Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje P. Z. br. 727

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 78. sjednici održanoj 11. studenoga 2014. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 30. listopada 2014. godine. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.       
                 
Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo, osim ostalog, da se ovim Prijedlogom zakona predlaže povećanje osobnog odbitka s 2.200,00 kuna na 2.600,00 kuna mjesečno,a osobnog odbitka umirovljenika s 3.400,00 kuna na 3.800,00 kuna mjesečno te izmjena poreznih razreda na način da će se porezna stopa od 25% primijeniti na razliku porezne osnovice između 2.200,00 kuna i 13.200,00 kuna mjesečno, a porezna stopa od 40% na poreznu osnovicu iznad 13.200,00 kuna mjesečno. Povećanje osobnog odbitka i promjena poreznih razreda utjecat će na povećanje neto plaća ( prema procijeni za 1,2 milijuna radnika). Očekuje se da će uslijed navedenih izmjena doći do smanjenja prihoda od poreza na dohodak za oko 2 milijarde kuna na godišnjoj razini. Povećanjem osobnog odbitka umirovljenika, odnosno neoporezivog dijela dohotka oko 80.000 umirovljenika bilo bi oslobođeno plaćanja poreza na dohodak, a prihodi od poreza na dohodak bi se na godišnjoj razini smanjili za oko 136 milijuna kuna ( ukoliko umirovljenik nema uzdržavanih članova obitelji). Procjenjuje se da će145.000 umirovljenika dobiti povećanu mirovinu. Prema predloženim izmjenama i dopunama Zakona, kamate na štednju bi se oporezivale po stopi od 12% istodobno s isplatom ili pripisom kamata i to neovisno o iznosu, a tako plaćeni porez bi se mogao iskazati u godišnjoj poreznoj prijavi. Očekuje se da će uvođenjem oporezivanja kamata na štednju doći do povećanja prihoda od poreza na dohodak za oko 300 milijuna kuna na godišnjoj razini. U svrhu daljnjeg proširenja porezne osnovice i poreznog rasterećenja rada u odnosu na kapital, predlaže se oporezivanje realiziranih kapitalnih dobitaka od financijske imovine po stopi od 12%. Procijenjeno je da će donošenjem ovoga Zakona doći do smanjenja prihoda od poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak za 1,8 milijardi kuna na godišnjoj razini te će se povećati iznos povrata poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak iz državnog proračuna za oko 73 milijuna kuna.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
Hrvatska gospodarska komora predložile je amandmane na konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak i to na članak 11. kojim se mijenja članak 30. postojećeg zakona. Naime, prijedlog je da se u stavku 12. na kraju stavka doda dopuna koja glasi: Dohodak od kapitala ne utvrđuje se po osnovi primitaka iz stavka 11. ovoga članka, ako su ti primici ostvareni od otuđenja udjela iz Fonda hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji.“ Naime, navedeni Fond je osnovan posebnim zakonom i njegovi članovi nisu mogli utjecati na izbor vrijednosnih papira u koje će se ulagati imovina tog Fonda. Stoga HGK smatra da bi Hrvatski branitelji trebali slijedom toga biti izuzeti od plaćanja poreza na kapitalnu dobit. U istom članku predlaže se u stavku 17. dodati novu točku 6. kroz koju bi se u biti izjednačavalo oporezivanje portfelja računa sa oporezivanjem investicijskih fondova. U istom članku u stavku 19. predlaže se izmijeniti točku 4. u cilju usklađivanja sa postojećom hrvatskom praksom jer kod nas trenutno nema ni jednog krovnog fonda, pa stoga se predlaže umjesto pojma krovnog fonda u biti koristiti pojam društvo za upravljanje investicijskim fondom. Zatim se dodaje točka 5. koja se također tiče udjela iz Fonda hrvatskih branitelja. Dodaje se i točka 6. koja glasi: „nenovčane transakcije između različitih izdavatelja ili unutar istog izdavatelja u slučaju statusnih promjena pod uvjetom da je osiguran slijed stjecanja financijske imovine.“ U članku 30. također se predlaže dopuna u stavku 23. koja se također tiče udjela u Fondu hrvatskih branitelja. U stavku 24. istog članka predloženo je da se umjesto formulacije, kapitalni gubici mogu se dobiti samo od dohotka od kapitala koji je ostvaren u istoj kalendarskoj godini, predlaže se umjesto formulacije dohotka od kapitalnih dobitaka u biti uzme ukupan dohodak od kapitala.

Drugi amandman HGK odnosi se na članak 23. gdje se predlaže dopuna stavka 10. na način da obveza za plaćanjem predujma nastaje 8 dana od isplate primitka a ne istodobno s isplatom primitka, jer je potrebno dodatno vrijeme za operativno provođenje obračuna i isplate.

- Predloženim izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak utjecat će na smanjenje prihoda jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave. Kao primjer je istaknut grad Osijek gdje se procjenjuje smanjenje na razini od 27 milijuna kuna i to izvornih sredstava koji su bili nenamjenska sredstva a koristila su se za sve namjene. Potrebno je pomoći jedinicama lokalne uprave na način da se ide u određenu izmjenu ( širinu) zakonskih rješenja kojima bi se omogućilo da se mogu nenamjenski koristiti do sada namjenski prihodi jer sve jedinice lokalne uprave u Hrvatskoj imati će jedan snažan udar u idućoj godini, s osnova ovoga Zakona, koji će prema procjenama kompenzirati na način  da će ići sa povećanjem cijene komunalnih usluga. Naime, tih 1,8 milijardi kuna manjka mora se iskompenzirati povećanjem cijena komunalnih usluga što će sigurno dovesti do toga da građani Republike Hrvatske neće osjetiti povećanje plaća jer će istovremeno ići povećanje komunalne naknade, cijene vrtića i svih onih drugih usluga koje jedinice lokalne i područne (regionalne) uprave pružaju svojim građanima. U vezi uvođenja novog poreza na prihod od kamata od štednje, iznijeto je mišljenje da bi taj prihod trebalo prepustiti jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave s čime bi se dijelom kompenzirao ovaj udar koji slijedi u idućoj godini s osnova ovoga Zakona.
 
Predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo je da će Vlada Republike Hrvatske uskoro predložiti kompenzacijske mjere kojima će se ublažiti udar koji očekuju jedinice lokalne uprave. Članovi Odbora se nisu izjašnjavali o prijedlogu amandmana HGK iz razloga što su kasno upućeni Odboru pa ih nisu mogli temeljitije proučiti, ali su preporučili predstavnicima Vlade Republike Hrvatske da ih razmotri i eventualno predloži kao amandmane Vlade Republike Hrvatske.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (6 glasova „za“ i 1 glas „suzdržan“) predložiti Hrvatskome saboru  donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković dipl.oec., predsjednik Odbora.
    

PREDSJEDNIK  ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.