Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu

Uz Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu podnose se i:
- Prijedlozi financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2012. godinu i
projekcije za 2013. i 2014. godinu:
- Hrvatskih voda,
- Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost,
- Hrvatskih cesta,
- Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka,
- Agencije za upravljanje državnom imovinom,
- Prijedlog državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu /konsolidirano/;
- Obrazloženje državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 3. sjednici održanoj 15. veljače 2012. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom od 13. veljače 2012. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu (zajedno s pripadajućim aktima), kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo, osim ostalog, da se u 2012. godini očekuje oporavak hrvatskog gospodarstva te realni rast BDP-a od 0,8 %, koji se temelji na snažnom realnom rastu bruto investicija u fiksni kapital. U narednim se godinama očekuje daljnji gospodarski rast koji će u 2013. godini iznositi 1,5% BDP-a, te 2,5% BDP-a u 2014. godini. U 2012. godini očekuje se inflacija od 2,4% te njeno zadržavanje na razini od oko 2,5% u srednjoročnom razdoblju.

Osnovne odrednice prihodne strane državnog proračuna za razdoblje od 2012. do 2014. godine čine: zakonske izmjene u poreznoj politici, daljnje prilagođavanje hrvatskog zakonodavstva sa pravnom stečevinom EU, te punopravno članstvo Republike Hrvatske u EU od 1.srpnja 2013. godine. Ukupni prihodi državnog proračuna za 2012. godinu planirani su u iznosu od 109 milijardi kuna, što predstavlja međugodišnji rast od 1,4%. U 2013. godini ukupni prihodi projicirani su u iznosu od 111,1 milijardu kuna, što na godišnjoj razini predstavlja rast od 2,0%. U 2014. godini ukupni prihodi projicirani su u iznosu od 115,2 milijarde kuna, što u odnosu na 2013. godinu predstavlja rast od 3,6%.

Proračunska potrošnja u 2012. godini smanjuje se u odnosu na 2011. godinu što je u skladu s odredbama Zakona o fiskalnoj odgovornosti. Ukupni rashodi državnog proračuna za 2012. godinu iznose 118,8 milijardi kuna i manji su za 3,4 milijarde kuna u odnosu na plan rashoda 2011. godine. Doda li se ovom iznosu planirani porast prihoda za posebne namjene i pomoći u iznosu od 598,7 milijuna kuna i za isti iznos planirani porast rashoda financiranih iz tog izvora, proizlazi da ukupno smanjenje rashoda iznosi 4,0 milijarde kuna. Rashodi poslovanja u državnom proračunu za 2012. godinu iznose 117,1 milijarde kuna što predstavlja smanjenje od 3,4 milijarde kuna u odnosu na 2011. godinu. U 2013. godini rashodi poslovanja iznose 118,3 milijarde kuna, za 2014. godinu u iznose 120,8 milijardi kuna. Najveću stavku u rashodima poslovanja u 2012. godini čine naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade (najvećim dijelom mirovine, zdravstvo i socijalne naknade) u iznosu od 63,8 milijardi kuna što je za 742,2 milijuna kuna manje u odnosu na prethodnu godinu, te rashodi za zaposlene od 21,3 milijarde kuna, što zajedno sa rashodima za zaposlene u ustanovama u zdravstvu, čini ukupne rashode za zaposlene u 2012. godini manjim za 1.95 milijardi kuna u odnosu na prethodnu godinu.

Slijedom ukupno planiranih prihoda u iznosu od 109 milijardi kuna te ukupno planiranih rashoda u iznosu od 118,8 milijardi kuna, manjak državnog proračuna za 2012. godinu iznosit će 9,9 milijardi kuna ili 2,8% bruto domaćeg proizvoda. U usporedbi s planom za 2011. godinu ovakav manjak predstavlja smanjenje od 5,0 milijardi kuna ili 1,4 postotna boda BDP-a, što će ujedno dati i značajni doprinos održivosti javnog duga. U 2013. godini manjak državnog proračuna projiciran je na razini od 9,1 milijardu kuna ili 2,5% BDP-a dok će se u 2014. godini kretati na razini od 7,4 milijarde kuna ili 1,9% BDP-a.

