Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 16. sjednici, održanoj 24. ožujka 2021., razmotrio je Konačni prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1148 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva te izmjeni Uredbe (EZ) br. 1907/2006 i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 98/2013, drugo čitanje, P. Z. E. br. 63, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. ožujka 2021.
Sukladno članku 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je predloženi zakonski prijedlog razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela.
U uvodnom obrazloženju Konačnog prijedloga zakona predstavnik predlagatelja je istaknuo da se donošenju Uredbe (EU) 2019/1148 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva te izmjeni Uredbe (EZ) br. 1907/2006 i stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 98/2013 (dalje u tekstu: Uredba) pristupilo zbog nedostatnog uređenja pojedinih segmenata u Uredbi (EU) br. 98/2013 Europskog Parlamenta i Vijeća od 15. siječnja 2013. o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva, odnosno zbog nedostatno utvrđenih obveza gospodarskim subjektima i internetskom tržištu pri prodaji tvari koje iznad određene koncentracije mogu biti korištene za izradu eksplozivnih naprava „kućne izrade“ (prekursori eksploziva), kao i radi ojačanja inspekcijskog nazora kako bi isti postao učinkovit.
Zakon koji je trenutno na snazi „prati“ Uredbu (EU) br. 98/2013 Europskog Parlamenta i Vijeća od 15. siječnja 2013. o stavljanju na tržište i uporabi prekursora eksploziva, te je bilo potrebno novim zakonskim prijedlogom slijediti novu Uredbu i gospodarskim subjektima koji drugim gospodarskim subjektima stavljaju na raspolaganje prekursore eksploziva propisati obvezu pisanog obavješćivanja da su nabava, uvođenje, posjedovanje ili uporaba ograničenog prekursora eksploziva od strane pojedinačnih korisnika podložni ograničenju iz Uredbe, kao i obvezu obavješćivanja zaposlenika odmah po zapošljavanju, i jednom godišnje nakon toga, o proizvodima koje stavljaju na tržište, a koji sadrže prekursore eksploziva.
Nadalje, bilo je potrebno propisati i obveze internetskog tržišta koje se pojavljuje u ulozi posrednika o opciji prijavljivanja sumnjivih transakcija.
Predstavnik predlagatelja je istaknuo da se Zakonom određuju nadležna tijela (Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo poljoprivrede, Ministarstvo zdravstva te Državni inspektorat Republike Hrvatske), kao i njihove obveze i postupci za provedbu Uredbe i Zakona.
Ministarstvo unutarnjih poslova utvrđeno je i kao nacionalna kontaktna točka za prijavu sumnjivih transakcija ili značajnih nestanaka ili krađa tvari ili smjesa koje mogu poslužiti za izradu eksploziva, za prikupljanje podataka i izvješćivanje Europske komisije o prijavljenim sumnjivim transakcijama i značajnijim nestancima ili krađama, provedenim inspekcijskim nadzorima i aktivnostima za podizanje svijesti o prekursorima eksploziva.
Zaključno je istaknuo da je Ministarstvo unutarnjih poslova nadležno i za provedbu kriminalističkih istraživanja u slučaju prijava sumnjivih transakcija sukladno odredbama Zakona o kaznenom postupku i Zakona o policijskim poslovima i ovlastima.
Bez rasprave, jednoglasno, s 8 glasova „ZA“, Odbor predlaže Hrvatskome saboru donošenje
ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2019/1148 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 20. LIPNJA 2019. O STAVLJANJU NA TRŽIŠTE I UPORABI PREKURSORA EKSPLOZIVA TE IZMJENI UREDBE (EZ) BR. 1907/2006 I STAVLJANJU IZVAN SNAGE UREDBE (EU) BR. 98/2013.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Nikša Vukas, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Mario Kapulica, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Nikša Vukas