelovima nije u skladu s Odlukom o utvrđivanju normativa prostora i opreme građevina škola, građevina školskih sportskih dvorana i školskih vanjskih igrališta. Nadalje, na temelju revizijom utvrđenih činjenica, kao i preporuka Ureda za reviziju, Odbor je donio zaključak kojim se zadužuje Ministarstvo znanosti i obrazovanja da u što skorijem roku Odboru dostavi Akcijski plan djelovanja sukladno navedenim primjedbama i preporukama Ureda za reviziju.
Nakon provedene rasprave Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu jednoglasno je (9 “ZA) odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećeg z a k lj u č k a
1. PRIHVAĆA SE IZVJEŠĆE O OBAVLJENOJ REVIZIJI UČINKOVITOSTI KAPITALNIH ULAGANJA U OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE NA PODRUČJU REPUBLIKE HRVATSKE
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određena je doc. dr. sc. Vesna Bedeković, predsjednica Odbora, a u slučaju njezine odsutnosti Sabina Glasovac, potpredsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
doc. dr. sc. Vesna Bedeković