Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Godišnjem izvješću o radu Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga za 2013. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 77. sjednici održanoj 15. listopada 2014. godine, Godišnje izvješće o radu Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga za 2013. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga, aktom od  29. kolovoza 2014. godine. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Izvješću kao matično radno tijelo. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je i sa pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, ( Klasa: 022-03/14-07/335; Urbroj: 50301-05/16-14-8) u kojem Vlada Republike Hrvatske ističe da nema primjedbi na Godišnje izvješće o radu Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga za 2013. godinu.
               
Nakon uvodnog obrazloženja zamjenice predsjednika Upravnog vijeća Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga u raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
- Budući je prošli tjedan na Gospodarsko-socijalnom vijeću predstavljan Nacrt prijedloga Zakona o uvođenju poreza na kapitalnu dobit, postavljeno je pitanje kakve su reakcije tržišta i kakvo je mišljenje HANFA-e o tom potezu Vlade Republike Hrvatske? U vezi provedbenih propisa HANFA-e u uvodnom obrazloženju kazano je da HANFA u stvari pokušava pojednostaviti zahtjeve koji se na sudionike stavljaju a proizlaze iz Direktiva EU. U vezi s tim iznijeta je konstatacija da u dijelu regulative o alternativnim investicijskim fondovima je naša regulativa u pojedinim dijelovima stroža nego što to propisuje Direktiva EU. S obzirom da postoji značajan višak prihoda nad rashodima HANFA-e za 2013. godinu postavljeno je pitanje da li će HANFA smanjiti teret na subjekte nadzora s osnova naknada i drugih troškova koje plaćaju subjekti nadzora?

U vezi prvog pitanja predstavnica HANFA-e istaknula je da HANFA nije bila konzultirana niti pozvana da sudjeluje na Gospodarsko-socijalnom vijeću gdje je predstavljen navedeni Nacrt prijedloga Zakona tako da ga ne može komentirati. U vezi olakšavanja provođenja propisa subjektima nadzora, naravno da se provode odredbe Uredbi i Direktiva EU. Međutim, kod nekih Direktiva EU ostavlja se mogućnost državi članici da ipak procijeni, s obzirom na okolnosti na samom tržištu, određeni manevarski prostor. Kod Uredbi EU nema nikakvih odstupanja one se u cijelosti prenose u pravni sustav Republike Hrvatske. U vezi viška prihoda nad rashodima u 2013. godini u iznosu od 12 milijuna kuna, u odnosu na 2012. godinu kad je taj iznos bio 3 milijuna kuna, predstavnica HANFA-e istaknula je da je uzrok velike oscilacije viška prihoda taj što je vrlo teško projicirati na precizan način kako će se kretati osnovice na temelju kojih se obračunava i ubire naknada. Kao primjer istaknula je mirovinske fondove koji ulažu u različite financijske instrumente, kako u zemlji tako i u inozemstvu pa je teško projicirati s velikom preciznošću kako će se kretati prinosi na tržištu kapitala u idućoj godini. Naime, postoji cijeli aspekt društveno političkih i ekonomskih parametara koji utječu na kretanje vrijednosti financijskih instrumenata a koji su dosta volativni i koji zapravo onemogućavaju preciznije računanje imovine, a bilo bi neoportuno svake godine mijenjati te postotke u Pravilnicima HANFA-e, jer bi se tada reklo da tu nema pravne sigurnosti da se jedne godine naplaćuje naknada od pola posto a druge od jedan posto zbog toga što se očekuje da će biti negativna kretanja na tržištu kapitala.

