Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 42. sjednici održanoj 6. srpnja 2023. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu, prvo čitanje, P.Z.E. br. 530, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 30. lipnja 2023. godine.
Odbor je predmetni akt raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno, predstavnik predlagatelja iznio je kako se ovim zakonskim prijedlogom u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva (EU) 2021/2118, čime se proširuje obuhvat primjene zakona u odnosu na pojam vozila i upotrebe vozila, uvode nova pravila u pogledu upotrebe vozila u događanjima i aktivnostima povezanima s motornim sportom, provjere osiguranja, primjene isključenja obveze osiguranja, minimalnih iznosa pokrića, , zaštite oštećenih osoba u nezgodama koje uključuju prikolicu koju vuče vozilo te potvrda o odštetnim zahtjevima za štetu nanesenu trećim osobama. Propisuje se obveza naknade štete iz Garancijskog fonda za štete koje oštećene osobe nisu mogle naplatiti zbog nastanka razloga za prestanak društva za osiguranje odnosno otvaranja postupka likvidacije ili stečaja društva za osiguranje. Uređuju se odredbe u svezi rješavanja odštetnih zahtjeva te prava oštećenih osoba na podnošenje tužbe. Nadalje, regulira se osiguranje od građanskopravne odgovornosti u pogledu upotrebe automatiziranih vozila.
Novčani iznosi izraženi u kunama zamjenjuju se s iznosima u eurima zbog uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Članovi Odbora su se u raspravi osvrnuli na štete koje nastaju prilikom naleta vozila u prometu na divljač, koji su postali učestali u mnogim županijama, odnosno gradovima i naseljenim mjestima. Naime, sudska praksa u posljednjih desetak godina pokazala je da su lovačka društva u pravilu odgovorna i time trpe iznose visokih novčanih odštetnih kazni, a u budućnosti će ovaj teret pasti na jedinice lokalne samouprave. Zbog toga je u raspravi kao rješenje ovoga problema, predloženo da se kroz obvezno osiguranje ugradi i osiguranje od štete naleta motornog vozila na divljač u prometu. Smatraju da time ne bi došlo do značajnijeg porasta premije po polici osiguranja vozila, ali bi znatno financijski olakšalo financijsko poslovanje i opstanak lovačkih društva. Predlagatelj je u odgovoru istaknuo da će, ukoliko dobije analize, razmotriti rješavanje ovoga pitanja na radnoj skupini koja se bavi izradom predloženog Zakona. Također je rečeno da i sada postoji mogućnost ovog osiguranja u sklopu dobrovoljnih polica, ali se rijetko koristi u praksi.
U daljnjoj raspravi predloženo je da se omogući, zbog rasta police osiguranja za skutere i sl. vozila, periodično osiguranje i to na šest mjeseci (odjava zimi i automatska prijava za ljetne mjesece).
Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu jednoglasno je (9 glasova ”ZA”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće zaključke:
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iznijeta u raspravi upućuju se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić