Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 46. sjednici održanoj 28. siječnja 2015. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 22. siječnja 2015. godine.
Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja, koji je kazao da se ovim Zakonom usklađuje zakonodavstvo RH s pravnom stečevinom EU u dijelu koji se odnosi na primjedbe Europske komisije u postupku odobravanja poreza po tonaži broda kao dozvoljene potpore. Mijenjaju se i odredbe važećeg Zakona kojima je uređeno obvezno mirovinsko i zdravstveno osiguranje za članove posade brodova u međunarodnoj plovidbi na način da se stvaraju pretpostavke za izravnu primjenu Uredbe (EZ) br. 883/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti.
Jasnije se utvrđuju prava i obveze u pogledu uređenja i održavanja plovnosti plovnih putova, reguliraju se način i uvjeti postavljanja i održavanja objekata sigurnosti plovidbe, uvodi se Registar objekata sigurnosti plovidbe kao javna knjiga u elektroničkom obliku, klasifikacija objekata sigurnosti plovidbe te se uvodi i elektronički Registar luka koji vode lučke kapetanije. Preciznije se uređuju odredbe koje se odnose na naknade propisane Pomorskim zakonikom i to na način da se novim odredbama propisuje tko plaća naknadu, čiji je naknada prihod, koje javne usluge se pružaju temeljem prikupljenih sredstava od naknade i tko je izuzet od obveze plaćanja.
Uređuje se djelatnost istraživanja, ispitivanja, fotografiranja i/ili mjerenja mora, morskog dna i/ili morskog podzemlja unutarnjih morskih voda, teritorijalnog mora epikontinentalnog pojasa i gospodarskog pojasa Republike Hrvatske.
U raspravi je iskazana zabrinutost da li će ukidanje naknade za sigurnost plovidbe i zaštitu od onečišćenja koju su do sada plaćale samo strane brodice, a u buduće će plaćati sve jahte i brodice bez obzira na državnu pripadnost i koja će biti objedinjena sa sadašnjom naknadom za korištenje objekata, za domaće brodice i jahte, značiti povećanje dosadašnjih davanja. Naglašeno je da objedinjavanjem ovih naknada ne bi trebalo doći do povećanja financijskog opterećenja sudionika u pomorskom prometu.
Članovi Odbora također su mišljenja da prihodi trgovačkog društva Plovput trebaju ostati na sadašnjoj razini radi njihove osnovne zadaće, a to je sigurnost plovidbe.
U cilju zaštitu morske obale i mora od onečišćenja, iznijete su određene kritike u smjeru nedovoljne opremljenosti i nedostatnih financijskih sredstava za slučaj intervencija kod iznenadnih onečišćenja većih razmjera. Predloženo je i promisliti o osnivanju posebnog fonda za ovu namjenu.
Na upit članova Odbora predlagatelj je pojasnio da je odobravanje poreza po tonaži broda dozvoljena potpora te nema ukidanja potpore ukoliko je u skladu sa primjedbama Europske komisije uređen omjer državne pripadnosti brodova u floti brodova prijavljenoj u porez po tonaži.
Iznijete su određene primjedbe na izmjene sustava zdravstvenog osiguranja hrvatskih pomoraca i njihovih obitelji. Iako se Uredba (EZ) br. 883/2004 o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti izravno primjenjuje, pojaviti će se niz administrativnih komplikacija za pomorce koji plove na stranim brodovima. Postavljeno je pitanje koliko se radi na interesima hrvatske države te isto tako, kakvo je mišljenje i koje su eventualne primjedbe Sindikata pomoraca.
Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (6 ”za” i 3 ”suzdržana”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru da donese
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA POMORSKOG ZAKONIKA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Nadu Turina - Đurić, predsjednicu Odbora, odnosno u slučaju njezine spriječenosti Antu Kulušića, potpredsjednika Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Nada Turina – Đurić