Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu

09.10.2024.

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 4. sjednici održanoj 9. listopada 2024. godine, raspravio je Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 3. listopada 2024. godine.

Odbor je predmetni akt raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora. 

Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da slijedom ukupno planiranih prihoda u iznosu od 30,3 milijardi eura te ukupno planiranih rashoda u iznosu od 33,6 milijardi eura, manjak državnog proračuna za 2024. godinu planiran je u iznosu od 3,3 milijardi eura ili 3,9% BDP-a.

U raspravi, članovi Odbora posebno su se osvrnuli na razdjel Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kojeg je uvodno obrazložio državni tajnik. Tekući financijski plan za 2024. godinu iznosi ukupno 1.547.963.623 eura, a nakon rebalansa 1.500.392.816. Ovim se prijedlogom plan u limitu povećava za 62.211.288 eura, zajedno s iskazanim uštedama u iznosu od 45.830.884 eura i nedostatnim sredstvima u iznosu od 108.042.172 eura, a ukupni se Plan Ministarstva smanjuje za 47.570.807 eura, što to je najvećim dijelom rezultat smanjenja sredstava planiranih na stavkama i izvorima koji nisu u limitu i ne utječu na deficit.

Iskazane uštede odnose se na pojedine projekte iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, Programa konkurentnost i kohezija te na ostale projekte za koje je utvrđena sporija dinamika provedbe projekata: Nacionalni sustav za suzbijanje onečišćenja mora velikih razmjera-EAS HR, Obnova SAR flote lučkih kapetanija, Gradnja i tehničko održavanje plovnih putova unutarnjih voda, Rekonstrukcija, obnova i održavanje poslovnih zgrada Ministarstva, Provedba ugovora o koncesiji-Bina-Istra, Sufinanciranje javne usluge u cestovnom prijevozu putnika, Potpora trgovačkim društvima u javnom sektoru u pripremi i provedbi projekata planiranih za sufinanciranje iz EU fondova, Unapređenje strukturnih reformi željeznice, Modernizacija lučkog područja Luke Šibenik te na projektima gradnje i održavanja lučke infrastrukture u Lučkoj upravi Vukovar.
Povećanje limita najvećim se dijelom odnosi na iskazana nedostatna sredstva za: financiranje i sufinanciranje građenja, modernizacije i obnove željezničke infrastrukture,  pilot–projekt poticanja željezničkog putničkog prijevoza, realizaciju Ugovora o javnim uslugama, izgradnju cesta u Karlovačkoj županiji, nadoknadu dijela troška dizelskog goriva koje se koristi kao pogonsko gorivo u komercijalnom prijevozu putnika i dr.

Nastavno, predstavnici izvanproračunskih korisnika državnog proračuna iz djelokruga rada Odbora, društva: Hrvatske ceste, Hrvatske autoceste i HŽ Infrastruktura i HŽ Putnički prijevoz, iznijeli su izmjene i dopune svojih financijskih planova za 2024. godinu te projekcije za 2025. i 2026. godinu.

Ukupni planirani prihodi Hrvatskih cesta d.o.o. u prijedlogu Izmjena i dopuna Financijskog plana za 2024. godinu iznose 365,38 milijuna eura, što predstavlja smanjenje od 2,57% u odnosu na originalni Plan. Ukupni planirani rashodi iznose 461,34 milijuna eura, a smanjeni su u odnosu na originalni plan za 2,98%. Izmjenama Financijskog plana Hrvatske ceste imaju predviđen manjak od 95,96 milijuna eura, što je smanjenje od 4,52 milijuna eura, 

