Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama, drugo čitanje, P. Z. br. 620

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 47. sjednici održanoj 2. srpnja 2014. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 24. lipnja 2014. godine. Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Konačni prijedlog zakona kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnica predlagatelja ukratko je prezentirala predložena zakonska rješenja, posebice u dijelu kojim je regulirana problematika izdvajanja šume i/ili šumskog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske iz šumskogospodarskog područja te uvjeti izgradnje golf igrališta i kampova. Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi je istaknuto da je, iako je predlagatelj prihvatio zaključak Odbora da se o predloženom Zakonu provede rasprava u dva čitanja, ujedno prilikom izrade ovog Konačnog prijedloga zakona propustio priliku ozbiljno razmotriti i usvojiti primjedbe Odbora. Ponovno je ukratko naznačeno da se ovako definiranim zakonskim rješenjima dovodi u pitanje očuvanje vrijednih šuma i šumskog zemljišta posebice zbog dane mogućnosti da se na šumi i šumskom zemljištu mogu utvrđivati građevinska područja za bilo koju namjenu. Budući da se navedenim ozbiljno dovodi u pitanje proklamirane ciljeve zaštite šuma i šumskog zemljišta ukazano je na nužnost da se ovim Zakonom propišu uvjeti i kriteriji proširivanja građevinskog područja na šumu i šumsko zemljište te jasno definira vrsta projekata koji se ne bi smjeli razvijati na prostoru šuma i šumskog zemljišta.

Neprihvatljivim je ocijenjena mogućnost gradnje golf igrališta i kampa koji su prostornim planom predviđeni na šumi i šumskom zemljištu s tim da se ista površina ne uključuje u građevinsko područje i ostaje u šumskogospodarskom području Republike Hrvatske, a svrha se ostvaruje osnivanjem prava građenja. Upozoreno je na činjenicu da prostor kampa u suštini predstavlja građevinsko zemljište budući da je nužno opremljen infrastrukturom.

Član Odbora iz reda javnih, znanstvenih i stručnih djelatnika, a koji je ujedno član Hrvatske komore inženjera šumarstva i drvne tehnologije iznio je prijedloge izmjena članka 5., 8. i 30. Konačnog prijedloga zakona. U članku 5. Konačnog prijedloga zakona predlaže se u izmijenjenom članku 17. stavku 2. iza riječi „Hrvatska“ brisati točku i dodati riječi: „na način i uz uvjete propisane ovim Zakonom i posebnim propisima“. Ovom dopunom vratila bi se navedena formulacija iz važećeg Zakona te se uskladio predloženi Zakon sa Zakonom o zaštiti prirode („Narodne novine“, br. 80/2013.). U članku 8. Konačnog prijedloga Zakona predlaže se u izmijenjenom članku 22. u stavku 6. iza riječi „službu“ brisati točku i dodati riječi: “za šumoposjednike koji gospodare s manje od 20 ha šuma ili po mjerilima koje će propisati ministar pravilnikom“. Navedenom izmjenom pomoglo bi se malim šumposjednicima da lakše dosegnu prag ekonomske održivosti u gospodarenju njihovim šumoposjedima te osigurao diferencirani pristup velikim i malim šumoposjednicima u financiranju troškova izrade, obnove ili revizije programa gospodarenja i troškova rada stručnog povjerenstva. U članku 30. Konačnog prijedloga zakona predlaže se u izmijenjenom članku 61. proširiti odgovarajućom izmjenom obvezu osiguravanja financijskih sredstava iz djelatnosti gospodarenja na sve koji gospodare šumama u Republici Hrvatskoj bez obzira na ciljeve i oblik vlasništva. Otvoreno je i pitanje izdvajanja šuma za potrebe nadzora državne granice bez jasno definiranih kriterija po kojima bi se navedeno provodilo. Naime, ovdje se radi o velikim površinama i potencijalno značajnom smanjivanju nacionalnog potencijala šuma za skladištenje CO2 kojeg definira Kyoto protokol. Članovi Odbora podržali su navedene prijedloge i primjedbe uz napomenu da ih predlagatelj do rasprave na plenarnoj sjednici razmotri te se o njima očituje tijekom rasprave. 

U svezi članka 50. stavka 4. važećeg Zakona kojim je regulirano da ministar donosi propis o vrsti šumskih radova te minimalnim uvjetima za njihovo izvođenje istaknuta je potreba da se prilikom izrade novog pravilnika u isti uključe i prvostupnici obrazovani u sustavu Bolonje na Šumarskom fakultetu. Sa stajališta postojećih obveza jedinica lokalne samouprave za šumskogospodarska područja zatraženo je pojašnjenje odredbi izmijenjenog članka 55. kojima je regulirano plaćanje naknada za izdvojene šume i šumska zemljišta koja su prostornim planom proglašena građevinskim područjem.
U raspravi je ujedno dana ocjena da provođenje predloženog Zakona neće pridonijeti najavljivanim poboljšanjima u dijelu ubrzavanja procedura i poticanja gospodarskog oporavka RH.

Nakon provedene rasprave Odbor većinom glasova nije podržao donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama jer je za donošenje Zakona glasovalo 6 članova Odbora, a 7 članova Odbora je bilo protiv.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Branka Bačića,  predsjednika Odbora. 


PREDSJEDNIK ODBORA

Branko Bačić, dipl.ing.