Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 26. sjednici održanoj 8. studenoga 2017. godine raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 26. listopada 2017. godine.
Odbor je navedeni Prijedlog raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 60. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Predstavnik predlagatelja istaknuo je kako se ovim Prijedlogom zakona, u bitnom, vezano uz referendum za opoziv općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovog zamjenika propisuje da se referendum za opoziv općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovog zamjenika ne smije raspisati prije proteka roka od 6 mjeseci od održanih izbora ni ranije održanog referenduma za opoziv. U odnosu na dosadašnju ovlast općinskog načelnika, odnosno gradonačelnika za raspuštanje vijeća mjesnog odbora, ta ovlast dodjeljuje se predstavničkom tijelu koje je ovlašteno i za raspisivanje izbora za članove vijeća mjesnog odbora. U dijelu koji se odnosi na raspuštanje predstavničkog tijela, utvrđuje se novi razlog za raspuštanje, i to ako predstavničko tijelo u tekućoj godini ne donese proračun za sljedeću godinu niti odluku o privremenom financiranju, te ukoliko ne donese proračun do proteka roka privremenog financiranja. Ciljevi koji će proizaći iz predloženih rješenja utvrđenih ovim Zakonom usmjereni su k racionalizaciji sustava lokalne i područne (regionalne) samouprave, jačanju političke stabilnosti u jedinicama, osiguravanju kontinuiteta u njihovom radu, te smanjivanju mogućnosti učestalog održavanja prijevremenih izbora.
Tijekom rasprave navedeno je kako se prijedlogom skraćivanja roka s 12 na 6 mjeseci u kojemu se ne smije raspisati referendum za opoziv načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovog zamjenika, neće suštinski ništa promijeniti, a pogotovo u odnosu na lakše provođenje referenduma. Naime, uvjeti koji su propisani važećim Zakonom, određeni su na način da otežavaju, odnosno onemogućavaju njegovo provođenje.
Također, istaknuta je primjedba na dodani članak 69. a posebno u dijelu koji se odnosi na stavak 1. Navedeno je kako predložena odredba omogućuje da se prijedlog proračuna povuče prije njegova izglasavanja u cjelini te da se naknadno podnese prijedlog, a pritom nisu određeni nikakvi rokovi za njegovo ponovno podnošenje. Međutim, pojašnjeno je kako su rokovi za podnošenje prijedloga proračuna određeni Zakonom o proračunu ta kako ih nije potrebno posebno propisivati ovim Zakonom.
Navedeno je kako se predloženim promjenama Zakona omogućava da se zbog nedonošenja proračuna raspušta predstavničko tijelo, ali ne i nositelj izvršne vlasti. Na taj način „...se stvara potpuno neodgovoran dužnosnik izvršne vlasti, bez mehanizma da ga se sankcionira...“. S tim u vezi predloženo je propisati jednostavnije zakonske pretpostavke za pokretanje referenduma za opoziv od strane građana ili propisati ovlast predstavničkom tijelu za donošenje odluke (kvalificiranom većinom) o pokretanju referenduma za opoziv.
Osim toga istaknuto je kako se ovim Prijedlogom u određenoj mjeri „...onemogućava gradonačelniku da vlada...“ te kako je potrebno preispitati odredbe koje se odnose na podnošenje prijedloga proračuna i ovlasti predstavničkog tijela da ga amandmanima izmijeni.
Odbor većinom glasova (7 glasova „ZA“ i 1 glas „PROTIV“) podupire donošenje ovoga Zakona. Sve primjedbe i prijedlozi dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga ovoga Zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio akademika Željka Reinera, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
akademik Željko Reiner