Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. E br. 837

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 48. sjednici održanoj 20. svibnja 2015. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 30. travnja 2015. godine.

Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Odbor je raspolagao pisanim mišljenjem Hrvatskog društva za medicinu rada na  navedeni akt.

Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja, koji je kazao da se ovim Zakonom usklađuje zakonodavstvo Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske Unije u dijelu koji se odnosi na olakšavanje prekogranične razmjene informacija o prometnim prekršajima protiv sigurnosti prometa na cestama. Nadalje, u članku 221. važećeg Zakona predlaže se brisanje stavaka 3. i 4. radi usklađivanja s odredbama Direktive 2006/126/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 20. prosinca 2006. o vozačkim dozvolama (Preinaka) (SL L 403, 30. 12. 2006.), odnosno predlaže se brisanje odredbe kojom mladi vozači (u dobi do 24 godine) nisu smjeli upravljati osobnim vozilom čija snaga motora prelazi 80 kW.

Izmjenama važećeg Zakona propisuje se da obveza odjave vozila postaje isključivo obveza novog vlasnika vozila u slučaju prodaje ili drugog načina promjene vlasništva na vozilu. Za produženje valjanosti vozačke dozvole, nakon navršene 65. godine života, važeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje obvezu obavljanja zdravstvenog pregleda, što se u praksi pokazalo kao prekomjeran financijski teret za građane te životne dobi te se stoga predlaže rješenje po kojem se zdravstveni pregled treba obaviti samo u slučaju da je obveza zdravstvenog pregleda utvrđena zdravstvenim uvjerenjem na temelju kojeg je vozačka dozvola izdana. Nadalje, oduzima se vozačka dozvola vozaču sve dok se ne podvrgne zdravstvenom pregledu pri drugostupanjskom zdravstvenom povjerenstvu u slučajevima kada je zdravstvena sposobnost vozača i kandidata za vozače različito ocijenjena u jednoj ili više zdravstvenih ustanova.

Na upit članova Odbora o razlozima ukidanja ograničenja za mlade vozače kada je već u praksi dobro prihvaćena, predlagatelj je obrazložio da važeće odredbe nisu jednako primjenjive na domaće i strane vozače. Dodao je da niti jedna država u Europskoj uniji nema ovakvu vrstu ograničenja. S tim u vezi, naglasio je da na snazi i dalje ostaju odredbe o ograničenju brzine i nulte tolerancije na alkohol kod mladih vozača. Dio članova Odbora iskazao je bojazan o mogućem povećanju broja prometnih nesreća radi činjenice da mladi vozači obzirom na vozačko iskustvo, u automobilu jače snage nemaju osjećaj brzine, dok je većina članova Odbora mišljenja da je ukidanje ove odredbe za mlade vozače dobro rješenje, naročito što je Republika Hrvatska turistička destinacija.

U raspravi je pozdravljeno ukidanje obveze obavljanja zdravstvenog pregleda za produljenje vozačke dozvole nakon navršene 65. godine života, tim više što je i Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu na jednoj od prethodnih sjednica zatražio od Ministarstva unutarnjih poslova informaciju o razlozima propisivanja ove obveze te je bio mišljenja da navedenu odredbu treba ublažiti ili promijeniti jer predstavlja dodatno financijsko opterećenje umirovljenicima.

Predsjednica Odbora zatražila je od predlagatelja da razmisli o prijedlogu kojim bi se jedinicama lokalne samouprave dala mogućnost da uz prethodnu suglasnost nadležnog ministarstva, na kritičnim prometnim točkama u naseljima i magistralnim putovima, postave fiksne uređaje koji bi kontrolirali brzinu. Naime, smatra da broj prometnih policajaca u manjim sredinama nije dovoljan, naročito za vrijeme turističke sezone. Pojačanje mjera nadzora cestovnog prometa zasigurno bi pridonijelo većoj sigurnosti prometa na cestama, a odgovornost za stanje sigurnosti djelomično bi se prenijela i na jedinice lokalne samouprave.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora većinom glasova (6 ”za” i 4 ”suzdržana”) odlučio je predložiti Hrvatskom saboru da donese

ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Nadu Turina - Đurić, predsjednicu Odbora, odnosno u slučaju njezine spriječenosti Antu Kulušića, potpredsjednika Odbora.

        PREDSJEDNICA ODBORA
                             Nada Turina – Đurić, v.r.