Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 45. sjednici održanoj 17. listopada 2023. godine, raspravio je Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 12. listopada 2023. godine.
Odbor je predmetni akt raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da slijedom ukupno planiranih prihoda u iznosu od 27,7 milijardi eura te ukupno planiranih rashoda u iznosu od 29,3 milijardi eura, manjak državnog proračuna za 2023. godinu planiran je u iznosu od 1,6 milijardi eura ili 2,1% BDP-a, što predstavlja povećanje od 159 milijuna eura u odnosu na originalni plan.
U raspravi, članovi Odbora posebno su se osvrnuli na razdjel Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kojeg je uvodno obrazložio državni tajnik. Tekući financijski plan iznosi ukupno 1.518.106.551 eura (u limitu 914.463.288 eura), a nakon rebalansa 1.604.337.909 eura (u limitu 1.019.421.766 eura), što je ukupno povećanje plana nakon rebalansa za 86.231.358 eura. Time je financijski plan u limitu nakon rebalansa veći za 104.958.478 eura, a za Izdatke za financijsku imovinu i otplate zajmova (koji nisu u limitu) smanjen je za 18.727.120 eura. Plan u limitu sadrži rashode koji se financiraju iz općih prihoda i utječu na deficit.
Povećanje limita odnosi se na povećanje sredstava za naknadu u cijeni goriva za HC d.o.o. u iznosu od 72.000.000 eura, naknadu u cijeni goriva za HŽ Infrastrukturu d.o.o. u iznosu od 20.000.000 eura, poticanje redovitih pomorskih, putničkih i brzobrodskih linija i poticanje željezničkog putničkog prijevoza u iznosu od 12.958.478 eura. Povećana su sredstva za Potporu županijskim upravama za ceste za održavanje, rekonstrukciju i građenje županijskih i lokalnih cesta u iznosu od 14.876.134 eura te za Izgradnju, sanaciju i rekonstrukciju objekata podgradnje u lukama otvorenim za javni promet od županijskog i lokalnog značaja te modernizaciju, obnovu i izgradnju ribarske infrastrukture u iznosu od 4.976.900 eura.
Najveća smanjenja odnose se na cestovne, željezničke i projekte unaprjeđenja lučke infrastrukture uslijed problema u provedbi i kašnjenja u izvođenju radova, poteškoća u rješavanju imovinsko pravnih odnosa, ishođenja potrebnih dozvola te dugotrajnost odobrenja postupaka nabave.
Vezano za smanjenje sufinanciranja javne usluge u cestovnom prijevozu putnika, tijekom rasprave postavljen je upit na ovu temu. U odgovoru je predlagatelj naglasio da je ugovor o javnoj usluzi do sada potpisalo 5 županija (Zagrebačka, Koprivničko-križevačka, Sisačko-moslavačka, Virovitičko-podravska županija i Požeško-slavonska županija) te se uskoro očekuje potpisivanje PSO ugovora i s drugim županijama. Problemi prilikom provedbe vezani su za poštivanje EU regulative, duljini natječaja te je potrebno i organizacijski uspostaviti mrežu potrebnih linija.
Nastavno, predstavnici izvanproračunskih korisnika državnog proračuna iz djelokruga rada Odbora, društva: Hrvatske ceste, Hrvatske autoceste, HŽ Putnički prijevoz i HŽ Infrastruktura, iznijeli su izmjene i dopune svojih financijskih planova za 2023. godinu te projekcije za 2024. i 2025. godinu.
Ukupni planirani prihodi Hrvatskih cesta, u prijedlogu Izmjena i dopuna Financijskog plana za 2023. godinu iznose 397,28 milijuna eura, što predstavlja povećanje od 17,4 % u odnosu na originalni Plan. Rashodi poslovanja u Izmjeni Plana iznose 443,24 milijuna eura, a povećani su u odnosu na originalni plan za 11.8 %. Predviđen deficit je u iznosu od 45,96 milijuna eura, što je smanjenje od 12 milijuna eura. Predlagatelj je naglasio da je Društvo stopostotno izvršilo planirano održavanje državnih cesta.
Ukupni planirani prihodi Hrvatskih autocesta d.o.o. u prijedlogu ovih Izmjena Financijskog plana za 2023. godinu iznose 487.616.741 eura, što predstavlja smanjenje od 0,90% u odnosu na usvojeni Plan. Ukupni rashodi iznose 360.784.981 eura i povećani su u odnosu na usvojeni Plan za 4,27%. Prihodi i rashodi poslovanja rezultiraju viškom koji se u odnosu na usvojeni Plan smanjuje za 19.242.790 eura i sada iznosi 126.831.760 eura.
Ukupni prihodi HŽ Putnički prijevoza u Prijedlogu izmjena i dopuna Financijskog plana za 2023. godinu iznose 191.148.028 eura te su za 4,4% manji u odnosu na usvojeni Plan. Ukupni rashodi u Prijedlogu izmjena i dopuna Financijskog plana za 2023. godinu iznose 194.095.169 eura te su 6,5% manji u odnosu na usvojeni Plan, što rezultira manjkom prihoda u odnosu na rashode u iznosu od 2.947.141 eura. Poslovna godina 2023. započela je dobrim pokazateljima u smislu povećanja broja prevezenih putnika te ostvarenih putničkih kilometara i prihoda od prijevoza. Porast broja putnika temelji se ponajviše na besplatnim putovanjima djece i učenika, povoljnijem prijevozu redovnih studenata i besplatnom prijevozu stanovnika Sisačko-moslavačke županije pogođenih potresom. Remonti pruga nastavljaju se na većem dijelu mreže HŽ-a, prvenstveno na dionicama sa značajnim udjelima putnika kao što su Zagreb GK – Zaprešić, Zaprešić – Zabok – Krapina, Dugo Selo – Vrbovec, na pojedinim dionicama od Dugog Sela do Vinkovaca, Križevci – Koprivnica – Botovo DG, na pojedinim dionicama od Zagreba do Rijeke i Sisak – Sunja – Novska.
Planirani ukupni prihodi poslovanja HŽ Infrastrukture u novom Planu za 2023. godinu iznose 393.557.804 EUR i smanjeni su za 0,1% u odnosu na usvojeni Plan. Ukupni planirani rashodi u novom planu smanjeni su za 6.469.257 eura i iznose 398.446.840 eura. Ukupan manjak u novom planu za 2023. iznosi 4.889.036 eura i u odnosu na usvojeni Plan manji je za 5.909.130 eura što je u cijelosti rezultat smanjenja ukupnih rashoda. U novom Planu projekcije rashoda su projekti obnove, modernizacije i izgradnje željezničke infrastrukture po programima investicijskih aktivnosti su projekti iz programa obnove i modernizacije pruga za međunarodni, regionalni i lokalni promet, program obnove i modernizacije željezničkog čvorišta Zagreb, program aktivnosti u funkciji infrastrukture i prometa na mreži kao cjeline te za izgradnju novih pruga i kolosijeka.
Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu, većinom glasova (7 glasova ”za” i 2 glasa ”protiv”), odlučio je predložiti Hrvatskom saboru donošenje
IZMJENA I DOPUNA DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2023. GODINU, I PROJEKCIJA ZA 2024. I 2025. GODINU
te sljedećih odluka:
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih voda za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatske agencije za osiguranje depozita za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Centra za restrukturiranje i prodaju za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih autocesta za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana HŽ Putničkog prijevoza za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu,
- Odluku o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana HŽ Infrastrukture za 2023. godinu i projekcija za 2024. i 2025. godinu.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić