Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 38. sjednici održanoj 27. srpnja 2009. godine, Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 24. srpnja 2009.godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da je u ovakvim uvjetima ekonomske krize i financijskih ograničenja Vlada Republike Hrvatske odlučila predložiti rebalans državnog proračuna koji je usmjeren na preuzimanje odgovornosti svih sudionika za izlazak Hrvatske iz krize. Nastavno na prethodna dva rebalansa u 2009. godini kojima su smanjeni rashodi državnog proračuna, predloženim rebalansom povećava se prihodovna strana državnog proračuna. Povećanjem stope poreza na dodanu vrijednost i uvođenjem novog oblika posebnog poreza na plaće, mirovine i druge primitke željelo se ravnomjernije rasporediti teret postojeće ekonomske krize na sve skupine stanovništva, a uvođenje naknade na određene usluge ( u pokretnim elektroničkim komunikacijskim mrežama) omogućit će raspodjelu sredstava iz sektora koji su manje pogođeni ekonomskom krizom na one djelove gospodarstva i skupine stanovništva koji su značajnije pogođeni negativnim kretanjima. Novim rebalansom državnog proračuna za 2009. godinu ukupni prihodi su projicirani u iznosu od 111,2 milijarde kuna, što predstavlja povećanje od 1,4 milijarde kuna u odnosu na ranije planiranih 109,8 milijardi kuna. U strukturi ukupnih prihoda najznačajniju skupinu čine porezni prihodi koji su projicirani u iznosu od 60,3 milijarde kuna, što je 1,3 milijarde kuna više u odnosu na plan. Planirano povećanje temelji se na očekivanim fiskalnim učincima izmjene stope PDV-a (s 22% na 23%), izmjene posebnih poreza na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove te uvođenje novog oblika posebnih poreza na plaće, mirovine i druge primitke. Ukupni rashodi državnog proračuna definirani su na razini od 120,5 milijardi kuna što je za 260,5 milijuna kuna manje od proračuna nakon drugog rebalansa. Naime, ovim rebalansom državnog proračuna rashodi su smanjeni za 978,6 milijuna kuna, a preraspodjelom i uvođenjem potpora za očuvanje radnih mjesta povećani su za 718,1 milijuna kuna, te je ukupno neto smanjenje na razini državnog proračuna 260,5 milijuna kuna. Slijedom ukupnih prihoda u iznosu od 111,2 milijarde kuna te ukupnih rashoda u iznosu od 120,5 milijardi kuna, planira se ukupni manjak državnog proračuna na razini od 9,3 milijardi kuna ili 2,8% procijenjenog bruto domaćeg proizvoda za 2009. godinu. Tako je, ovim rebalansom državnog proračuna, ukupni manjak smanjen za 1,6 milijardi kuna ili 0,5 postotna boda u odnosu na dosadašnji plan.
U raspravi na Odboru iznijeto je mišljenje kojim je istaknuto da Prijedlogom izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu nisu u dovoljnoj mjeri uvaženi konkretni prijedlozi Hrvatske udruge poslodavaca, posebno u svezi smanjenja neporeznih nameta gospodarstvu, kao i smanjenju rokova plaćanja, što bi u znatnoj mjeri utjecalo na poboljšanje stanja u gospodarstvu i bržem prevladavanju gospodarske krize u Hrvatskoj. Predstavnik Vlade Republike Hrvatske izvjestio je članove Odbora o tijeku pregovora s Hrvatskom udrugom poslodavaca i istaknuo da se ovim rebalansom radi o kratkoročnim mjerama koje se poduzimaju za prevladavanje postojeće krize, dok će se vrlo brzo nastaviti pregovori s Hrvatskom udrugom poslodavaca glede donošenja srednjoročnih i dugoročnih mjera kojima će se stvoriti pretpostavke za ubrzaniji oporavak gospodarstva u Republici Hrvatskoj. U svezi uloge Hrvatske udruge poslodavaca u prevladavanju problema nelikvidnosti u gospodarstvu, te u više navrata iznijetog stajališta da je država glavni generator nelikvidnosti, u raspravi je upozoreno da i poslodavci svojim nekorektnim i neposlovnim ponašanjem također utječu na nelikvidnost u gospodarstvu. Naime, u dosta slučajeva kada država plati svoje obveze na vrijeme, poslodavci ne plate svoje obveze kooperantima a to utječe na opću nelikvidnost. Potrebno je što prije donijeti mjere kojima će se spriječiti da tvrtka koristi nenamjenski svoja obrtna sredstva a da istodobno ne podmiruje svoje tekuće obveze.Također je iznijeto i mišljenje da je predmetni rebalans državnog proračuna trebao značajnije smanjiti troškove države posebno u stavkama materijanih rashoda.
U raspravi na Odboru prevladalo je mišljenje da ovaj rebalans državnog proračuna treba podržati jer predstavlja dobar temelj za izradu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova ( 7 glasova”za” i 2 glasa ”protiv“) odlučio Hrvatskom saboru predložiti donošenje
IZMJENA I DOPUNA DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2009. GODINU
kao i slijedećih Odluka:
- Odluke o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih voda za 2009. godinu,
- Odluke o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2009. godinu,
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik dr.sc.Goran Marić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Goran Marić