Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji turističkih zajednica i Instituta za turizam

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 69. sjednici održanoj 4. lipnja 2014. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji turističkih zajednica i Instituta za turizam, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, sukladno odredbi članka 9. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 23. svibnja 2014. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju članka  73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Izvješću u svojstvu matičnog radnog tijela.     

U uvodnom izlaganju glavni državni revizor istaknuo je, između ostalog, da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 68 turističkih zajednica ( Hrvatske turističke zajednice, 20 turističkih zajednica županija, Turističke zajednice grada Zagreba, 39 turističkih zajednica gradova, 4 turističke zajednice općina i 3 turističke zajednice područja) i Instituta za turizam. Revizijom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2012. godinu. Postupci revizije provedeni su od 1. listopada 2013. do 30. travnja 2014. godine. O financijskim izvještajima i poslovanju revizijom obuhvaćenih turističkih zajednica i Instituta za turizam za 2012., izražena su: 23 bezuvjetna mišljenja i 46 uvjetnih mišljenja. Ukupni prihodi svih turističkih zajednica u 2012. iznosili su 751.346.683,00 kuna, a ukupni rashodi za 2012. iznosili su 723.504.874,00 kuna. U 2012. ostvaren je višak prihoda u iznosu od 27.841.809,00 kuna. Ukupni prihodi svih turističkih zajednica u 2013. iznosili su 785.385.502,00 kuna, ukupni rashodi za isti period iznosili su 711.427.964,00 kuna, a ostvareni višak prihoda u 2013. iznosio je 73.957.583,00 kuna. Ukupni prihodi Instituta za turizam u 2012. ostvareni su u iznosu od 10.313.876,00 kuna, a ukupni rashodi u iznosu od 10.149.042,00 kuna. Ukupna potraživanja su iskazana u iznosu 350.942,00 kuna, a obveze u iznosu 1.349.905,00 kuna.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
-    Državni ured za reviziju je izradio jednu sveobuhvatnu analizu kojom su obuhvaćene tri četvrtine  svih turističkih zajednica koje posluju u Republici Hrvatskoj, s tim da je težište obavljene revizije usmjereno na efikasnost promicanja turizma, turističkih zajednica i suradnji sa jedinicama lokalne samouprave i trošenju ostvarenih prihoda. Iz podataka je vidljivo da postoji pozitivna tendencija povećanja broja bezuvjetnih revizorskih mišljenja u odnosu na izražena uvjetna mišljenja revidiranim subjektima. Što se tiče efikasnosti naplate prihoda najinteresantniji je odnos potraživanja i obveza turističkih zajednica. Naime, obveze su čak 3,6 puta veće od potraživanja s tim da je Državni ured za reviziju u predmetnom Izvješću konstatirao da iznos potraživanja zapravo nije realno iskazan. Činjenica je da se ne poduzimaju mjere za efikasniju naplatu ni kad je u pitanju turistička članarina, ni kad je u pitanju boravišna pristojba koja zapravo predstavlja primarni izvor sredstava potrebnih za financiranje turističkih zajednica sa udjelom od oko 50 % ukupnog proračuna turističkih zajednica. Obzirom da poslove evidencije, obračuna i naplate članarina obavlja Porezna uprava na temelju Zakona o članarinama u turističkim zajednicama, istaknuto je mišljenje da postojeći sustav praćenja i naplate turističke članarine nije učinkovit. Naime, postojeći sustav treba mijenjati iz razloga što izvješća s podacima o obveznicima i uplati turističke članarine za prethodnu godinu Porezna uprava dostavlja turističkim zajednicama jednom godišnje, a ne tijekom godine. Na navedeni način izvješćivanja od strane Porezne uprave onemogućuje se turističkim zajednicama da dobiju pravovremeno saznanja o ukupnom broju obveznika, zaduženjima obveznika kako bi poduzele adekvatne mjere za naplatu turističke članarine.
- Što se tiče poslova nadzora nad naplatom prihoda od boravišne pristojbe, koje je do kraja 2013. godine obavljao Državni inspektorat a ubuduće će to obavljati Ministarstvo financija – Carinska uprava, izražena je nada da će navedena izmjena rezultirati određenim kvalitetnim pomacima s ciljem bolje naplate boravišne pristojbe. Kad su u pitanju rashodi turističkih zajednica upozoreno je na činjenicu da u tom segmentu ima dosta problema zbog nepostojanja internih akata koji su vezani prvenstveno za rashode za zaposlene ( kad je riječ o službenim putovanjima i isplatama plaća) i tu se nešto mora poduzeti kako bi se problemi što prije uklonili. Upozoreno je na neprimjerenu visinu bruto plaće isplaćene u Hrvatskoj turističkoj zajednici koja iznosi 46.500,00 kuna i upitno je da li je ta plaća zaslužena.
