Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 16. sjednici održanoj 09. prosinca 2008. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu, s projekcijama proračuna za 2010. i 2011. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 05. prosinca 2008. godine.
Odbor je Prijedlog Državnog proračuna razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.
Sukladno svom djelokrugu utvrđenom Poslovnikom Hrvatskoga sabora, Odbor je detaljnije raspravio one dijelove Prijedloga državnog proračuna koji se odnose na financiranje programa i aktivnosti usmjerenih na ostvarivanje prava nacionalnih manjina i zaštitu i promicanje ljudskih prava.
Kada su u pitanju sredstva za potrebe nacionalnih manjina, u raspravi je najviše pažnje izazvala stavka koja se odnosi na financiranje udruga i ustanova nacionalnih manjina (i iz koje se financira informiranje i izdavaštvo nacionalnih manjina, kulturni amaterizam, kulturne manifestacije, programi koji proizlaze iz bilateralnih sporazuma i ugovora, programi stvaranja pretpostavki za kulturnu autonomiju nacionalnih manjina i dr.). Ova sredstva raspoređuje Savjet za nacionalne manjine, a u Prijedlogu Državnog proračuna za 2009. godinu predloženo je njihovo povećanje u odnosu na 2008. godinu od 5,01%, što je ispod prosječne stope rasta proračunskih rashoda. S tim u vezi naglašeno je da nacionalne manjine imaju puno razumijevanje za teškoće s kojima se Državni proračun za narednu godinu suočava, ali je ukazano na potrebu da rast sredstava za navedene namjene treba barem pratiti prosječni rast rashoda državnog proračuna. Upozoreno je da su godinama ova sredstva bila daleko ispod minimalnih potreba i da su uz višegodišnje zalaganje nacionalnih manjina i podršku i razumijevanje Vlade Republike Hrvatske tek u posljednjih nekoliko godina ostvareni pozitivni pomaci, pri čemu je dogovoreno da ta sredstva i nadalje rastu dok se ne dostigne koliko-toliko prihvatljiva razina zadovoljavanja potreba nacionalnih manjina. Stoga, kako je rečeno, ukoliko se već ne može osigurati dogovoreni trend njihovog realnog rasta, onda je potrebno da ta sredstva barem prate prosječni rast proračunskih rashoda, kako bi se održala dostignuta razina zadovoljavanja potreba nacionalnih manjina.
.
U raspravi je također izraženo nezadovoljstvo visinom sredstava predviđenih za hrvatske manjine u europskim zemljama i za Hrvate izvan domovine (sredstva za pomoć nacionalnim manjinama u inozemstvu, obrazovanje djece hrvatskih građana u inozemstvu, obrazovanje pripadnika hrvatske nacionalne manjine iz inozemstva i iseljenika, te sredstva za hrvatsku nastavu u inozemstvu), koja uglavnom ostaju na istoj razini u proteklih nekoliko godina. Ako se uzme u obzir inflacija, naglašeno je da će onda ta sredstva biti realno i manja nego u 2008. godini, čime se dovodi u pitanje ostvarivanje ustavne obveze države prema pripadnicima hrvatskog naroda izvan domovine.
Upozoreno je i na otežanu komunikaciju s pojedinim razinama ministarstava koja je neophodna kako bi se dobile potrebne informacije u svezi provedbe pojedinih projekata namijenjenih ostvarivanju prava nacionalnim manjina.
Kada su u pitanju sredstva za pravobranitelje konstatirano je da je predložen njihov skroman nominalni rast koji jedva da održava dostignuto stanje, pa je postavljeno pitanje da li će to biti dovoljno za izvršavanje zakonskih obveze ovih institucija, od iznimnog značaja za ostvarivanje, promicanje i zaštitu ljudskih prava. Ponovo je upozoreno kao i prethodnih godina na obvezu svih državnih tijela da su, sukladno preporuci UN-a, dužna posebno prikazati sredstva namijenjena ostvarivanju prava djeteta, a što još uvijek nije učinjeno.
Nakon provedene rasprave Odbor je odlučio (uz 7 glasova „za“ i 2 „protiv“) Hrvatskome saboru predložiti da donese
DRŽAVNI PRORAČUN REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2009. GODINU, S PROJEKCIJOM PRORAČUNA ZA 2009. I 2010. GODINU
UZ SLIJEDEĆI AMANDMAN:
Na str. 28. Prijedloga državnog proračuna u dijelu koji se odnosi na Savjet za nacionalne manjine:
- u stavci: „3811 Tekuće donacije u novcu“ predloženi iznos za 2009. godinu „43.590.000“ zamjenjuje se iznosom „44.375.794“ kuna.
(S tim u vezi:
- u stavci: „A732003 NACIONALNE MANJINE iznos „43.590.000“ zamjenjuje se iznosom „44.375.794“, a
- u stavci: „02021 Savjet za nacionalne manjine“ iznos od „45.330.820“ zamjenjuje se iznosom: „46.116.614“ kuna)
Sukladno članku 31. Zakona o proračunu (NN br. 96/03) istodobno se predlaže smanjiti iznos na proračunskoj stavci „027 RH Sigurnosno-obavještajna agencija“ tako da se iznos „359.499.119“ zamijeni iznosom „358.713.325“ kuna (str. 80. Prijedloga državnog proračuna).
Obrazloženje:
Predloženim amandmanom povećala bi se za 785.794 kn sredstva predviđena u 2009. godini za tekuće donacije/dotacije udrugama i ustanovama nacionalnih manjina, sukladno prosječnom rastu proračunskih rashoda.
U skladu s člankom 31. Zakona o proračunu (NN br. 96/03) za navedeni iznos smanjila bi se predložena sredstva za Sigurnosno-obavještajnu agenciju, koja su u Prijedlogu državnog proračuna predviđena s porastom od 11,62%.
Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr. sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr. sc. Furio Radin