Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit, prvo čitanje, P.Z. br. 184

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 21. sjednici održanoj 9. prosinca 2008. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio Klub zastupnika SDP-a u Hrvatskome saboru, aktom od 28. listopada 2008. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je, na temelju odredbe članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o predmetnom Zakonu kao matično radno tijelo.  
Uvodno je predstavnik Kluba zastupnika SDP-a, predlagatelja ovoga Zakona, istaknuo da se predložene izmjene i dopune Zakona o porezu na dobit predlažu kako bi se poticala veća ulaganja u otvaranje novih radnih mjesta, odnosno povećanje proizvodnje, poduzetnike treba osloboditi plaćanja poreza na dobit umanjujući poreznu osnovicu za dio dobiti koja se reinvestira ili zadržava za obrtne svrhe do eventualne isplate. Istovremeno predloženo je povećanje porezne osnovice za isplate iz zadržane dobiti iz ranijih razdoblja koja se isplaćuje kao dividenda a za koju nije plaćen porez na dobit. Predložene izmjene i dopune Zakona primjenjivale bi se od 1. siječnja 2009. godine, odnosno početkom nove proračunske godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspolagao je sa pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske (Klasa: 410-01/08-01/02 od 27. studenoga 2008. godine) koja ne podržava Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona  o porezu na dobit koji je predložio Klub zastupnika SDP-a u Hrvatskome saboru.
U raspravi na Odboru prevladalo je mišljenje kojim se podupire stajalište Vlade Republike Hrvatske da se ne podrži predmetni Zakon iz razloga što su porezne olakšice, oslobođenja i poticaji, vezano uz poorez na dobit, propisani između ostalog i posebnim propisima (Zakonom o područjima posebne državne skrbi, Zakonom o brdsko planinskim područjima, Zakonom o obnovi i razvoju Grada Vukovara, Zakonom o poticanju ulaganja, Zakonom o slobodnim zonama, Zakonom o državnoj potpori za obrazovanje i izobrazbu, Zakonom o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju). Navedeni posebni zakoni koji propisuju porezne olakšice usklađeni su s pravnom stečevinom Europske unije i europskim sustavom državnih potpora, a propisuju umanjenje stope poreza na dobit ispod propisane stope od 20%, a u nekim slučajevima stopa poreza na dobit iznosi i 0%. Osim navedenog, postoje i smanjenja osnovice poreza na dobit sukladno Zakonu o porezu na dobit. Uvođenje novih olakšica koje bi smanjile osnovicu poreza na dobit, utječe i na smanjenje prihoda od poreza na dobit u državnom proračunua Republike Hrvatske, budući je porez na dobit u cijelosti prihod državnog proračuna Republike Hrvatske. Vlada Republike Hrvatske procjenjuje da će se u državnom proračunu Republike Hrvatske prihodi od poreza na dobiti smanjiti za oko 2,4 milijarde kuna ( u slučaju prihvaćanja odredbi predloženog Zakona).

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio  je večinom glasova (7 glasova „za“ i 6 glasova „protiv“) predložiti Hrvatskome saboru slijedeći

ZAKLJUČAK

1. Ne prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik dr.sc. Goran Marić, predsjednik Odbora.


PREDSJEDNIK  ODBORA

      dr.sc. Goran Marić