Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 36. sjednici održanoj 08. srpnja 2009. godine, Prijedlog zakona o i izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 2.srpnja 2009. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula da će se donošenjem predloženoga Zakona ispuniti obveze iz Pregovaračkog stajališta za Poglavlje 16. Porezi, te obveze iz Nacionalnog programa Republike Hrvatske za pristupanje Europskoj uniji za 2009. godinu i izvršit će se daljnje usklađivanje Zakona o porezu na dodanu vrijednost sa pravnom stečevinom Europske unije. Odredbe predloženog Zakona usklađuju se s odredbama Direktive 2006/112/EZ, kao i s direktivama 83/181/EEZ, 2007/74/EZ, 2006/79/EZ. Sukladno navedenom plaćanja poreza na dodanu vrijednost, uz propisane uvjete, biti će oslobođene djelatnosti od javnog interesa. Osim toga propisan je niz oslobađanja od plaćanja poreza na dodanu vrijednost pri uvozu i izvozu dobara. Usklađuje se mjesto oporezivanja pružanja telekomunikacijskih usluga, usluga koje se pružaju elektroničkim putem, usluga emitiranja radijskog i televizijskog emitiranja te usluge pristupa i prijevoza ili prijenosa putem sustava za distribuciju plina i elektroničke energije u transakcijama s inozemstvom, kako bi se izbjeglo neoporezivanje odnosno dvostruko oporezivanje tih usluga. Predlaže se da ovaj Zakon stupi na snagu 01. siječnja 2010. godine, a procjenjuje se da će se njegovom primjenom smanjiti prihodi državnog proračuna u 2010. godini u iznosu od 32.500.000,00 kuna.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora jednoglasno je podržao prijedlog Vlade Republike Hrvatske da se, sukladno članku 161. Poslovnika Hrvatskoga sabora, predloženi Zakon donese po hitnom postupku budući se istim nastavlja daljnje usklađivanje toga Zakona sa pravnom stečevinom Europske unije.
U raspravi na Odboru iznijeto je mišljenje da je odredba članka 26. stavka (6) Konačnog prijedloga zakona diskriminatorna jer propisuje da porezni obveznici koji će početi obavljati oporezive usluge (a to će biti i banke) ne mogu ispraviti pretporez za gospodarska dobra nabavljena prije stupanja na snagu ovoga Zakona, odnosno da ne mogu tražiti povrat PDV-a sadržan u ulaznim fakturama za građevine (mogućnost ispravka 10 godina) kao i druga osnovna dobra (mogućnost ispravka 5 godina).
Hrvatska stomatološka komora i Hrvatska obrtnička komora uputile su pisane prijedloge amandmana na Konačni prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost (članke11., 12. i .21.). Naime, Hrvatska stomatološka komora traži jednakopravan status plaćanja, odnosno oslobođenje od plaćanja poreza na dodanu vrijednost svih doktora stomatologije i to bez obzira na organizacioni oblik u kojem se obavlja stomatološka djelatnost. Predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula je da je navedeni prijedlog Hrvatske stomatološke komore djelomično prihvaćen iz razloga što bi se propisivanjem predloženih odredbi u točki b) stavak (1) članka12. iz oslobađanja isključile ustanove koje obavljaju usluge liječenja i zdravstvene njege, a nisu u mreži javne zdravstvene službe i obveznog zdravstvenog osiguranja. Hrvatska obrtnička komora predlaže da se stopa PDV-a od 10% odnosi na sve vrste usluga koje se pružaju u ugostiteljskim objektima, a ne samo na one u kojima se pružaju usluge smještaja, polupansiona ili pansiona. Navedeni prijedlog se ne može prihvatiti jer stope PDV-a nisu predmet izmjena ovoga Prijedloga zakona, već se radi o tehničkim izmjenama i nužnom usklađenju sa pravnom stečevinom EU. Glede prijedloga da se mijenja članak 21. Konačnog prijedloga zakona, kojim Hrvatska obrtnička komora predlaže povećanja praga za ulazak u PDV od 85.000,00 kuna na 200.000,00 kuna, predstavnica Vlade Republike Hrvatske izvjestila je članove Odbora da je prag za ulazak u sustav PDV-a u Europskoj uniji 5.000 EUR. Međutim, u Pregovaračkom stajalištu za Poglavlje 16. Porezi, traženo je povećanje praga za ulazak u sustav PDV-a te se stoga prije završetka pregovora ne može propisivati veći prag za ulazak u sustav PDV-a.