- Iznijeto je mišljenje da je u Godišnjem izvješću o radu HANFA-e za 2013. godinu iznijeto samo ono što je pozitivno, a što je u proteklom razdoblju HANFA u okviru svojih ovlasti obavila. Međutim, o propustima i negativnostima u radu HANFA-e nema niti riječi. U vezi navedenog mišljenja istaknuto je nekoliko detalja. Naime, između ostalog u ovlastima HANFA-e je da prvenstveno nadzire financijsko tržište i da vodi računa o stabilnosti financijskog tržišta poglavito kad je riječ o tržištu kapitala. Istaknuto je da ima više slučajeva u kojima pri primjeni Zakona o preuzimanju dioničkih društava, HANFA je svojim neaktivnostima i zbog nepridržavanja zakonom utvrđenih rokova prouzročila potencijalnim investitorima, bilo da investiraju u vrijednosne papire, bilo da investiraju u neka prava ili nešto treće, gospodarsku štetu. Naime, po zakonu dužna je u roku od 14 dana odgovoriti zainteresiranome subjektu na zahtjev o objavi preuzimanja određenih dioničkih društava kojim eventualni stjecatelj poziva dioničare da pod određenim uvjetima mogu otuđiti svoje dionice. Naravno da HANFA ima tu ključnu ulogu, ne samo nadzora, nego i izdavanja akta kojim odobrava ili ne odobrava eventualnom stjecatelju poduzimanje takvih radnji, dakle objave preuzimanja. Ne samo da se HANFA u određenim slučajevima nije pridržavala roka od 14 dana, nego je čak u nekim slučajevima proteklo i nekoliko mjeseci prije nego što je HANFA izdala akt kojim odobrava ili ne odobrava objavu preuzimanja. Naravno da je zahtjev upućen HANFA-i sadržavao sve ono što zakon propisuje, od vrijednosne dokumentacije za potencijalno stjecanje tih društava kao i ostalu prateću dokumentaciju. U predmetnom Godišnjem izvješću iznijeti su podaci o pokrenutim prekršajnim postupcima za razdoblje od 2006. do 2013. godine, u kojima je između ostalog navedeno da je u 2012. godini pokrenuto 27, u  2013. godini 30 prekršajnih postupaka, a da je u jednom postupku došlo do obustave postupka. Postavljeno je pitanje iz kojih razloga je došlo do obustave postupka, da li zbog propusta HANFA-e ili nekih drugih razloga? HANFA za svoj rad odgovara Hrvatskome saboru, ali iznijeto je mišljenje da bi bilo dobro kad bi zbog nečinjenja zakonom propisanih radnji, unutar HANFA-e, bili konkretno sankcionirani oni koji su svojim propustima u činjenju zakonom propisanih radnji prouzročili nekom pravnom subjektu ili fizičkoj osobi štetu. Na navedene konstatacije i pitanja zatražen je odgovor od predstavnice HANFA-e.

Predstavnica HANFA-e istaknula je da HANFA postupa sukladno odredbama Zakona o preuzimanju dioničkih društava, kao i po Zakonu o upravnom postupku. U kontekstu pitanja da HANFA nije pravovremeno odgovorila na zahtjev o objavi preuzimanja dioničkog društva načelno je odgovoreno da HANFA radi svoj posao, ne osvrćući se ni na jedan pojedinačni slučaj, a strogo se pridržava rokova koji su propisani Zakonom o upravnom postupku koji govori u kojim okolnostima i ovisno o određenoj situaciji je određeni rok propisan. Predstavnica HANFA-e iznijela je svoje uvjerenje da je postupano u svakom postupku unutar zadanih rokova, a vezano uz navedenu obustavu postupka obvezala se da će Odboru dostaviti pisani odgovor. Članovi Odbora su zatražili da HANFA dostavi Odboru analizu svih zaprimljenih predmeta (kad je predmet zaprimljen, da li ima svu potrebnu dokumentaciju, kad je odgovoreno)  koji se odnose na tržište kapitala i o tome pisano izvijesti Odbor do rasprave na plenarnoj sjednici Hrvatskoga sabora, o predmetnom Godišnjem izvješću.

- U 2013. godini HANFA je u svom radu napravila dodatni iskorak vršeći i nadzor potencijalnih rizika. Obzirom da se vrši nadzor i nad subjektima nadzora koji su vrlo osjetljivi, posebno mirovinski fondovi, postavljeno je pitanje da li je HANFA u prethodnom razdoblju uočila neke rizike i upozorila subjekte nadzora na te rizike? Predstavnica HANFA-e odgovorila je da što se tiče nadzora nad mirovinskim fondovima on je obavljan u vrijeme starog Zakona o  mirovinskim fondovima, a sada se počeo obavljati nadzor prema odredbama novog Zakona o obveznim mirovinskim fondovima. U novom Zakonu je napravljen kvantni skok. Procijenili smo da je veličina mirovinskih fondova od sistemskog rizika za hrvatsko tržište ukoliko bi došlo do nekakvih nepropisanih radnji, stoga smo napisali puno preciznije, konkretnije, način obavljanja investicijskih procesa, nadzor nad investicijskim procesima, što u prethodnom razdoblju uopće nije postojalo. Propisali smo i pitanje upravljanja rizicima sa konfliktom interesa, pojačali smo odgovornost članova Nadzornih odbora, da ne bi došlo do situacije da postoje određeni konflikti u percepciji Uprave kako treba upravljati imovinom fondova pažnjom dobrog gospodarstvenika, u odnosu na interese pojedinačnih vlasnika koji mogu biti maksimiziranje njihove dobiti. Znači to je nova platforma po kojoj sada radimo i u tom smislu nadzori koje smo sada proveli u zadnja tri kvartala ne ukazuju na nikakve značajne manjkavosti.

