Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcijama za 2013. i 2014. godinu

Odbor za zaštitu okoliša Hrvatskoga sabora raspravio je, na 1. sjednici održanoj 16. veljače 2012. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu, Prijedlog financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. veljače 2012. godine.

Odbor za zaštitu okoliša, na temelju članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je Prijedlog državnog proračuna kao zainteresirano radno tijelo.

Uvodno obrazloženje podnijeli su predstavnik Ministarstva financija, predstavnici Ministarstva zaštite okoliša i prirode, pomoćnica direktora Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, ravnatelj Agencije za zaštitu okoliša te ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu prirode. Naznačeno je da je za Ministarstvo zaštite okoliša i prirode ukupno planirano 272.816.273,00 kune u 2012. godini. Financijskim planom Fonda za 2012. godinu planirani su ukupni prihodi u iznosu od 1.196.514.000 kn, ukupni rashodi u iznosu od 1.183.372.000 kn te suficit u iznosu 13.142.000 kn. Ravnatelj Agencije za zaštitu okoliša naglasio je da je Državnim proračunom za 2012. planirano 32% više sredstava u odnosu na 2011. godinu, ali ujedno istaknuo važnost kadrovskog jačanja Agencije i nedostatnog planiranja sredstava za ove namjene za 2012. godinu. Ravnatelj Državnog zavoda za zaštitu prirode naglasak je dao na poslove izrade prijedloga mreže NATURA 2000 te stvaranje preduvjeta za ispunjavanje obveze izvješćivanja o stanju u navedenoj mreži.

Nakon uvodnog izlaganja uslijedila je rasprava u kojoj je izraženo zadovoljstvo da je Zakonom o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave („NN“ 150/2011) ustrojeno Ministarstvo zaštite okoliša i prirode koje će, sukladno definiranom djelokrugu, pridonijeti da se na učinkovit način ostvaruje zaštita okoliša i prirode.

Posebno je istaknuto da su u kontekstu smanjenja manjka državnog proračuna za 2012. godinu s 14,9 milijardi kuna na 9,9 milijardi kuna provedene mjere racionalizacije proračunske potrošnje na svim razinama, uključujući i Ministarstvo zaštite okoliša i prirode koje se u planiranju proračunskih stavki kretalo u zadanim okvirima. Ujedno je, sa stajališta važnosti problematike zaštite okoliša i prirode, pozitivnim posebno naglašeno povećanje ukupnih planiranih proračunskih sredstava za navedeno Ministarstvo te povećanje planiranih sredstava za izvanproračunskog korisnika Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. U cilju cjelovitog sagledavanja planiranih sredstava napomenuto je da je projekcijama za 2013. i 2014. godinu planirana dinamika realizacije nekih projekata za koja se sredstva ne planiraju u Državnom proračunu za 2012. godinu (istaknut primjer izgradnje RCGO Piškornica).

S druge strane izraženo je stajalište da je iz ovakvog prikaza proračunskih stavki Ministarstva zaštite okoliša i prirode, primjerice onih vezanih uz administraciju i upravljanje Ministarstvom, teško nedvojbeno zaključiti povećavaju li se i u kojoj mjeri planirana proračunska sredstava za Ministarstvo budući da za određene proračunske stavke nisu naznačeni usporedni podaci za 2011. godinu. Ovakvim prikazom stječe se dojam da je riječ o povećanju proračunskih sredstava u 2012. godini iako se u suštini radi o materijalnim rashodima, rashodima za plaće, doprinose na plaće, naknade troškova zaposlenima i slično za djelatnike koji su obavljali poslove zaštite okoliša i prirode u sklopu bivšeg Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva te Ministarstva kulture, a koje je sada preuzelo ovo Ministarstvo. Izražena je sugestija da je navedene rashode trebalo procijeniti i iskazati ih u adekvatnom dijelu u razdjelu Ministarstva zaštite okoliša i prirode.
Podržan je nastavak aktivnosti na uspostavi cjelovitog sustava gospodarenja otpadom i izgradnji centara za gospodarenje otpadom. Uočeno je da je u 2012. godini za gospodarenje otpadom planirana trećina od ukupno planiranih sredstava za Ministarstvo od čega se najveći dio odnosi na nastavak realizacije projekata izgradnje CGO Marišćina i CGO Kaštijun.

Posebno je ukazano na prisutan problem lokacija visoko onečišćenih otpadom (crnih točaka) u Republici Hrvatskoj koje svojim postojanjem predstavljaju realnu opasnost za okoliš. Istaknuta je potreba što skorijeg saniranja lokacije bivše tvornice Adriavinil u Kaštel Sućurcu te prostora bivše tvornice ferolegura u Dugom Ratu.

Izraženo je mišljenje o potrebi preispitivanja opravdanosti osnivanja nacionalne agencije za upravljanje nacionalnim parkovima i parkovima prirode, a što je u obrazloženju naznačeno kao prioritetan zadatak. Naglašeno je da već osnovane javne ustanove nacionalnih parkova i parkova prirode obavljaju djelatnost zaštite, održavanja i promicanja tih zaštićenih područja.
Postavljeno je pitanje uloge Agencije za energetsku učinkovitost i obnovljive izvore energije u odnosu na Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Za navedenu Agenciju proračunska sredstva planirana su u Ministarstvu graditeljstva i prostornoga uređenja.

Tijekom rasprave zatraženo je dodatno pojašnjenje planiranih sredstava za rashode za usluge te prihode po posebnim propisima u Financijskom planu Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

Uočeno je da su u proračunu za 2012. godinu planirana sredstva za poticanje nevladinih udruga u visini od svega 90.000,00 kuna.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“, 5 glasa „protiv“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje

DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2012. GODINU I PROJEKCIJE ZA 2013. I 2014. GODINU

te sljedećih odluka:
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Agencije za upravljanje državnom imovinom za 2012. i projekcije za 2013. i 2014. godinu.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

Branko Bačić, dipl.ing.