Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 561

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 56. sjednici održanoj 17. lipnja 2010. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 10. lipnja 2010. godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju odredbe članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da se ovim zakonskim prijedlogom smanjuje porezno opterećenje dohotka, čime se daje dodatni poticaj potrošnji i neizravno utječe na trendove zapošljavanja odnosno na zadržavanje postojećih radnih mjesta. Predložene izmjene u sustavu poreza na dohodak povećat će neto primitke za ukupno 1.480.179 građana. Smanjenje niže porezne stope s dosadašnjih 15% na 12% povećat će dohodak osoba s nižim dohocima. U isto vrijeme, ukidaju se porezne stope od 35% i 45%, a uvodi se nova stopa od 40%. Zbog promjene stopa poreza na dohodak izmijenit će se i stope predujmova poreza na dohodak. Osim navedenog, predlaže se ukidanje poreznih olakšica koje je porezni obveznik mogao koristiti u ukupnom iznosu do 12.000,00 kuna godišnje (premije životnog osiguranja koje imaju obilježje štednje, dopunsko i privatno zdravstveno osiguranje, te dobrovoljno mirovinsko osiguranje). Predlaže se oslobađanje od plaćanja poreza na dohodak i porezno priznavanje rashoda za uplate premija dobrovoljnog mirovinskog osiguranja od strane poslodavaca, a u korist radnika, do iznosa od 6.000,00 kuna godišnje. Oslobađaju se od plaćanja poreza na dohodak stipendije koje se dodjeljuju iz proračuna Europske unije te stipendije studentima za redovno školovanje koje dodjeljuju zaklade, fundacije, ustanove i druge institucije registrirane u Republici Hrvatskoj osnovane s namjenom stipendiranja. Povećava se iznos nabavne cijene, za porezne obveznike koji obavljaju samostalnu djelatnost, sa 2000,00 kuna na 3.500,00 kuna. Predloženom izmjenom vrši se usklađivanje sa promjenama cijena odnosno porastom troškova proizvodnje, što će olakšati poslovanje obrtnika i drugih samostalnih djelatnosti.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora podržao je prijedlog Vlade Republike Hrvatske da se ovaj Zakon donese po hitnom postupku, sukladno članku 159. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

U raspravi na Odboru iznijeta su stajališta Hrvatske gospodarske komore koja podržava predložene izmjene predmetnog Zakona, usmjerene smanjenju poreznog opterećenja građana, ali u cilju osiguranja dugoročne održivosti sustava socijalnog osiguranja u uvjetima starenja stanovništva, predlaže amandmane kojima se izjednačavaju porezni tretman životnog osiguranja i dobrovoljnog mirovinskog osiguranja, sa štednom komponentom, ako ih ugovaraju poslodavci za svoje radnike. Iznijeto je i mišljenje da nije prihvatljivo izjednačavanje životnog i dobrovoljnog mirovinskog osiguranja, te uplate premije životnog osiguranja ne bi trebale biti priznate kao troškovi poslovanja, posebice što je dosadašnja praksa potvrdila da je područje životnog osiguranja bilo područje korupcije.

O predloženim amandmanima Odbor se nije izjašnjavao, već je ostavio mogućnost da članovi Odbora eventualno preuzmu predložene amandmane HGK, kao svoje amandmane.

U svezi smanjenja stope poreza na dohodak sa 45% na 40%, iznijeto je mišljenje da je predložena izmjena neprihvatljiva jer se njome osigurava još veći porast i tako visokih plaća.

U svezi oslobađanja plaćanja poreza na dohodak na stipendije, na predloženi način, upozoreno je na potrebu donošenja posebnog registra stipendija s utvrđenim ukupnim iznosima po davatelju ( država, lokalna jedinica, mjerodavno ministarstvo, neprofitne udruge, privatni sektor), kako bi se točno utvrdilo o kojim se sredstvima radi i koliko bi iznosilo smanjenje poreznih prihoda s tog osnova.

Upozoreno je da ne postoji procjena fiskalnog učinka izmjena poreza na dohodak na financiranje i financijsku poziciju lokalnih jedinica, budući je porez na dohodak ključni instrument financiranja javnih rashoda lokalnih jedinica.

Naglašena je potreba preispitivanja visine i korištenja prireza poreza na dohodak na lokalnoj razini jer gornja granica od 18% je previsoka posebice u uvjetima ekonomske krize.

U raspravi na Odboru istaknuto je mišljenje kojim se upozorava da u nacionalnim ekonomijama nije praksa često mijenjanje poreznog sustava, posebice ne tijekom godine, ali s obzirom na situaciju koju je prouzročila gospodarska i financijska kriza, predložene izmjene i dopune Zakona o porezu na dohodak su bolje od odredaba važećeg zakona. Međutim, ukazuje se potreba za donošenje cjelovite porezne reforme, koja bi se na vrijeme najavila, sa točno utvrđenim vremenom provođenja i primjene poreznih zakona. Posebnu pažnju treba usmjeriti boljem reguliranju poreznih obveza obrtnika, to se odnosi na utvrđivanje visine paušala, kao i suzbijanje sive ekonomije koja je značajno prisutna  u tom segmentu gospodarstva.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora  odlučio je većinom glasova ( 6 glasova „za“ i 4 glasa „protiv“ ), predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DOHODAK

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik doc. dr. sc. Goran Marić, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

doc. dr. sc. Goran Marić