- Nalazi Državnog ureda za reviziju trebali bi biti temelj za donošenje odluka u turističkom sektoru, a to izostaje iz razloga što se prelazi preko nalaza državne revizije kao da se ništa nije dogodilo. Nalazi moraju služiti za ispravljanje uočenih negativnosti, u određenom segmentu, kod revidiranih subjekata. Iznijeto je mišljenje  da sustav turističkih zajednica nije dovoljno uređen. Naime, ima slučajeva da ista turistička zajednica u jednom gradu naplaćuje boravišnu pristojbu, a u drugom mjestu ne naplaćuje i na taj način prisiljava turiste da moraju tražiti izvan tog mjesta banku kako bi platili boravišnu pristojbu. To ukazuje na veliku inertnost turističkih zajednica kad je u pitanju reakcija na utvrđene nepravilnosti. Posebno je ukazano na probleme u vezi vođenja poslovnih knjiga, tako pojedine turističke zajednice u poslovnim knjigama ne evidentiraju potraživanja za boravišne pristojbe niti ih iskazuju u financijskim izvješćima. Ako netko potraživanja ne evidentira u svojim poslovnim knjigama nema nikakvog uporišta da dobije od državne revizije uvjetno mišljenje, nego mora dobiti nepovoljno mišljenje. Neprihvatljiva je činjenica da u predstečajnu nagodbu idu turističke zajednice koje nisu naplatile boravišnu pristojbu, a nema ništa lakše od naplate boravišne pristojbe. Mora se nešto konkretno poduzeti da se takvi i drugi propusti iz godine u godinu ne ponavljaju.
- Upozoreno je da su gradonačelnici i načelnici po Zakonu predsjednici Upravnih vijeća turističkih zajednica i imaju ingerencije da upravljaju tim Vijećem, ali sustav im onemogućuje kontrolu koja je neophodna za kvalitetno upravljanje turističkim zajednicama. To je zakonski problem koji otežava rad turističkim zajednicama, gradonačelnicima i načelnicima. Ukazano je i na preveliki boj turističkih zajednica, među kojim ima i onih sa jednim zaposlenim radnikom koji sigurno nije u mogućnosti odraditi poslove nužne za kvalitetno funkcioniranje turističke zajednice. Iz navedenog razloga trebalo bi težiti smanjenju broja turističkih zajednica i njihovom okrupnjavanju s ciljem povećanja njihove efikasnosti i podizanja kvalitete obavljanja poslova.
- Većina turističkih zajednica koje su revidirane i to skoro više od 90 % u vezi vođenja računovodstvenog poslovanja dobili su od Državnog ureda za reviziju uvjetno mišljenje, a to između ostalog znači da im evidencija poslovnih događaja u poslovnim knjigama nije bila sukladna zakonskim odredbama. Ponovo je ukazano na nelogičnost da se revidiranim subjektima koji nemaju financijska izvješća usklađena s podacima u poslovnim knjigama daju uvjetna mišljenja. Većina turističkih zajednica nema kriterije i mjerila na temelju kojih se donose odluke o financiranju pojedinih programa i projekata i nemaju utvrđene ciljeve i pokazatelje za praćenje ostvarenja učinaka pojedinih aktivnosti za razvoj i unapređenje turizma. Turističke zajednice nisu u sustavu javne nabave što znači da postoji mogućnost,  kad se ulažu sredstva u promicanje turizma, održavanje određenih manifestacija, donošenja subjektivnih odluka o izboru i cijeni realizacije određenih projekata bez jasno utvrđenih kriterija. Izraženo je mišljenje da bi Ministarstvo turizma i Porezna uprava trebali preispitat postojeći sustav evidencije, obračuna i naplate članarina, koji nije dovoljno dobar, te predložiti izmjene Zakona o članarinama u turističkim zajednicama s ciljem boljeg funkcioniranja tog sustava. Također treba razmotriti i mogućnost reguliranja bolje naplate boravišnih pristojbi i efikasnije kontrole trošenja financijskih sredstava turističkih zajednica.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora  odlučio je većinom glasova ( sedam glasova „za“ i jedan glas „suzdržan), predložiti Hrvatskome saboru  sljedeći 

Z A K LJ U Č A K

1. Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji turističkih zajednica i Instituta za turizam

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec., predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK  ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.