Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti okoliša, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 848

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 70. sjednici održanoj 18. lipnja 2015. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti okoliša, s Konačnim prijedlogom zakona koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. lipnja 2015. godine uz prijedlog da se sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku. 

Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 95. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao matično radno tijelo. 

U uvodnom obrazloženju zamjenik ministra zaštite okoliša i prirode istaknuo je da se predloženim Zaknom vrši usklađivanje s Direktivom 2012/18/EU  o kontroli opasnosti od velikih nesreća koje uključuju opasne tvari, Direktivom 2001/42/EZ o procjeni učinaka pojedinih planova i programa na okoliš i Direktivom 2011/92/EZ o procjeni učinaka određenih javnih i privatnih projekata na okoliš. Predloženim Zakonom doprinjet će se poboljšanju postojećeg uređenja postupka procjene utjecaja na okoliš, unaprijediti sustav inspekcijskog nadzora te doprinijeti boljoj spremnosti operatera u sprječavanju velikih nesreća u postrojenjima u kojima se nalaze opasne tvari te manjoj ugrozi ljudskog zdravlja.

U raspravi je naglašeno kako navedeni Zakon donosi značajna poboljšanja, ali je ujedno ocijenjeno kako ga je zbog pravovremenog transponiranja pravne stečevine Europske unije  trebalo ranije  uputiti u saborsku proceduru. Izneseno je stajalište da bi, s obzirom na obim predloženog Zakona i značajne sadržajne izmjene, bilo prihvatljivije da se pristupilo izradi novog Zakona.

Predstavnici Zelene akcije podržali su predloženi Zakon te ocijenili da on donosi pozitivne novine. Pozitivnim su ocijenili izmjenu članka 168. kojim se propisuje pravo na pristup pravosuđu u pitanjima zaštite okoliša tj. propisuje da udruga civilnog društva iz članka 167. stavka 2. važećeg Zakona ima pravo osporavati odgovarajući upravni akti tijela javne vlasti za koji je ovim Zakonom, odnosno posebnim zakonom, predviđena mogućnost podnošenja žalbe odnosno tužbe te izjaviti žalbu Ministarstvu, odnosno podnijeti tužbu nadležnom sudu, a radi osporavanja zakonitosti akata, radnji i propusta, a da prethodno nije sudjelovala u svojstvu zainteresirane javnosti u postupku koji osporava. Zatraženo je da se ovo pravo ujedno prizna i fizičkim osobama.
Uočeno je da se predloženim Zakonom mijenja naziv Agencije za zaštitu okoliša u Hrvatska agencija za okoliš i prirodu te definira da Agencija obavlja stručne poslove zaštite prirode sukladno posebnom Zakonu kojim se uređuje zaštita prirode. Istaknuto je da je Vlada Republike Hrvatske 23. travnja 2015. godine donijela Odluku o smanjenju broja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima i osnivanju Povjerenstva za provedbu racionalizacije sustava agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba s javnim ovlastima te 7. svibnja 2015. godine Akcijski plan za provedbu ove Odluke. Navedenom Odlukom planirano je pripajanje Državnog zavoda za zaštitu prirode do kraja 2015. godine Agenciji za zaštitu okoliša. Budući da je Zakonom o zaštiti prirode („NN“, broj 80/2013) regulirano da stručne poslove  zaštite prirode za Republiku Hrvatsku obavlja Državni zavod za zaštitu prirode te da je navedenim Zakonom regulirano koje stručne poslove zaštite prirode obavlja Zavod u okviru svoje djelatnosti, postavljeno je pitanje u kojoj je mjeri izmjena ovoga Zakona usklađena s navedenom Odlukom Vlade Republike Hrvatske te hoće li u saborsku proceduru biti upućene izmjene Zakona o zaštiti prirode.
Upozoreno je na potrebu dopune prekršajnih odredbi na način da se za određene prekršaje omogući kažnjavanje i fizičkih osoba – obrtnika. Ujedno je istaknut prijedlog da se prekršajnim odredbama naglasi odgovornost jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i odgovornih osoba u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave za osiguravanje sredstava za financiranje zaštite okoliša.

U svezi članka 11. kojim se mijenja članak 57. kojim se uređuje sadržaj i način donošenja Plana intervencija kod iznenadnog onečišćenja mora istaknuto je da je navedeni Plan ujedno  dodatno reguliran člankom 30. Prijedloga zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, s Konačnim prijedlogom zakona koji je u saborskoj proceduri. Ocijenjeno je kako se time narušava načelo jasnoće i preciznosti zakona te istaknuto je da je navedeni Plan, kao i rok donošenja novog Plana trebalo definirati Zakonom o zaštiti okoliša.

Dodatna pojašnjenja zatražena su u svezi članka 13. kojim se mijenja članak 63. koji regulira obvezu provođenja strateške procjene za strategije planove i programe. Upozoreno je da  iz predloženih izmjena nije razvidno podrazumijevaju li ove izmjene obvezu provođenja strateške procjne i za prostorni plan županije, prostorni plan Grada Zagreba i velikoga grada, uključujući njihove značajne izmjene i dopune te za prostorne planove nacionalnih parkova, parkova prirode i planova, uključujući i njihove značajne izmjene i dopune. Zamjenik ministra pojasnio je da se ovim izmjenama i dopunama propisuje obvezna strateška procjena za strategije, planove i programe na lokalnoj razini te postupak ocjene o potrebi strateške procjene za strategije, planove i programe kojima se određuje uporaba malih površina na lokalnoj razini, kao i za manje izmjene i dopune strategija, planova i programa. Ujedno je Odbor upoznat sa sadržajem amandmana koje je u cilju poboljšanja teksta ovih odredbi predložio Odbor za zakonodavstvo, a koje će predlagatelj prihvatiti.

Dodatna pitanja postavljena su u svezi članka 29. kojim se mijenja članak 123.  na način da se odredbe ovoga Zakona o sprječavanju velikih nesreća koje uključuju opasne tvari koje se primjenjuju na područja postrojenja ne primjenjuju na posebnim propisima uređene sustave izvan područja postrojenja kao što su, između ostalih, i istraživanje i eksploatacija (vađanje/pridobivanje i oplemenjivanje) mineralnih sirovina u/na istražnim prostorima/eksploatacijskim poljima mineralnih sirovina. Predstavnik predlagatelja pojasnio je da su odredbe ovoga članka izmijenjene sukladno izuzećima definiranim Seveso III Direktivom.
 
Predloženo je da se u članku 51. kojim se mijenja članak 225. kojim se uređuju uvjeti za obavljanje inspekcijskog nadzora na način da poslove inspekcijskog nadzora može obavljati i osoba koja je završila diplomski sveučilišni studij ili integrirani diplomski stručni studij elektrotehničkog ili ekonomskog smjera, u navedenu dopunu uključe i osobe koje su završile geoinženjerski smjer ili smjer inženjerstvo okoliša. Naime, Geotehnički fakultet Sveučilišta u Zagrebu provodi studijske programe Geoinženjerstvo i Inženjerstvo okoliša kojima se osposobljavaju stručnjaci za zaštitu okoliša čije kompetencije u potpunosti zadovoljavaju zahtjeve za kompetencijama obavljanja stručnih poslova inspekcijskog nadzora.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (10 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O ZAŠTITI OKOLIŠA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića,  predsjednika Odbora. 
 


PREDSJEDNIK ODBORA

Branko Bačić, dipl.ing.