Rashodi za usluge povećani su za 9,13 milijuna eura, što je posljedica rasta troškova redovitog održavanja cesta zbog povećanog opsega radova uslijed sanacije kolnika, poboljšanja prometne signalizacije, zamjene oštećene opreme, te posljedica nevremena i aktiviranja klizišta. Također, povećana duljina mreže državnih cesta i specifični zahtjevi za održavanjem cesta s posebnim upravljanjem zahtijevaju dodatna financijska sredstva. Rashodi su smanjeni na stavci otkupa zemljišta što je  posljedica smanjene realizacije uzrokovane dugotrajnim postupcima otkupa. Najveći projekti iz stavke Cesta su Brza cesta Okučani – granica BiH, Brza cesta Bjelovar – Virovitica – GP Terezino polje, Podravski ipsilon D10: Kloštar Vojakovački – Križevci, Podravski ipsilon D12: Farkaševac – Bjelovar i Spojna cesta čvor „Sisak“ – Sisak. Također su nabavljena tri vatrogasna vozila za održavanje prometne sigurnosti na mostu prema poluotoku Pelješcu koji je izgrađen u sklopu projekta Cestovno povezivanje s južnom Dalmacijom.
Ukupni planirani prihodi Hrvatskih autocesta d.o.o. u prijedlogu Izmjena i dopuna Financijskog plana za 2024. godinu iznose 531.265.616 EUR, što predstavlja povećanje od 2,53% u odnosu na usvojeni Plan. U ukupnim prihodima poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o. najveći dio odnosi se na prihod od naplate cestarine (Prihodi od prodaje proizvoda i robe te pruženih usluga i prihodi od donacija) koji je ovim planom uvećan za 23.500.000 EUR radi odobrenog povećanja cijena cestarine za 10% na autocestama pod upravljanjem Hrvatskih autocesta d.o.o. Ukupni rashodi u prijedlogu Izmjena i dopuna Financijskog plana iznose 374.265.616 EUR i smanjeni su u odnosu na usvojeni Plan za 38.903.940 EUR ili 9,42%. Izmjenama i dopunama Plana izmijenjena je struktura rashoda pa su rashodi poslovanja povećani, a smanjeni su rashodi za nabavu nefinancijske imovine.
Planirani ukupni prihodi poslovanja HŽ Infrastrukture d.o.o. u novom planu iznose 452.743.674 eura, odnosno smanjeni su za 7,6% u odnosu na usvojeni Plan, što je rezultat  promijenjene dinamike povlačenja sredstava za CEF projekte (Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka odnosno nove dvokolosiječne pruge na dijelovima željezničke pruge Dugo Selo – Novska; Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka odnosno nove dvokolosiječne pruge na dijelovima dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac, pruga Zagreb Gk –Rijeka). Povećana su sredstva za za financiranje i sufinanciranje građenja, modernizacije i obnove željezničke infrastrukture i za otplatu zajma IBRD.Planirana su sredstva za project izgradnje drugog kolosijeka odnosno nove dvokolosiječne pruge na dijelovima dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac, pruga Zagreb GK – Rijeka do potpisa Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava iz novog operativnog razdoblja Program Konkurentnost i Kohezija 2021.-2027. Ukupni planirani rashodi u novom Planu smanjeni su za 2.517.320 eura što se najvećim dijelom odnosi na smanjenje rashoda za usluge i rashoda za materijal i energiju što je rezultat usklađenja dinamike podmirenja obveza obzirom na dospijeće planiranih rashoda kao i statusa procesa javne nabave, posebno u vezi nabave strateškog materijala. Ukupan manjak u novom planu iznosi 983.346 eura te je najvećim dijelom rezultat smanjenja prihoda vezanih za povlačenje sredstava za financiranje CEF projekata.

Planirani ukupni prihodi poslovanja HŽ Putnički prijevoz d.o.o. u novom planu iznose 162.944.390 eura, odnosno povećani su za 2,1% u odnosu na usvojeni Plan. Ukupni rashodi iznose 159.547.506 eura te su za 0,7% manji u odnosu na usvojeni Plan. Višak prihoda u odnosu na rashode iznosi 3.396.884 eura. Zbog izvođenja radova na pružnoj mreži i stanja infrastrukture vrlo su niske komercijalne brzine prometovanja vlakova. Kako bi se ublažio navedeni negativni utjecaj, provode se pilot-projekti u svrhu poticanja i stvaranja navike korištenja javnoga željezničkog prijevoza i to: besplatni prijevoz djece i učenika osnovnih i srednjih škola, povoljnijeg prijevoza redovnih studenata, mjere besplatnog prijevoza za stanovnike pogođene potresom na području; besplatni prijevoz umirovljenika i osoba starijih od 65 godina.
Remonti pruga nastavljaju se na značajnom dijelu pružne mreže HŽ-a, odnosno na relacijama Zagreb GK –Zagreb ZK, Karlovac – Kamanje, Novska – Sunja, Deanovec – Popovača, Križevci – Koprivnica, Donji Kraljevec –Kotoriba, Čakovec – Središće, Pitomača – Kloštar, Čačinci – Slatina, Slavonski Brod – Sibinj, Zagreb – Rijeka i Labin Dalmatinski – Kaštel Stari. Tijekom remonta uvode se usporene vožnje vlakova te zamjenski autobusni prijevoz koji znatno narušava kvalitetu i potražnju za uslugama prijevoza. Radi osiguranja bolje prometne povezanosti i sprječavanja iseljavanja stanovništva iz ruralnih krajeva u novom voznom redu uvedeni su brzi vlakovi na relacijama Zagreb – Požega, Zagreb – Sisak, Zagreb – Zabok, Zagreb – Duga Resa i Zagreb – Križevci. HŽ Putnički prijevoz je u razdoblju siječnja do lipnja 2024. prevezao 11.442 putnika te je ostvareno 483,3 milijuna putničkih kilometara.

U raspravi je postavljen upit o smanjenju na stavci sigurnosti plovidbe te je u odgovoru predstavnice predlagatelja rečeno da se ne radi o smanjenju sredstava na sigurnosti već uštedama administracije i upravljanja te da su povećana sredstva u iznosu od četiri milijuna eura Agenciji za obalni i linijski pomorski prijevoz.

U nastavku rasprave upućen je upit HŽ infrastrukturi vezano za neutrošena sredstva namijenjena projektu rekonstrukcije i izgradnje nove dvokolosiječne pruge na dijelovima dionice Hrvatski Leskovac-Karlovac te je odgovoreno da će se nakon ishođenja građevinskih dozvola i provedenog novog natječaja projekt nastaviti. Nastavno je raspravljano o sredstvima namijenjenim lučkim upravama te realizaciji državne ceste D113 na otoku Braču. Također je raspravljano o realizaciji ceste kroz Slavonski Brod, za što su financijska sredstva već osigurana, ali je došlo do problema s izvođačem radova te se traži najbolji način rješenja ove situacije.

Obzirom na visok suficit poslovanja Hrvatskih autocesta, koje je prvenstveno rezultat  odobrenog povećanja cestarine za 10% na autocestama, iz Društva je rečeno da će se tim sredstvima nastaviti investicijske aktivnosti na izgradnji autoceste Rupa – Rijeka - Žuta Lokva, sektor Križišće - Žuta Lokva te investicijske aktivnosti na drugim planiram dionicama.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu, većinom glasova (6 glasova ”za” i 3 glasa ”protiv”), odlučio je predložiti Hrvatskom saboru donošenje 

IZMJENA I DOPUNA DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2024. GODINU, I PROJEKCIJA ZA 2025. I 2026. GODINU
te sljedećih odluka:
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih voda za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu,
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu, 
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu,
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatske agencije za osiguranje depozita za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu,
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu,
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Centra za restrukturiranje i prodaju za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu,
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih autocesta za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu,
•    Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana HŽ Infrastrukture za 2024. godinu i projekcija za 2025. i 2026. godinu.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Stipu Mlinarića, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA 

 Stipo Mlinarić