Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu

Izvješće Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu o Prijedlogu zakona o strukovnom obrazovanju, P. Z. E. br. 208

Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskoga sabora razmotrio je na 10. sjednici 3. prosinca godine 2008., Prijedlog zakona o strukovnom obrazovanju, koji je je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 27. studenog godine 2008., KLASA: 602-03/08-01/01, URBROJ: 65-08-02.

Odbor je pitanje raspravio kao matično radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.

Do sada je zakonom reguliran u Hrvatskoj manji dio sustava strukovnog obrazovanja tj. obrazovanje vezano za tzv vezane obrte; ono je riješeno u Zakonom o obrtu, kao i provedbenim propisima na temelju toga zakona.

Potreba donošenja zakona koji će regulirati strukovno obrazovanje ukazuje se već dulje vrijeme, budući da strukovno obrazovanje bilježi iznimno dinamičnu aktivnost, osobito od otvaranja pregovora za pristupanje Hrvatske Europskoj uniji. Različitim programskim dokumentima u Hrvatskoj (Bijeli dokument o strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, Prijedlozi i preporuke u svezi s politikom strukovnog obrazovanja i osposobljavanja radne skupine u sklopu CARDS-a 2002. …) pripremljena je izrada Prijedloga zakona o strukovnom obrazovanju, s ciljem razvijanja kvalifikacija temeljenih na kompetencijama i to na razini sektora, uz obvezno uključivanje socijalnih partnera. Sustav temeljen na zakonu koji se predlaže treba omogućiti trajno usklađivanje strukovnog obrazovanja s potrebama tržišta rada tj. izgradnju sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja za cjeloživotno učenje i mobilnost zaposlenih.

U raspravi je ustvrđeno da ovaj Prijedlog zakona konačno odgovara na mnogobrojna pitanja koja su se postavljala na području strukovnog obrazovanja i to uz suvereno vladanje materijom, uzimajući u obzir stajališta i prijedloge poslodavaca, kao i specifičan položaj učenika, polaznika strukovnog obrazovanja, a sve to na nornativno-pravno kvalitetan način.

Važnost ove regulative može se izraziti i činjenicom da strukovne i umjetničke škole u Hrvatskoj čine tri četvrtine svih srednjih škola u Hrvatskoj.

Osobito je istaknuta važnost rješenja u upravljanju ovim područjem, a u prvom redu konstituiranja Vijeća za strukovno obrazovanje, sa širokim autonomnim ovlastima, te 13 sektorskih vijeća za svako obrazovno područje. U ovim organizacijskim oblicima postići će se suradnja svih zainteresiranih sudionika strukovnog obrazovanja.

Pozdravljena su i rješenja za poboljšanje položaja nastavnika stručnih predmeta, kao i regulativa potrebna da bi se osnovali tzv centri novih tehnologija u ustanovama za strukovno obrazovanje.

Odgovarajuća pozornost u raspravi posvećena je pitanju nagrađivanja učenika u tim školama, te je predlagatelju upućeno više korisnih sugestija.

Nakon provedene rasprave, Odbor je jednoglasno donio zaključak kojim

Predlaže se Hrvatskom saboru da prihvati Prijedlog zakona o strukovnom obrazovanju.

Sve primjedbe i prijedlozi uputit će se predlagatelju, radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu odredio je prof. dr. sc. Petra Selema, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK

prof. dr. sc. Petar Selem