Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izjašnjavanje o amandmanima na Konačni prijedlog poslovnika Hrvatskoga sabora

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora razmotrio je na 40. sjednici održanoj 27. lipnja 2013. godine sve amandmane podnesene na Konačni prijedlog poslovnika Hrvatskoga sabora.

Odbor je utvrdio da su amandmane na Konačni prijedlog poslovnika Hrvatskoga sabora podnijeli: zastupnici Boris Blažeković, Miroslav Tuđman, Tomislav Ivić, Marija Lugarić, Davorin Mlakar, Klub zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada, Klub zastupnika HSU-a, Klub zastupnika SDSS-a te Odbor za zakonodavstvo.

Odbor se izjasnio o podnesenim amandmanima prema pregledu amandmana kako slijedi:


1. Amandman zastupnika Borisa Blažekovića na članak 2. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Obzirom da je Hrvatski sabor tijelo državne vlasti koje se financira isključivo iz sredstava državnog proračuna, a financijski planovi se iskazuju unaprijed kod planiranja državnog proračuna i plana javne nabave, ne može „samostalno stvarati prihode“ pa niti u dobroj vjeri. Osim toga za financijsko i materijalno poslovanje Sabora i Stručne službe brine tajnik Sabora koji u provođenju predmetnih ovlasti odgovara Saboru i predsjedniku Sabora te su de facto njegove ovlasti ograničene u odnosu na troškove koje odobrava predsjednik Sabora.

2. Amandman zastupnika Davorina Mlakara na članak 4. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Obzirom na značenje pojmova „izabranog zastupnika“, „zastupnika“, obzirom na način „potvrđivanja mandata“ na konstituirajućoj sjednici Sabora, odnosno obzirom na utvrđen izbor i djelovanje Mandatno-imunitetnog povjerenstva, odredbu je bilo potrebno urediti na predloženi način.

3. Amandman zastupnika Borisa Blažekovića da se iza članka 14. dodaje članak 14.a. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Sukladno odredbama Konačnog prijedloga poslovnika, zastupnicima se u obnašanju njihove dužnosti osiguravaju tehnički i drugi uvjeti, a time i prostor za rad, vodeći računa o predviđenim sredstvima iz državnog proračuna namijenjenih za financiranje Hrvatskoga sabora, koja, u najvećoj mjeri, obuhvaćaju sredstva za obavljanje stručno administrativnih poslova za potrebe zastupnika. Osim toga, pravo na stručnog savjetnika zastupniku nije predmet uređenja odredaba ovoga Konačnog prijedloga već Pravilnika o unutarnjem redu Stručne službe Hrvatskoga sabora koji donosi Sabor.

4. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 29. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Amandman predlagatelj nije prihvatio iz razloga jer je zastupnicima potrebno omogućiti (a ne uskraćivati), jednake uvjete u smislu „proglašenja zastupnika nezavisnim zastupnikom“.

5. Amandman zastupnika Miroslava Tuđmana na članak 37. Odbor ne prihvaća (1 glas „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman jer je odredbom jasno određena ovlast Predsjedništva Sabora.

6. Amandman zastupnika Borisa Blažekovića na članak 37. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:
Kao pod  1.

7. Amandman zastupnika Borisa Blažekovića na članak 39. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Kao pod 1.

8. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 40. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman jer nije moguće u svim člancima riječ: „djelatnika“, zamijeniti riječju: „državnih službenika i namještenika“, jer bi primjerice odredba članka 63. Konačnog prijedloga poslovnika glasila: „Odbor za zakonodavstvo ima predsjednika, potpredsjednika i 11 članova iz reda zastupnika, a još 6 članova imenuje se iz reda javnih, znanstvenih i stručnih državnih službenika i namještenika“.

9. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 41. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Obzirom da je odredbama Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika propisano kako su tajnik Sabora i zamjenik tajnika Sabora državni dužnosnici, predmetnu odredbu bilo je potrebno urediti na predloženi način.

10. Amandman zastupnika Borisa Blažekovića na članak 43. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Kao pod 1.

11. Amandman zastupnika Borisa Blažekovića da se iza članka 46. dodaje članak 46.a Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Sadržaj ovoga amandmana nije predmet uređenja Konačnog prijedloga poslovnika. Predmetna pitanja uređuju se Pravilnikom o unutarnjem redu Stručne službe Hrvatskoga sabora.

12. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 52. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman obzirom da je odredba uređena na jasan način.


13. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 57. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman obzirom da djelatnici, sukladno odredbama Zakona o radu, nisu „djelatne vojne osobe“. Naime,  u skladu s odredbom članka 2. stavka 1.  predmetnog Zakona, radnik - djelatnik je fizička osoba koja obavlja određene poslove za poslodavca.


14. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 62. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

15. Amandman Kluba zastupnika Samostalne demokratske srpske stranke (SDSS) na članak 66. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Odredbom članka 46. Konačnog prijedloga poslovnika propisano je kako sastav radnog tijela Sabora odgovara stranačkom sastavu Sabora, stoga predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman.

16. Amandman zastupnika Miroslava Tuđmana na članak 69. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman jer je sigurnosna politika Europske unije kao sastavni dio zajedničke vanjske i sigurnosne politike Europske unije, ovim Konačnim prijedlogom, određena u nadležnost Odbora za vanjsku politiku.

17. Amandman zastupnika Tomislava Ivića na članak 71. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

18. Amandman zastupnika Tomislava Ivića na članak 72. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

19. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 83. Odbor prihvaća djelomično i u izmijenjenom obliku (7 glasova „ZA“) tako da glasi:

„Članak 83. mijenja se i glasi:
„U djelokrugu su Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo poslovi utvrđivanja i praćenja provođenja politike, a u postupku donošenja zakona i drugih propisa ima prava i dužnosti matičnoga radnog tijela u područjima koja se odnose na:
- zapošljavanje, rad i radnopravni status zaposlenih u javnom i privatnom sektoru,
- mirovinska osiguranja,
- zaštitu na radu,
- socijalni dijalog i socijalno partnerstvo,
- stambenu politiku.“.“

Obrazloženje:

Amandman nije prihvaćen u dijelu u kojemu se predlaže brisanje djelokruga Odbora u odnosu na stambenu politiku obzirom da predlagatelj smatra kako stambena politika i zapošljavanje moraju ostati u djelokrugu Odbora bez obzira na djelokrug Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja.

20. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 85. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

21. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 87. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

22. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 91. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

23. Amandman Kluba zastupnika HSU-a na članak 93. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Obzirom da je djelomično prihvaćen u izmijenjenom obliku amandman Kluba zastupnika HSU-a  na članak 83., predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman.

24. Amandman zastupnika Davorina Mlakara na članak 119. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Uređivanjem odredbe na ovaj način omogućit će se rasprava o predloženom kandidatu od strane stručne javnosti te se istodobno omogućiti svakom zastupniku koji želi sudjelovati u raspravi da to i učini. Osim toga, na ovaj način se osnažuje uloga radnih tijela Sabora koji sada postaju središnje mjesto na kojemu se provodi tzv. „saslušanje“ budućih članova Vlade o kojima se naknadno odlučuje na sjednici Sabora.

25. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 119. Odbor ne prihvaća (1 glas „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj smatra kako je predmetna odredba uređena na dovoljno obuhvatan i jasan način te da je nije potrebno mijenjati.

26. O amandmanu zastupnika Miroslava Tuđmana na članak 119. sukladno odredbi članka 171. stavka 6. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor nije glasovao.

27. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 122. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Vladi odrediti rok u kojemu je dužna Saboru dati mišljenje o aktima kojih nije predlagatelj, moglo bi se (krivo) tumačiti da Sabor i radna tijela izravno ovise ne samo o sadržaju već i o dinamici rada Vlade što nikako nije prihvatljivo. Osnovna ustavna zadaća Hrvatskoga sabora, kao nositelja zakonodavne vlasti je donošenje zakona i drugih akata. Upravo ta njegova ovlast zahtijeva samostalnost u raspravljanju i odlučivanju (donošenju akata). Vodeći računa o nužnosti očuvanja samostalnosti Hrvatskoga sabora u provođenju svojih ustavnih i poslovničkih ovlasti, te uvažavajući neobvezujuću prirodu mišljenja Vlade, predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman.

28. Amandman zastupnika Davorina Mlakara na članak 128. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman obzirom da predlagatelj smatra kako je uvođenjem ovoga instituta u Konačni prijedlog poslovnika i uređenjem odredbi na predloženi način, omogućeno svim političkim opcijama da izraze svoj stav, uvažavajući pritom kvalitetu rada na sjednicama Sabora.

29. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 129. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:
Kao pod 28.

30. Amandman zastupnika Davorina Mlakara na članak 129. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Obzirom da predlagatelj nije prihvatio amandman zastupnika Davorina Mlakara na članak 128. Konačnog prijedloga poslovnika, nije prihvaćen predmetni amandman.

31. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 136. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Kako bi se u svakom slučaju omogućilo dobivanje što obuhvatnijeg i preciznijeg odgovora, predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman.

32. O amandmanu zastupnika Davorina Mlakara na članak 136., sukladno odredbi članka 171. stavka 6. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor nije glasovao.

33. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 146. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman obzirom da je odredbom članka 148. Konačnog prijedloga poslovnika omogućeno uvrštavanje Interpelacije u dnevni red sjednice Sabora odmah po dostavljenom izvješću.

34. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 147. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:
Kao pod 33.

35. Amandman zastupnika Borisa Blažekovića na članak 160. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Propisivanje zastupniku „prava na nagradu“, treba tumačiti kao „drugo pravo“, sukladno odredbi članka 21. ovoga Konačnoga prijedloga te  slijedom toga, nije predmet uređenja Konačnog prijedloga poslovnika kao niti pravo na nagradu „djelatnika“ (državnih službenika), koja su prava predmet uređenja posebnih propisa.

36. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 178. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Smisao propisivanja predmetnih rokova ogleda u činjenici uvrštavanja i rasprave predmetnih akata na dnevni red sjednice Sabora. Obzirom na potrebu donošenja pojedinih akata, dinamiku rada u radnim tijelima i na sjednici Sabora trebao bi što samostalnije moći koordinirati predsjednik radnog tijela, odnosno predsjednik Sabora. Osim toga, ne postoje poslovničke zapreke da se prijedlozi akata koje donosi Sabor uvrste u dnevni red sjednice Sabora te rasprave i donesu bez podnesenog izvješća radnog tijela, a čak i ako radno tijelo podnese izvješće, Sabor uvijek može odlučiti drugačije.

37. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 179. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:
Kao pod 36.

38. Amandman zastupnika Miroslava Tuđmana na članak 179. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

Odrediti da Sabor ne može provesti raspravu bez mišljenja radnog tijela značilo bi da Hrvatski sabor izravno ovisi ne samo o sadržaju već i o dinamici rada radnih tijela što, vodeći računa o nužnosti očuvanja samostalnosti Hrvatskoga sabora u provođenju svojih ustavnih i poslovničkih ovlasti, nikako nije prihvatljivo.

39. Amandman zastupnice Marije Lugarić na članak 223. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

40. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 224. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

41. Amandman zastupnika Miroslava Tuđmana na članak 228. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

42. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 228. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).
 
Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman kako bi, obzirom na dinamiku rada na sjednici Sabora, rad na sjednici što samostalnije mogao koordinirati predsjednik Sabora.

43. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 234. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:

U cilju povećanja kvalitete i bolje organizacije rada na sjednicama Sabora uređena je predmetna odredba te nije prihvaćen predmetni amandman. Osim toga, odredbom članka 37. Konačnog prijedloga poslovnika na način da je određeno kako Predsjedništvo Sabora utvrđuje godišnji plan zasjedanja Sabora još će više doprinijeti boljoj organizaciji rada, a time i većoj sigurnosti u rokove za raspravljanje svih tema na sjednici Sabora.

44. Amandman zastupnika Davorina Mlakara na članak 234. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).

Obrazloženje:
Kao pod 43.

45. Amandman Kluba zastupnika Hrvatskih laburista-Stranke rada na članak 250. Odbor ne prihvaća (0 glasova „ZA“).
 
Obrazloženje:

Predlagatelj nije prihvatio predmetni amandman obzirom da zbog potrebe donošenja pojedinih akata, dinamiku rada na sjednici Sabora trebao bi što samostalnije koordinirati predsjednik Sabora.

46. Amandman Odbora za zakonodavstvo na članak 295. Odbor prihvaća (7 glasova „ZA“).

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.
     


                PREDSJEDNIK ODBORA
 
              Peđa Grbin