Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 64. sjednici održanoj 11.ožujka 2014. godine, Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o igrama na sreću, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 5. ožujka 2014. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnica Vlade Republike Hrvatske istaknula, osim ostalog, da je s obzirom da deficit opće države prelazi granicu od 3%, a dug 60% BDP-a, Europska komisija krajem siječnja 2014. godine pokrenula korektivnu proceduru prekomjernog deficita za Republiku Hrvatsku čiji je cilj u najkraćem razumnom roku dostići predviđene razine deficita opće države i duga. S obzirom na pokazatelje ekonomskih kretanja i potrebe osiguranja stabilnosti državnog proračuna Vlada Republike Hrvatske smatra opravdanim i potrebnim donijeti predložene izmjene Zakona o igrama na sreću na način da se oporezuju svi dobici lutrijskih i igara klađenja. Predloženim izmjenama Zakona o igrama na sreću predlaže se da se porez na dobitke plaća na sve dobitke i to na način da se dobici do 30.000,00 kuna oporezuju sa stopom od 10%, dok ostale dvije stope ostaju nepromijenjene (15% na dobitke od 30.000,00 kuna do 500.000,00 kuna i 20% na dobitke iznad 500.000,00 kuna). Očekuje se pozitivan fiskalni efekt od ove mjere u iznosu od oko 300.000.000,00 kuna ukoliko dio igrača ne odustane od sudjelovanja u lutrijskim igrama ili igrama klađenja zbog oporezivanja svih dobitaka.
Odbor je raspolagao i sa pisanim stajalištem Udruge sportskih kladionica u kojem se ističe, osim ostalog, da će uvođenjem nove porezne obveze od 10% na sve dobitke do 30.000,00 kuna, doći do pada prometa, uništenja same igre klađenja i gubitka interesa igrača za sudjelovanje u klađenju koje priređuju domaći priređivači. Temeljem navedenog ostvarit će se negativni fiskalni učinci za državu, a ujedno će se uništiti industrija igara na sreću klađenje.
U raspravi na Odboru iznijeta su sljedeća stajališta:
- Istaknuta je činjenica da se na sve uplate u kladionicama odmah plaća 5% poreza. Što se tiče dobitaka postavlja se elementarno pitanje što je to dobitak? Da li je dobitak ono sve što dobijete ili je dobitak razlika između onoga što ste uplatili i dobili? Posebno je upozoreno na problem ilegalnog Internet klađenja. Naime, koliko će građana zbog predloženog povećanja poreza odustati od legalnih klađenja i preći na ilegalna Internet klađenja, te koliko će zbog toga biti manje uplata od legalnog klađenja. Stoga bi trebalo razmisliti o nekim drugačijim iznosima oporezivosti i neoporezivosti pojedinih iznosa uplata pojedinih igara na sreću. Trebalo bi imati podatke koliko u postotku ima uplata npr. od 10 kuna, 15 kuna, 50 kuna 100 kuna i više. Kao i podatke o dobicima za 10 uplaćenih kuna, 15 uplaćenih kuna koji su relativno mali i iznose 20, 30 50 ili eventualno 100 kuna. Druga stvar je kategorija profesionalnog klađenja kojega u Hrvatskoj nema.
- Iznijeta je jedna porezna tehnička primjedba i istaknuto je da primjena progresivne porezne stope nije dobra. Naime, ta direktna progresija napuštena je gotovo u svim poreznim sustavima jer ima jednu negativnu posljedicu. Naime, po ovom prijedlogu Zakona ako neko ostvari dobitak od 29.999,00 kuna onda će platiti porez 2.000,00 kuna, ako ima dobitak samo nekoliko kuna preko 30. 000,00 kuna platit će porez 4.000,00 kuna. Uvijek se kod progresivnog oporezivanja koristi tzv. rasčlanjena progresija da se kaže da će se do 30.000,00 kuna platiti toliko a iznad toga iznosa u određenom postotku. Isto tako trebalo bi razmotrit mogućnost da se utvrdi donja granica na koju se ne bi plaćao porez.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova ( 7 glasova „za“ i 1 glas „protiv“ ) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O IGRAMA NA SREĆU
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković dipl.oec., predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
mr.Srđan Gjurković,dipl.oec.