Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti upravljanja poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na nastavku 4. sjednice održanom 22. veljače 2012. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti upravljanja poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 5. prosinca 2011. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Izvješću, kao matično radno tijelo.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i sa pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće, te da prihvaća preporuku Državnog ureda za reviziju koja se odnosi na sustavno upravljanje poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske kako bi se na taj način ostvarile značajne uštede i povećala učinkovitost u samom sustavu upravljanja.

U uvodnom izlaganju predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula je, osim ostalog, da je na temelju prikupljenih podataka predviđeno da se revizijski postupci usmjere na aktivnosti što ih korisnici državnog proračuna provode u svrhu povećanja učinkovitosti upravljanja nekretninama, s naglaskom na poslovne prostore koje koriste i kojima upravljaju ministarstva. Naime, ocjenjeno je da u tom području postoji mogućnost za ostvarivanje ušteda i povećanje prihoda, odnosno smanjenje rashoda. U skladu s navedenim, kao predmet revizije određen je sustav upravljanja poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske. Osim toga, određena su dva glavna cilja revizije i to: ocijeniti učinkovitost upravljanja poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske, te ocijeniti primjerenost razvoja institucionalnog i zakonodavnog okvira, što uključuje i očevidnik imovine. Revizijom je ocijenjeno: da je potrebno unaprijediti način organizacije poslova upravljanja nekretninama; da način utvrđivanja opravdanog interesa i postupak procjene vrijednosti imovine nije jasno propisan, te da ga u većini slučajeva nadležna tijela nisu provodila; da su ministarstva prije donošenja odluke o prodaji državne imovine trebala provjeriti postoji li potreba drugih tijela državne uprave za tom imovinom te pripremiti i provesti postupke koji će osigurati prodaju po tržišnim cijenama, odnosno najpovoljnijim uvjetima; da u određenim slučajevima ministarstva nisu pravodobno poduzimala mjere za naplatu potraživanja, te da podaci o potraživanjima iskazani u različitim evidencijama nisu usklađeni; da je prije zaključivanja ugovora o zakupu potrebno ocijeniti prednost uzimanja poslovnog prostora u zakup u odnosu na kupnju, a potrebno je i utvrditi raspolaže li Republika Hrvatska s viškom poslovnog prostora koji se može dodijeliti na korištenje ministarstvima i drugim državnim institucijama koji uzimaju poslovni prostor u zakup, kako bi se ostvarila ušteda, odnosno smanjili rashodi u državnom proračunu; da je potrebno uspostaviti evidencije iz kojih će biti vidljivo sa koliko poslovnih prostora raspolaže Republika Hrvatska, koliko poslovnih prostora nedostaje za obavljanje djelatnosti državnih institucija, te odrediti najprimjereniji način rješavanja nedostatka poslovnog prostora.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi:
-Izraženo je mišljenje da Republika Hrvatska ima određenih problema u osiguravanju kvalitetnog prostora za obavljanje djelatnosti državnih institucija zbog njihove dislociranosti. Prošle godine je učinjen bitan iskorak i osnovana je nova Agencija za upravljanje državnom imovinom (AUDIO) koja radi na potpunoj rekapitulaciji ukupne državne imovine. Nakon utvrđivanja popisa ukupne imovine s kojom raspolaže Republika Hrvatska biti će lakše riješiti ukupan problem raspolaganja poslovnim prostorom nužnim za bolji smještaj i funkcioniranje državnih institucija;
-Pohvaljen je način obavljanja predmetne revizije koja je bila usmjerena na ostvarenje dva glavna cilja revizije a to su: ocjena učinkovitosti upravljanja poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske, te ocijeniti primjerenost razvoja institucionalnog i zakonodavnog okvira, što uključuje i očevidnik imovine. Naime, na osnovu iznijetih podataka vidljivo je da je država loše upravljala poslovnim prostorima u njenom vlasništvu. Institucionalni okvir nije dobro razrađen tako da se različito upravljalo poslovnim prostorima, od slučaja do slučaja. Prilikom iznajmljivanja poslovnog prostora u vlasništvu Republike Hrvatske bilo je slučajeva da su utvrđene cijene niže od tržišnih, što ekonomski nije opravdano. Država nije izradila popis svojih potreba za poslovnim prostorom, kao ni popis poslovnog prostora s kojim raspolaže. Stoga je potrebno uspostaviti evidencije iz kojih će biti vidljivo koliko poslovnih prostora i kolikom površinom poslovnog prostora raspolaže Republika Hrvatska, koliko poslovnih prostora nedostaje za obavljanje djelatnosti državnih institucija. Loše se naplaćuju potraživanja s osnova najma poslovnog prostora u vlasništvu Republike Hrvatske, a prilikom davanja u najam poslovnog prostora utvrđena je velika razlika u cijenama koje su varirale od 10 do 20 eura po kvadratu, u istom gradu.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova ( 7 glasova „ZA“ i 2 glasa „SUZDRŽANA“), predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

1. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti upravljanja poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković dipl.oec., predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.