Ukupni manjak svih razina proračuna opće države u 2012. godini iznosit će 3,3% BDP-a. U 2013. godini manjak proračuna opće države smanjuje se do razine od 3,0%, a u 2014. godini do razine od 2,3% projiciranog BDP-a.

Nakon uvodnog izlaganja predstavnika Vlade Republike Hrvatske u raspravi na Odboru iznijeta su slijedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi:
-Iznijeto je mišljenje da unatoč dobro utvrđenim smjernicama ovako složeni Proračun neće biti dovoljno jak da, kroz restrikcije i fiskalnu konsolidaciju, potakne gospodarsku aktivnost, poboljša uvjete poslovanja, osigura održivost javnih financija i zaštitu socijalno najosjetljivijih skupina društva;
- Smanjenje deficita ovoga Proračuna ovisi i o smanjivanju rashoda. planirano smanjenje rashoda od 3,5 milijardi kuna neće biti dovoljno, za ostvarenje postavljenih ciljeva, posebno iz razloga što dio rashoda nije dobro planiran. To se posebno odnosi na kamate jer planirano povećanje financijskih rashoda za 2012. godinu za 322,1 milijun kuna, u odnosu na 2011. godinu, zbog povećanja rashoda za kamate neće biti dovoljno iz razloga što ćemo biti prisiljeni, zbog urednog servisiranja svojih obveza, na novo zaduživanje uz više kamate. Ove godine vraća usklađivanje mirovina prema indeksu potrošačkih cijena i bruto plaća pa se procjenjuje da će za povećanje mirovina od 1% mjesečno trebati osigurati oko 30 milijuna kuna. Ukupna masa sredstava za isplatu mirovina u 2013. godini povećava se samo za 69,1 milijun kuna u odnosu na 2012. godinu. Također prema iznijetom mišljenju nisu u dovoljnom iznosu planirana sredstva: za naknadu za nezaposlene; za fond za izravnanje i decentralizaciju, kao i za jamstva potrebna brodogradnji;
- Upozoreno je da na rashodovnoj strani ovoga Proračuna nisu osigurana sredstva, temeljem kolektivnih ugovora, za isplatu regresa i božićnica zaposlenicima u državnoj službi. Osim toga ove godine zaposlenicima u prosvjeti treba povećati osnovicu za 2,3% u prosjeku, a upitno je da li su osigurana i sredstva za 0,5% dodatka na minuli rad državnim službenicima i namještenicima;
- Hrvatska se već 4 godine nalazi u krizi. Istaknuto je da je naš problem loša gospodarska struktura koja generira pad zaposlenosti. U proteklom periodu izostalo je provođenje strukturnih reformi posebno u državnoj upravi, zdravstvenom i mirovinskom sustavu. Osim toga državnom imovinom u proteklih 20 godina, koja još nije popisana u cijelosti, loše se poslovalo što dokazuje i činjenica da 250 000 hektara poljoprivrednog zemljišta nije u funkciji. Takvo stanje potrebno je mijenjati pa je Vlada Republike Hrvatske u svom Programu, kao ključni cilj ekonomske politike navela uspostavu konkurentnosti gospodarstva, utemeljenog na znanju te usmjerenog na izvoz koji će osigurati rast dodane vrijednosti i zaposlenosti, poštujući načela socijalne kohezije. S tim u skladu je izrađen i ovaj Proračun kojim se u narednom periodu očekuje oporavak hrvatskog gospodarstva te realni rast bruto domaćeg proizvoda i to: u 2012. godini 0,8%, u 2013. godini 1,5% te u 2014. godini 2,5%. Posebno je istaknuto da su rashodi i deficit Proračuna u proteklim godinama bili previsoki, te je bilo nužno ovim Proračunom promijeniti taj trend na način da se pokuša, po prvi puta, bitno smanjiti proračunska potrošnja i deficit. Takav pristup izradi Proračuna naišao je na razumijevanje i potporu većine javnosti.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova ( 8 glasova ZA i 4 glasa PROTIV ) Hrvatskom saboru predložiti donošenje

DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2012. GODINU I PROJEKCIJE ZA 2013. I 2014. GODINU

te sljedećih odluka:
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu.
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Agencije za upravljanje državnom imovinom za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.Srđan Gjurković, dipl.oec., predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
mr. Srđan Gjurković, dipl.oec.