Odbor za rad i socijalno partnerstvo

Izvješće Odbora za rad i socijalno partnerstvo o Prijedlogu zakona o plaćama državnih službenika, prvo čitanje, P. Z. E. br. 244

Odbor za rad i socijalno partnerstvo Hrvatskoga sabora na 15. sjednici održanoj 28. siječnja 2009. godine, raspravljao je o Prijedlogu zakona o plaćama državnih službenika, P.Z.E. br. 244, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19. prosinca  2008. godine.

Odbor je navedeni akt raspravio sukladno čl.140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnome izlaganju predstavnik predlagatelja istaknuo je da je radnopravni status između državnih službenika i države kao poslodavca uređen Zakonom o državnim službenicima, a iz kojeg proistječe obveza donošenja posebnog zakona kojim će se urediti materijalna prava državnih službenika te načini i uvjeti promicanja državnih službenika.

Reforma sustava plaća stimulirati će visoko obrazovane kadrove  da ostaju raditi u državnoj službi, te motivaciji službenika za postizanjem bolje učinkovitosti, uz modernizaciju službeničkog sustava glavne su karakteristike ovoga Zakona. Nadalje, razvrstavanje radnih mjesta u platne razrede, povećani su rasponi plaća između službenika sa srednjom i službenika sa višom odnosno visokom stručnom spremom, te se novim Zakonom relativno podižu plaće službenika s visokom stručnom spremom, a što će doprinijeti ostvarivanju cilja o sposobnoj, stručnoj i efikasnijoj državnoj upravi.

Istaknuto je da je ovaj Prijedlog zakona plod dobre suradnje i u većem dijelu usuglašenih stavova između socijalnih partnera.

U raspravi je najveći broj primjedbi iznesen na odredbe Zakona koje se odnose na promicanje. Budući da se promicanje temelji na ocijeni rada, a čelnik tijela ocijenjuje državne službenike, većina članova Odbora smatra da se treba osigurati objektivnost sustava ocijenjivanja.

Po mišljenju Odbora moguće je spriječiti zlouporabu, odnosno subjektivan pristup u postupku ocijenjivanja tako da se podzakonskim aktom jasno utvrdi sadržaj izvješća o ocjeni rada, počevši od opisa planiranih zadataka do rokova izvršenja.

Nadalje, nejasne su odredbe članaka 23. 24 i 25., odnosno visina dodatka za posebne uvjete rada, te dodatak za pojedine vrste poslova i nagrade za izniman učinak. Postoji bojazan da bi se diskrecijskom odlukom čelnika tijela moglo pogodovati istom državnom službeniku više puta godišnje s nagradom od 3.000,00 kn za postizanje iznimnih učinaka.

Težnja predlagatelja da na cjelovit način uredi plaće državnih službenika, te nagradi  one koji postižu najbolje rezultate sustavom promicanja u više platne razrede, po mišljenju Odbora je pozitivna.

Stoga, Odbor podržava donošenje ovoga Zakona po redovitom postupku, jer to ostavlja dovoljno prostora i vremena da predlagatelj razmotri sve primjedbe, te dogovorno i odgovorno sa socijalnim partnerima otkloni postojeće nejasnoće. 

Nakon provedene  rasprave, Odbor je  jednoglasno (7 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese  slijedeći zaključak:

Prihvaća se Prijedlog zakona o plaćama državnih službenika

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio predsjednika Odbora, Borisa Kunsta.

PREDSJEDNIK ODBORA

Boris Kunst