Odbor za obranu Hrvatskog sabora na 7. sjednici održanoj 24. rujna 2008. godine, razmotrio je Prijedlog zaključka o Pravilniku o Jedinstvenom registru hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata (u daljnjem tekstu: Jedinstveni registar), koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Klub zastupnika HNS-a u Hrvatskom saboru, aktom od 21. ožujka 2008 godine.
Odbor je na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskog sabora, raspravljao o predmetnom aktu, kao zainteresirano radno tijelo. U uvodnom izlaganju predstavnik Kluba zastupnika HNS-a istakao je da je zabrana javne objave Jedinstvenog registra, regulirana zakonskim propisima o zaštiti tajnih i osobnih podataka, a budući da su podaci prikupljeni iz baze podataka Ministarstva obrane i Ministarstva unutarnjih poslova, isti su zaštićeni odgovarajućim stupnjem tajnosti, te je naglasio da ne postoji obveza objavljivanja Jedinstvenog registra, ali da ne postoji niti zakonska zabrana da se isti javno objavi.
Ovaj Odbor zaprimio je i mišljenje Vlade Republike Hrvatske Klasa: 561-01/08-01/02, Urbroj: 5030104-08-2 od 24. travnja 2008. godine.
Predstavnik Vlade Republike Hrvatske, predložio je Odboru da ne prihvati Prijedlog zaključka o Jedinstvenom registru, isto iz razloga jer zaključak nije utemeljen na propisima koji reguliraju područje nadležnosti pojedinih tijela uprave, područje osobnih prava i sloboda, područje zaštite tajnosti podataka obrane i područje zaštite osobnih podataka.
Nadalje je naveo, da je Vlada Republike Hrvatske mišljenja, da se predmetnim zaključkom ulazi u građu koja bi prethodno morala biti uređena zakonom kao višim pravnim aktom i pravilnikom kao provedbenim propisom, dok se sadržajem predloženog zaključka, pored obveza na dopunu Jedinstveni registar (točka 1.) predlaže i uređenje samog sadržaj Jedinstvenog registra, a što je u suprotnosti sa odredbom članka 122. Poslovnika Hrvatskog sabora, kojom je propisano da Hrvatski sabor može svojim aktom uređivati samo one obveze koje su utemeljene na zakonskim i podzakonskim propisima.
Predstavnik Vlade Republike Hrvatske dalje je istakao, je da je pravni temelj za prikupljanje i obradu osobnih podataka osoba koje imaju status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, odredba članka 108. stavka 1. točka 15. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji, dok je Jedinstvenim registrom propisan način prikupljanja i vođenja podataka, a budući da Jedinstveni registar nije mogao biti ustrojen bez podataka prikupljenih u Ministarstvu obrane i Ministarstvu unutarnjih poslova isti podaci su zaštićeni i to kako poseban tako i opći dio Registra.
Nakon uvodnog obrazloženja predlagatelja Prijedloga zaključka o Jedinstvenom registru i predstavnika Vlade Republike Hrvatske, u raspravi su sudjelovali članovi Odbora, te su iznijeli suprotstavljene primjedbe i to da je:
- pitanje zaštite osobnih podataka uređeno Zakonom o zaštiti osobnih podataka (članak 7.), obzirom na isto da li je Vlada Republike Hrvatske poduzela neke od radnji da se izmjene odredbe navedenog Zakona, kako bi se Jedinstven registar mogao objaviti, budući da za isto postoji javni interes;
- do sada objavljeno nekoliko monografija koje između ostalih podataka sadrže i ratni put postrojbe i popis pripadnika iste;
- potrebno objaviti Jedinstveni registar, jer postoji sumnja da broj branitelja navedenih u Jedinstvenom registru je puno veći od stvarnog broja branitelja, naime po nekim pokazateljima broj branitelja varira s obzirom na akcije koje su se provodile od 250 000 do maksimalno 350 000;
- potrebno objaviti Jedinstveni registar, ako je jedina svrha prikupljanja podataka u istom, izvršenje zakonske obveze tj. priznavanja prava na dionice i izdavanja iskaznice hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata;
- potrebno ukloniti sve prepreke koje koče objavljivanje Jedinstvenog registra, i- da i nema zakonske zabrane objave Jedinstvenog registra, hrvatski branitelji bili bi protiv objave istog, jer se radi o specifičnim podacima;
- da se objavi samo opći dio Jedinstvenog registra istim se ne bi postigao cilj otkrivanja tzv. lažnih invalida, jer uz ime i prezime nije upisan JMBG pa u općem dijelu ima i do pedeset branitelja s istim imenom i prezimenom;
- udruge branitelja iz Domovinskog rata su protiv objave podataka iz Jedinstvenog registra;
- objava Jedinstvenog registra dovela bi do daljnje politizacije;
- nije potrebno da javnost zna gdje je koji branitelj bio, u kojem periodu i zašto, jer isti podaci postoje i oni kojima ti podaci trebaju znaju gdje do istih mogu doći;
- objavljivanje Jedinstvenog registra hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata moglo bi dovesti do manipulacije i prozivanja branitelja a od čega najveću korist bi imala sredstva javnog priopćavanja.
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje slijedećeg:
ZAKLJUČKA
Ne prihvaća se Prijedlog zaključka o Pravilniku o Jedinstvenom registru hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Borisa Šprema, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK
Boris Šprem