U raspravi na Odboru podržana su obrazloženja predstavnice Vlade Republike Hrvatske kojima se ne podupiru predložene izmjene članaka 11., 12. i 21. Konačnog prijedloga zakona.
Osim navedenog, u raspravi su predložena dva nova amandmana i to: na članak 18. Konačnog prijedloga zakona u kojem se predlaže dopuna novog stavka 12., na način da se ne dopušta odbitak pretporeza za nabavu osobnih automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz koji se odnosi na iznos iznad 400.000,00 kuna nabavne vrijednosti po jednom sredstvu; i amandman na članak 21. Konačnog prijedloga zakona, kojim se predlaže otklanjanje eventualnih nejasnoća glede obveze obračuna plaćanja poreza na dodanu vrijednost na vlastitu potrošnju za osobne automobile i druga prijevozna sredstva čija je nabavna vrijednost bila veća od 400.000,00 kuna.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora jednoglasno je odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DODANU VRIJEDNOST
zajedno sa sljedećim amandmanima
AMANDMAN I
U članku 18. Konačnog prijedloga zakona u novom stavku (12) na kraju teksta dodaju se riječi: „Nije dopušten odbitak pretporeza za nabavu osobnih automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz koji se odnosi na iznos iznad 400.000,00 kuna nabavne vrijednosti po jednom sredstvu.“
OBRAZLOŽENJE
Predloženim amandmanom otklanjaju se eventualne nejasnoće i zadržava se isti opseg prava kao i prije izmjena i dopuna Zakona na dodanu vrijednost. Naime, propisuje se potpuno ograničenje prava na odbitak pretporeza za osobne automobile i druga sredstva za osobni prijevoz za iznos koji prelazi 400.000,00 kuna nabavne vrijednosti.
AMANDMAN II
U članku 26. stavak (1) Konačnog prijedloga zakona, mijenja se i glasi:
„ Porezni obveznici koji su osobne automobile ili druga sredstva za osobni prijevoz poduzetnika, poslovodnih, rukovodnih i drugih zaposlenih nabavili do 31. prosinca 2009. godine i koristili pravo na odbitak pretporeza, te obračunavali i plaćali porez na dodanu vrijednost na 30% iznosa troška amortizacije za iznos do 400.000,00 kuna nabavne vrijednosti tih sredstava, odnosno na 100% iznosa troška amortizacije za iznos koji prelazi 400.000,00 kuna nabavne vrijednosti, obvezni su i dalje obračunavati i plaćati porez na dodanu vrijednost na vlastitu potrošnju na 30% odnosno 100% iznosa troška amortizacije do isteka amortizacijskog vijeka odnosno trenutka prodaje, darovanja, otuđenja na drugi način ili uništenja tih sredstava.“
OBRAZLOŽENJE
Obzirom da je prijelaznim odredbama u članku 26. stavak 1. propisano da su porezni obveznici koji su imali pravo na odbitak pretporeza i obračunavali porez na dodanu vrijednost na vlastitu potrošnju na 30% troška amortizacije obvezni i dalje obračunavati i plaćati porez na dodanu vrijednost na vlastitu potrošnju na 30% iznosa troška amortizacije, do isteka amortizacijskog vijeka ili drugog navedenog događaja, potrebno je zbog otklanjanja nejasnoća pojasniti da se obveza odnosi i na obračun plaćanja poreza na dodanu vrijednost na vlastitu potrošnju za osobne automobile i druga prijevozna sredstva čija je nabavna vrijednost bila veća od 400.000,00 kuna.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik dr.sc.Goran Marić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc.Goran Marić