Odbor za informiranje, informatizaciju i medije

Izvješće Odbora za informiranje, informatizaciju i medije s rasprave o Izvješću o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2018. godinu

05.06.2019.

Odbor za informiranje, informatizaciju i medije raspravio je na 26. sjednici, održanoj 5. lipnja 2019. godine Izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2018. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavio Povjerenik za informiranje, aktom od 28. ožujka 2019. godine.

Odbor je navedeno Izvješće raspravio kao matično radno tijelo.

U vrijeme rasprave Odbor je raspolagao s Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske na predmetno Izvješće.

U uvodnom obrazloženju Povjerenik za informiranje istaknuo je da su obveznici primjene Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti, te je u svrhu osiguranja lakše primjene Zakona izrađen instruktivni popis tijela javne vlasti. Njime je obuhvaćeno 5.797 tijela javne vlasti koja su obveznici  podnošenja izvješća. Izvješće o provedbi Zakona za 2018. dostavilo je 4.856 tijela javne vlasti, odnosno 83,77% evidentiranih tijela javne vlasti, što je blago povećanje u odnosu na prethodnu godinu. Obradom pristiglih izvješća utvrđeno je da 2.563 tijela nije zaprimilo niti jedan zahtjev za pristup informacijama, a 2.293 tijela zaprimilo je ukupno 18.092 zahtjeva, od čega 17.699 zahtjeva za pristup informacijama, te 393 zahtjeva za ponovnu uporabu informacija. Zajedno s 390 prenesenih nerješenih zahtjeva za pristup informacijama prenesenih iz ranijih razdoblja, na rješavanju je tijekom 2018. bilo ukupno 18.089 zahtjeva za pristup informacijama. U zakonskom roku riješeno je 17.108 ili 94,58%. U 14.721 ili 83% slučajeva omogućen je u cijelosti ili djelomično pristup informacijama, u 780 slučajeva je odbijen, a u 420 odbačen. Što se tiče zahtjeva za ponovnu uporabu, samo 93 tijela javne vlasti iskazala su zaprimanje zahtjeva.

Povjernik za informiranje je drugostupanjsko tijelo za rješavanje žalbi korisnika na odluke tijela javne vlasti kao i u slučaju nepostupanja tijela po zahtjevu u zakonskom roku (tzv. šutnja uprave). Tijekom 2018. podneseno je ukupno 1.010 žalbi, od kojih se 1.004 (99,40% ) odnosilo na rješavanje zahtjeva za pristup informacijama, a 6 (0,60%) na ponovnu uporabu informacija. Udio žalbi zbog šutnje uprave je i dalje zabrinjavajuće visok i iznosi 485 ili 48,02%, što predstavlja jedan od ključnih problema u primjeni Zakona. Također je zadržan trend podnošenja velikog broja žalbi od strane istih fizičkih osoba, što tijela često ocjenjuju kao zlouporabu prava. Ured povjernika imao je tijekom 2018. u rješavanju 1.333 žalbe od čega je riješeno 1.026 žalbi, odnosno 76,97%. U odnosu na ukupan broj žalbenih predmeta u rješavanju, na šutnju uprave odnose se 533 ili 39,98%, a njih 800 ili 60,02% na odbijajuća ili odbacujuća rješenja tijela javne vlasti. Tijekom 2018. pokrenuto je i 300 upravnih sporova, što je 71,43% upravnih sporova više nego u prethodnoj godini. U 91,01% slučajeva Visoki upravni sud RH potvrdio je odluku Povjernika.

Što se tiče proaktivnog postupanja tijela javne vlasti uočeno je da su najzastupljenije informacije o organizaciji tijela, opći akti i odluke, te strateški i planski dokumenti, dok se u manjoj mjeri objavljuju informacije u vezi provedbe svjetovanja s javnošću i osiguravanja javnosti rada i informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima. Tijela javne vlasti u izvještajnom razdoblju provela su ukupno 4.544 savjetovanja, među kojima najviše jedinice lokalne i područne samouprave 3.303. Savjetovanje je provedeno za 418 od 586 propisa objavljenih u Narodnim novinama među kojima su svi zakonski prijedlozi. Putem sustava e-Savjetovanja dostavljeno je ukupno 23.035 komentara od kojih je prihvaćeno njih 2.929, a djelomično prihvaćeno 1.642, dok nije prihvaćeno 7.086 komentara.Tijekom 2018. provedeno je ukupno 26 neposrednih inspekcijskih nadzora, 2 posredna inspekcijska nadzora kao i ciljani posredni nadzori po predstavkama korisnika, te je organizirano 28 edukacija za službenike tijela i 8 edukacija za korisnike.

Predstavnik Ministarstva uprave obrazložio je Mišljenje Vlade RH, kojim se predlaže da se prihvati ovo Izvješće uz napomenu da treba dopuniti pod točkom 3. Ponovna uporaba informacija podtočku 3.3.1. Pravni okvir i Politika otvorenih podataka vezano za projekt Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva ”Prilagodba informacijskih sustava Tijela Javnog Sektora Portalu otvorenih podataka (open data)”, te u dijelu o broju provedenih savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u odnosu na akte koji su se donosili po postupku propisanom Zakonom o procjeni učinaka propisa na način da se pojedinačno navede o kojim se aktima radi. Mišljenjam Vlade predlaže se i da se ubuduće analitička izvješća Povjerenika za informiranje dostavljaju i tijelima koja su obuhvaćena analizom.
 
U raspravi na Odboru skrenuta je pozornost na kvalitetu javnog savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u kojima se vrlo malo primjedbi prihvaća. Postavljeno je i pitanje što je s onim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave koje ne ispunjavaju svoje obveze po ovom Zakonu. Odgovoreno je da će se u prvom redu poraditi na edukaciji, a ako ona ne bude dala rezultata uslijedit će moguće sankcije i nadzor, te izvješćivanje Ministarstva uprave.  

Nakon provedene rasprave Odbor je, sukladno Mišljenju Vlade Republike Hrvatske, jednoglasno ( s 8 glasova ”ZA), odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći 

Z A K L J U Č A K

Prihvaća se Izvješće o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2018. godinu. 

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je Sunčana Glavak, predsjednica Odbora.


PREDSJEDNICA ODBORA

Sunčana Glavak