Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje P. Z. E. br. 723

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 78. sjednici održanoj 11. studenoga 2014. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 30. listopada 2014. godine. Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.       
                 
Uvodno je predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula, osim ostalog, da će se ovim Prijedlogom zakona provesti usklađivanje sa odredbama Direktive Vijeća 2006/112/EZ koja je dopunjena Direktivom Vijeća 2008/8/EZ u odnosu na odredbe o mjestu oporezivanja određenih specifičnih vrsta usluga (telekomunikacijske i elektroničke, usluge radija i TV programa) koje stupaju na snagu od 1. siječnja 2015. godine. Provest će se usklađivanje i sa odredbama Direktive Vijeća 2013/61/EU u pogledu najudaljenijih francuskih regija, a posebno prekomorske zemlje Mayotte, koja se treba implementirati u Zakon o PDV-u. Očekuje se da će donošenjem ovoga Zakona, zbog uvođenja oporezivanja sniženom stopom PDV-a od 5% svih lijekova koji se izdaju na recept, rezultirati negativnim učinkom na državni proračun Republike Hrvatske u iznosu od oko 54.000.000,00 kuna na razini godine, dok je teško procijeniti koji će učinak na državni proračun imati usklađivanje ovoga Zakona s odredbama navedenih Direktiva Vijeća EU. Također je teško procijeniti kakav će učinak na državni proračun Republike Hrvatske imati uvođenje mogućnosti obračuna PDV-a prema naplaćenim naknadama za sve porezne obveznike čije isporuke nisu veće od 3.000.000,00 kuna bez PDV-a.

U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
- Iznijeto je mišljenje da nije točna konstatacija da za provedbu ovoga Zakona neće trebati osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske, te da bi njegov učinak u konačnici trebao biti neutralan. Naime, ako je netko imao obvezu obračunati i platiti PDV u roku 30 dana ili 60 dana, a sada ima obvezu tek što naplati svoju fakturu, i to u situaciji kad se u Hrvatskoj skoro ništa ne plaća, tada će odredbe ovoga Zakona još više potaknuti neplaćanje. Ionako je prihod od PDV-a pao sada će još više pasti. Umjesto da rješavamo problem neplaćanja i da oni koji ne plaćaju ne mogu uzeti kao pretporez PDV iz neplaćene fakture, oni imaju i dalje to pravo. Ne plaćaju državi, ne plaćaju svom dobavljaču koji ne može zbog toga platiti PDV opet državi. Neprimjereno je da se na računu za usluge telekomunikacija posebno navodi povećan iznos računa od 10% zbog trošarine koju je država uvela. Postavljeno je pitanje utvrđivanja limita od 3 milijuna kuna. Naime, zašto porezni obveznici čija vrijednost isporuka dobara i usluga u prethodnoj godini nije bila veća od 3 milijuna kuna  mogu odlučiti hoće li ili neće primjenjivati postupak oporezivanja prema naplaćenim naknadama. Zašto taj limit ne bi bio veći ili se odnosio na sve porezne obveznike? U ovom prijedlogu Zakona nedostaje simulacija temeljem koje su predložene njegove odredbe.
 
Predstavnik Vlade Republike Hrvatske odgovorio je da se ovim Zakonom omogućuje  tzv. malim poduzetnicima kojih ima oko 98% i čine značajan udio u gospodarstvu, da dođu do obrtnog kapitala i da sa te strane olakšaju i ubrzaju svoj proizvodni proces. Stoga je ovaj Prijedlog zakona podržala i Hrvatska obrtnička komora. Limit od 3 milijuna kuna predložen je na osnovu europske direktive kojom je utvrđeno da taj iznos može biti maksimalno do 500 tisuća eura. Znači poduzetnici i dalje mogu izabrati hoće li raditi po naplaćenoj realizaciji, što više odgovara nekim djelatnostima, ili će to raditi prema izdanim računima, dakle tako da i oni mogu odbijati svoj pretporez. I tu svako od poduzetnika ili svaka grana poduzetništva može naći svoj interes. Znači cilj ovoga zakona je upravo da se poboljša naplata u Republici Hrvatskoj, a to znači da u obrazac koji prijavljuje poduzetnik oko PDV-a on će označiti i tko mu to nije isplatio, tj. nije odobrio, tko je eventualno skinuo svoj PDV a nije uplatio taj porez, to će pomoći da porezna uprava „prisili“ kroz svoje mehanizme takve poduzetnike da plate porez.
 
Istaknuto je da Udruga poslodavaca u potpunosti podržava plaćanje PDV-a po naplati jer to svakako pomaže u radu malim i srednjim poduzetnicima. Međutim, potrebno je što prije zakonom  propisati bolje i jasnije mehanizme nadzora plaćanja i utvrditi primjerene kazne za neplaćanje.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova ( 6 glasova „za“ 1 glas „protiv“ i 1 glas „suzdržan) predložiti Hrvatskome saboru  donošenje 

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DODANU VRIJEDNOST

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković dipl.oec., predsjednik Odbora.
    

PREDSJEDNIK  ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.