- Postavljeno je i pitanje da li HANFA neposrednim nadzorom obuhvati sva društva u roku od dvije ili tri godine, te kako se prate preporuke i rješenja za otklanjanje uočenih nepravilnosti? Osim toga uočeno je da određeni broj predstavki HANFA-i dolazi zbog nerazumijevanja uvjeta pojedinih ugovornih odnosa, što u prijevodu znači da je rad na informiranju korisnika usluga i dalje izuzetno bitan. Navedena konstatacija nadovezana je i na odredbe Zakona o potrošačkom kreditiranju i obvezu, u tom segmentu, banaka da u ugovorima ne bi trebalo biti onih malih sitnih slova koji često sadrže vrlo bitne odredbe ugovora. Postavljeno je pitanje da li HANFA radi na dodatnom informiranju korisnika financijskih usluga kako bi im bili što jasniji propisani uvjeti pojedinih ugovornih odnosa? Predstavnica HANFA-e odgovorila je da se obavljanje neposrednog nadzora kod svih subjekata nadzora, vrši bar jednom u tri godine, a ovisno o tome što pokazuju nalazi neposrednog nadzora kod pojedinih subjekata tada se kod pojedinih subjekata neposredan nadzor provodi i češće, ovisno o stupnju nekih nepravilnosti i mogućih nezakonitosti. Što se tiče pitanja kako se prati ispunjavanje preporuka i rješenja naglasila je da je uveden sustav koji omogućuje da se u svakom trenutku vidi koji je status pojedinog subjekta nadzora i različitih komunikacija sa njim, te ovisno o tome što je u samoj preporuci ili rješenju propisano. Znači u nekim od tih dokumenata propišemo u kojem roku se mora uskladiti, tada se prati istek tog roka i provjerava da li je usklađivanje izvršeno sukladno uputama iz rješenja ili našim preporukama. U vez pitanja predstavki i razumijevanju korisnika ili potrošača, istaknula je da se angažman HANFA-e očituje na način da je kroz ovu godinu unutar HANFA-e pokrenuta izrada nacrta različitih brošura koje imaju za cilj pojašnjavanje odredbi vezano uz različite financijske usluge. Svaki od pet sektora (Osiguranje, Leasing, Faktoring, Tržište kapitala, Investicijski i mirovinski fondovi) je dobio zadatak da napravi jednu brošuru koja bi bila čitka, razumljiva prosječnom korisniku tih usluga, navedene brošure su još u postupku donošenja. Drugi način informiranja nalazi se na web stranicama HANFA-e gdje se nalaze određene brošure i odgovori na česta pitanja, te telefonski brojevi na koje se korisnici mogu javljati. Što se tiče samih ugovora koje korisnici usluga potpisuju, HANFA je imala kontakte sa subjektima nadzora gdje ih je upozorila da ti dokumenti i ugovori trebaju biti jednostavnije pisani kako bi ih korisnici mogli u potpunosti razumjeti. HANFA je član Nacionalne skupine za financijsku pismenost gdje je davala svoje komentare i viđenja što bi trebalo napraviti u cilju tzv. opismenjavanja financijskih korisnika.
        
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun odlučio je, većinom glasova ( 5 glasova „za“ 1 glas „protiv“ i 1 glas „suzdržan),  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći 
                

ZAKLJUČAK 

1. Prihvaća se Godišnje izvješće o radu Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga za 2013. godinu

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković,dipl.oec., predsjednik Odbora.

 

PREDSJEDNIK  ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.